לא במקרה סופר הסת"ם הוא בעל מקצוע מכובד ומוערך מאוד. על מנת להיות סופר סת"ם נדרש מאדם שילוב נדיר בין כשרון גרפי יוצא דופן, עם אדיקות דתית וקפדנות ואחריות רבה. ספרות הסת"ם מלווה כל יהודי בכל יום ויום, במזוזות , בתפילין שהוא מניח בכל בוקר ובספר התורה שבבית הכנסת ובאחריותם של סופרי הסת"ם לספק לציבור ישראל באשר הוא כתיבת קודש כשרה ומהודרת.
על מנת לקבל הסמכה של סופר סת"ם יש ללמוד את המקצוע באחד המכונים בארץ, רצוי אצל מורה בעל שם וותיק, שהעמיד דורות של סופרי סת"ם מבית מדרשו. סופרי סת"ם רבים מבלים שעות ארוכות באימון בכתיבת הסת"ם גם אחרי תום הלימודים על מנת לשכלל ולפתח את הכתיבה ולהפכה לאיכותית יותר. מרבית סופרי הסת"ם מתמחים בכתיבת סגנון אחד אך מעטים, מן המעולים שבהם מצטיינים בכתיבה בכל הסגנונות ובכתב מרובע בהחשב מהודר במיוחד.
עבודת סופר הסת"ם דורשת דיוק מירבי בכל פרט, בכל אות ובכל תג. טעות קלה שבקלות יכול להביא לפסילת הפרשה או הקלף כולו. כתיבת הסת"ם עומדת במבחן בודקים מוסמכים שתפקידם להכשיר את הכתוב ולוודא שלא נפלו בו שגיאות, עיוותים באותיות או חוסרים, שכל אחד מאלה פוסל את העבודה ובנוסף נפוצה היום בדיקת מחשב המשלימה את הבדיקה האנושית ומסוגלת לגלות פרטים זעירים כמו אותיות שנוגעות זו בזו.
כתיבה כסדרן – על הכתיבה להיות בדיוק על פי סדרם הכרונולוגי של המילים, הפסוקים והפרשיות – מבלי שום שינוי. כל אות שנשמטה או אות עודפת תביא לפסילה.
חק תוכות – מן המקורות אנו למדים שכתיבת הסת"ם צריכה להיות כתיבה פעילה, כלומר לא ניתן ליצור אות על ידי מחיקה, על ידי חריטה או מריחה של כתם דיו לידי צורת אות וכיוצא בזה.