לפי תקנות בטיחות בעבודה, נקבע שלכל חברה המעסיקה 50 עובדים ומעלה יש החובה להעסיק ממונה בטיחות בעבודה.
שירותיו של ממונה בטיחות חיצוני או פנימי נוגעים במגוון רחב של תעשיות מאלקטרוניקה, מיקרו אלקטרוניקה, מזון, בטיחות בגנים, ברכות שחייה, בידור, בנייה, תקשורת ועוד.
ממונה בטיחות בעבודה יכול להיות עובד פנימי או קבלן חיצוני, בדרך כלל ממונה על בטיחות בעבודה אחראי גם על כל נושא הנגישות במקום העבודה.
נדרש אישור כשירות ממפקח עבודה ראשי בכדי להיות מוסמך כממונה בטיחות בעבודה.
על פי חוק ארגון הפיקוח על העבודה, תפקידו של ממונה על בטיחות בעבודה מוגדר כמייעץ להנהלה.
תפקידיו של ממונה בטיחות וגהות בעבודה הם רבים ומגוונים, והבסיסיים שבניהם הם:
פיקוח, בדיקה והשגחה על ציוד (כגון מיגון מכונות, ציוד כיבוי, ציוד מגן אישי וכדומה), על תהליכי ותנאי העבודה,על חומרים ועל עובדי המפעל או הפירמה, לרבות קבלנים, בכלל זה לוודא הדרכת עובדים נאותה.
הכנת סקרי סיכונים ומפגעים פוטנציאלים.
יצירה של נהלי בטיחות מערכתיים וממוקדי תהליך, הקמה ויישום מערך חירום ממוקד לארגון, לרבות ביצוע תרגול מילוט שנתי של כל עובדי הארגון ושאר היושבים בארגון.
בחינה של תנאי גהות תעסוקתית וביצוע בדיקות בריאותיות, בדיקות סביבתיות, על מנת להבטיח עמידה בדרישות תקנות הבטיחות, הגהות והבריאות התעסוקתית, במטרה לצמצם למינימום האפשרי את פוטנציאל הפגיעה בבריאות העובדים.
ממונה בטיחות בעבודה או יועץ בטיחות יוצר תוכנית עבודה ולוחות זמנים לביצוע כחלק משירותיו, התוכנית כוללת בין היתר: ביצוע סקרי סיכונים ומפגעים פוטנציאלים, בניית מערך הדרכת בטיחות דו שנתית ורב שנתית, בנייה של תוכנית גהות שנתית ורב שנתית, הקמת מערך נאמנים, הקמת מערך זמן חירום, יישום וועדת בטיחות, כתיבת הוראות בטיחות ונהלי בטיחות ועוד, כפי שיידרש מאופי הסיכונים בארגון.