חפש מאמרים:
שלום אורח
27.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עד כמה לשתף ילדים בשיחות משפחתיות על כסף...

אווירה ומסרים חינוכיים ביחס לכסף.
איך שההורים מתנהגים כלפי הכסף זהו המסר המילולי והבלתי מילולי של שהילד מקבל ואיתו הוא יוצא לחיים. לדוגמא: ילד שבביתו כסף הוא ביטויי או תנאי לאהבה יקשר בבגרותו כסף לאהבה. וילד שבביתו חונך כי כסף ישנו בשפע לכולם ותמיד זה המסר איתו הוא ינהל את עצמו כלכלית.
לדוגמא: ילדים רבים משמשים בין הורים גרושים כמתווכים. אמא אומרת לילד: "תתקשר לאבא ותשאל אותו למה הוא לא משלם את המזונות..." או אבא אומר לילד: "אם לאמא שלך היה קצת יותר שכל היא לא הייתה קונה סלון חדש במקום לשלוח אותך לחוג אנגלית". או אמא לילד: "אם אבא היה אוהב אותך הוא לא היה עוזב אותנו ומתחתן עם ...."


מה כן עושים:
לדבר על כסף בבית עם הילד וליד הילד.
לדבר בנינוחות.
לא להסתיר פרטים.
לא לשקר.
לענות על שאלות של הילד באופן ענייני. דוגמא: ילד שואל: כמה עלה הסלון? לענות ולדייק: "15000 ש"ח בחמישה תשלומים..."
לא לומר לילד "אין לנו כסף לקנות...." לומר, כרגע אנחנו מעדיפים לקנות...או לשלם עבור... להראות לילד כי יש בחירה מודעת של ההורה.
לא להעניש בכסף, לא לגעת לילד בכסף שלו/ דמי הכיס שלו. אם הילד לא סידר את החדר שלו לא לקנוס אותו יש מספיק עונשים טובים...


כמה מערבים ילדים בבעיות או בדאגות כלכליות?
לא מערבים. מעדכנים. כלומר לא משתפים ברמה האמוציונאלית ומערבים פחדים ודאגות כגון: "אבא ואמא חייבים הרבה הרבה הרבה כסף ואין לנו איך להחזיר, אולי נמכור את הבית אולי נבקש הלוואה מהבנק וכו". ילדים, האמוציות שלהם פעילות, ומידע זה לא רק שאינו משפר את המצב הכלכלי של המשפחה אלא גם מעורר פחדים וחרדות אצל הילד.
מה כן לומר? יש לעדכן את הילד ברמה העניינית והאינפורמטיבית. לומר: יש לנו חובות של 10000 ש"ח (לנקוט בסכום) אנחנו שוקלים לבקש הלוואה לשלם את החוב, וזה אומר כי, לא נצא לחופשות בשנתיים הקרובות, ובשנה הקרובה לא תלך לחוגים.

דמי כיס
מומלץ לתת לילד דמי כיס, כך ילד יוכל להתאמן לנהל תקציב משלו. כסף נגיש יוצר תחושה של שפע. תחושה של שפע מעודדת תחושה של ביטחון.
כשאין דמי כיס הילד צריך לבקש, להסביר, לנמק. ילד שמתורגל לקבל תשובות שליליות או, ילד שיודע כי המצב בבית קשה, יהסס לבקש, יחשוש לדבר.
מומלץ להסכים ולכתוב מה כוללים דמי הכיס? האם הם כוללים גם בילויים, מתנות לחברים וכדומה.
דמי הכיס הם לא משהו שניתן להטיל עליו סנקציות, כלומר אם הילד "רע" לא להעניש אותו בדמי הכיס שלו. יחד עם זאת אם הילד גרם לנזק כלכלי כגון חשבון טלפון "נפוח" אפשר לגבות ממנו תשלום מדמי הכיס שלו.
דמי הכיס הם התקציב האישי של הילד ולכן אם הוא מחליט כי הוא יקנה בכל הכסף קלפים של תוכנית טלוויזיה, זה שלו. תאפשרו לו. הורים רבים מספרים שמרגע שיש לילד שלהם דמי כיס, הוא "פתאום" כבר לא רוצה לקנות גלידה בקניון. הוא חוסך.
במקרים בהם הילד גומר את דמי הכיס לפני מועד התשלום הבא ומבקש הלוואה, זה לשיקול לדעת ההורים. אפשר להסכים או לא. אפשר גם לבקש ממנו ריבית (סמלית), כי הרי זה מה שאנו הבוגרים משלמים עבור ניהול לא לנכון או עבור חריגה מהתקציב האישי בבנק.

בילויי בקניון
הבילוי הפופולארי ביותר, כך מחקרים מראים הוא שופינג. יוצאים "לבלות" בקניון. בקניון שפע של הזדמנויות "חד פעמיות" לקניות של אוכל, בגדים, משחקים וכל מה שרק תרצו. הילד מסתובב, מהופנט ורוצה ורוצה ורוצה. החליטו מראש על סכום כסף אותו הילד יקבל, תנו לילד את הכסף ביד ואל תשמרו לו. החליטו מה כולל הסכום, לדוגמא האם הוא כולל גם שתיה קלה או לאו. (זיכרו כי לילד מותר לקנות או לא לקנות מה שהוא רוצה) לתת לילד את הכסף ביד, ולא "לשמור לו". יש ילדים שיקנו אוכל, יש שיקנו משחק ויש ילדים שיחזרו הביתה רעבים, עייפים ועם הכסף בארנק כדי לחסוך למשהו משמעותי יותר. הסכום הזה, היציאה הזו לקניון זוהי הזדמנות להתחיל לאמן את הילד להרגיש כסף, לנהל תקציב ולקבל החלטות.



לסיכום: ילדים מקבלים מסר כי כסף הוא מטפיזי ולא פיזי. אבא אומר: "אוי איך שהכסף עף?" אמא אומרת: "הכסף בורח לנו מהידיים..." לכן לנו כהורים יש את האחריות לתרגם את הקניות שלנו ואת התשלומים לכסף. שתפו את הילד בניהול התקציב של הבית, עשו זאת לידו ואיתו.

 



תגיות המאמר: כסף, חינוך, ילדים, ערכים


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רונית טימסית, מאמנת אישית ומנחה סדנאות ומרצה להתפתחות אישית, כלכלית ורגשית.
בעלת ניסיון של 20 שנה בהנחיית סדנאות להתפתחות אישית ורגשית.
נשואה, בת 44 ואם לשלושה ילדים.
מגשימה חלומות, מתרגמת רצונות למציאות.
מאמינה כי הדרך היא חלק מהמטרה
מאמינה באנשים, מאמינה בעבר, מאמינה בהווה, מאמינה בעתיד,מאמינה באמונה ובאלוהים.
roni3@ACTCOM.COM

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רונית טימסית מכון הגות

וזו ההתחלה. לשאול. לשאול שאלות. לחקור, לחפש. לחפש תשובות. לבקש פתרונות. כי מי שלא מחפש לא מוצא. אז בואו נחפש ונשאל שאלות, על אותן מחשבות, אמיתות שהפכו להיות חלק מאיתנו ולמרות זאת גורמות לכאב. גורמת לכעס. גורמות לסבל

איך להתחיל שנה חדשה, יום חדש, דיאטה חדשה, אהבה חדשה? בהתחלה. להתחיל כאילו אין עבר. כאילו כל מה שהיה – היה, ומה שישנו – ישנו. זו החוכמה וזו "התורה", "על רגל אחת". אפרופו רגל, מומלץ "להתחיל ברגל ימין".

מאת: רונית טימסית מכון הגותהעצמת נשים21/04/091532 צפיות
בשנים האחרונות החלו יותר נשים להקים עסק מהבית. זה נוח; קרוב לילדים ולמכונת הכביסה. אין זמן נסיעות. ההוצאות נמוכות ואפשר גם לערבב את סיר המרק, גם לדבר בטלפון ויש כאלו שמצליחות גם לנדנד עם הרגל את העגלה כדי שהתינוק יירדם.

מאת: רונית טימסית מכון הגותאימון עסקי21/04/091186 צפיות
האדם חייב לשים לב לכל מחשבה, לכל מילה ולכל מאורע העובר כל יום בדרכו, שהרי הקב"ה ממקם את עצמו בתוכם, כביכול, כשהוא משגר לכל אדם מסרים שונים, ההולמים את הזמן ואת המקום. רבי נתן מברסלב, מכתב ל"ז דמייני שאת שטה בסירה בים אל עבר היעד שלך, ומכל עבר צצים למולך קרחונים. לכל קרחון שם וכותרת. על אחד רשום "ויתור". קרחון אחר נושא את הכינוי "קול ההיגיון". קרחון שלישי נקרא "פיצול אישיות". ויש עוד, בשפע. מה תעשי? האם תתנגשי בכל קרחון בתקווה לעבור דרכו? האם תיקחי פטיש גדול ותתחילי לכתוש את הקרח? התמודדות כזו עלולה להותיר אותך מותשת, תקועה במקום זמן רב ועל סף איבוד הכוחות.

מאת: רונית טימסית מכון הגותאימון עסקי21/04/091113 צפיות
כמה פעמים קרה לך שהגעת לפגישה לא מוכנה? את מגיעה עם הרצונות שלך, הצד השני מגיע עם שלו, ואיכשהו, אינכם שרים יחד במקהלה. כמו שסיפרה חברה שלנו: "פתאום הוא קם, אמר 'תודה ושלום' והפגישה הסתיימה – ואני לא אמרתי חצי ממה שתכננתי! הכל התפספס!"

מאת: רונית טימסית מכון הגותאימון לכסף21/04/091694 צפיות
למה אתם מתכוונים כשאתם אומרים או חושבים שאין לכם כסף לשלם שכ"ל לבית הספר וגני הילדים, אבל יש לכם כסף עבור חוגים לילד בשעות אחה"צ? או אולי אין כסף לשלם חשבון טלפון אבל יש כסף לשלם עבור הכבלים בטלוויזיה? אם עניתם בחיוב אז אני מרגישה נוח....במיוחד לאחר שאני (שוב) מתבוננת בסדרי העדיפויות הכלכליות שלי ומקבלת כאבי בטן (וכיס).

מאת: רונית טימסית מכון הגותאימון אישי21/04/091359 צפיות
שני משוגעים תכננו לברוח מהמוסד שבו אושפזו. הראשון אמר אם יש גדר נמוכה נקפוץ מעליה. השני ענה אם יש גדר גבוהה נחתוך אותה עם מספרים גדולות. הלך אחד המשוגעים לבדוק את הגדר וחזר עם פנים נפולות. "אנחנו לא יכולים לברוח" ענה, "אין גדר..."

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196806 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196744 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1920109 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196811 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196677 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1920570 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193974 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica