הפעולה הבסיסית של המשתמש באינטרנט היא ללחוץ על קישורים, כדי לעבור ממקום למקום במרחבי האינטרנט, או בשפתנו - לגלוש באינטרנט בכלל, ובאתר בפרט. המרחב הוא אין-סופי ולכן הניווט בו קשה. הניווט קשה גם מכיוון שניתן בקלות לנטוש את מסלול הניווט ולהיסחף למקומות אחרים, ממש כמו בגלישה על פני הגלים.
הניווט באינטרנט אינו נערך מנקודה מוגדרת אחת לנקודה מוגדרת שנייה כמו בניווט בשטח. הגולש יודע מהיכן התחיל (בדרך כלל מאתר מנוע חיפוש, פורטל או אתר מסוים אחר), אך אין לו נתיב ברור, כפי שיש בניווט קרקעי שמתקיים מנקודה לנקודה. קלות הלחיצה על העכבר ועלותה הכספית האפסית, מביאות לידי כך שידוע בוודאות היכן הניווט מתחיל, אבל בכלל לא בטוח כיצד ימשך והיכן יסתיים.
הניווט גם אינו חייב להיעשות באופן רציף. במקום ללחוץ לאחור (Back), אפשר לחזור לדף הבית בלחיצה אחת.
בעת בניית מערכת הניווט באתר יש לספק למשתמשים תמיכה שתענה על שלוש שאלות (על פי Jacob Nielsen):
- היכן אני נמצא?
- מהיכן הגעתי?
- לאן אני יכול להמשיך מכאן?
לראות את כל התמונה
כדי שהגולש ידע היכן הוא נמצא, הוא צריך לראות את המפה הכללית שלפיה הוא מנווט. מכיוון שהוא נמצא באינטרנט, אבל תמיד באתר מסוים, עליו לדעת תמיד היכן הוא נמצא.
זיהוי האתר בכל שלב של הגלישה הינו הכרחי, ולכן הלוגו של האתר (או כל מזהה אחר) צריך להופיע בכל דף מדפי האתר. רצוי גם שהמיקום של אותו מזהה יהיה קבוע, וגם יהיה קישור לדף הראשי. כך, הגולש יוכל לחזור "הביתה" מכל דף. יש כמה דברים דומים לאתרים באינטרנט ולוגו המשמש קישור לדף הבית הוא אחד מהם, ולטובה.
מחקרי שימושיוּת באינטרנט מראים שלקוחות מתלוננים על אתרים שמנסים לבנות מערכת ניווט שונה מזו המוכרת להם. צריך לזכור שהגולש אינו לומד על האינטרנט מהאתר שלך. הוא כבר שוטט באתרים רבים אחרים ובהם הוא למד איך מנווטים באינטרנט. עכשיו, הוא הגיע לאתר שלך ומנסה להתאים את מה שהוא יודע ומכיר למה שמצא אצלך באתר האינטרנט. להיות ראשון בגוגל פרושו לא רק מבחינת התכנים אלא גם מבחינת הכלים שאתה מעמיד לרשות הגולשים.
הדבר מאוד דומה לממשק של Windows. למדת את הממשק ביישום אחד, למדת בכולם. כאשר אתה לומד על הסרגלים של Word, אתה כבר מוכן לעבוד ב-Excel, ובתוכנות אחרות, מכיוון שהלוגיקה של הפעלת התפריטים דומה, ואף זהה. מעבר לזאת, אתה כבר מוכן להפעלת מאות ואלפי תוכנות אחרות בעלות אותו ממשק ואינך צריך להשקיע זמן בלימוד המנגנון מחדש.
כעת צריך לתת מענה לשאלה "היכן אני נמצא?" ברמת האתר שלנו. הגולש רוצה לדעת את המיקום היחסי שלו ביחס לחלקי האתר השונים. הדרך לדף שבו הוא נמצא צריכה להיות ברורה, כדי שיוכל לשחזר אותה החל מדף הבית.
אם הגולש נמצא במוצר שנקרא "פותחן אוטומטי מחוזק", הוא צריך לדעת את הנתיב אליו. נתיב זה התחיל בדף הבית של אתר "השף שלי רק בשבילי", עבר דרך "יין ואלכוהול", "ציוד בר ויין", "פותחנים ומחלצי פקקים" ורק אז הגיע להיכן שהגיע, לדף "פותחן אוטומטי מחוזק", סה"כ נדרשו 4 הקשות עכבר ("קליקים") מדף הבית.
מבחן ניווט, באתר כמובן
זה הזמן לערוך מבחן. כדי להתחיל במבחן עליכם לגלוש לדף כלשהו באתר שלכם (לא דף הבית). חישבו, שזה הדף הראשון שהגולש הגיע אליו, נניח על ידי קישור מאתר אחר. במובן זה אפשר לקרוא לו דף נחיתה, כי זה הדף הראשון שהגולש רואה באתר שלכם.
כעת השיבו על השאלות הבאות:
- מהו האתר הזה?
- מהם החלקים העיקריים באתר?
- לאיזה חלק משויך הדף שאתם נמצאים בו?
- מהו נושא הדף?
- מהי רמה אחת מעל מהדף שאתם נמצאים בו?
- איך אני מגיע לדף הנמצא ברמה אחת מעלה?
- איך אני מגיע לדף הבית?
- איך אני יכול לחזור לדף זה מדף הבית?
ברוב החברות שבונות אתרים עבורן או עבור אחרים, נתונה תשומת הלב המרבית לעיצוב של דף הבית ופחות מכך - לדפים הפנימיים באתר. כאשר הדפים שלכם יעברו את המבחן, הלקוחות שלכם יגלשו באתר ללא לחץ של "אובדן הנתיב".
כל היסוס בניווט יוצר חוסר ביטחון, או תחושה לא טובה. צריך תמיד לחשוב על כך שעלות הנטישה היא אפסית; די בכמה לחיצות בעכבר והגולש כבר נמצא הרחק מהאתר שלכם.
אם תשאלו את "הנוטשים" למה עזבו, רבים מהם יאמרו "האתר לא טוב", "התוכן לא מעניין". מעטים יצביעו על תקלה בניווט בתור סיבה לנטישת האתר. ייתכן שהסיבה היא שהם מתביישים להודות שטעו בניווט שמא יחשבו שאינם מיומנים די הצורך או מכיוון שהם לא זיהו במדויק את הבעיה (והרי לא כל הגולשים הם מומחים בממשק משתמש, UI) והאמירה "האתר לא טוב" מספקת מבחינתם לתיאור הרגשתם.
המאמר הבא ידון בשיקולים העיקריים המשפיעים על ניווט באתר.
זהר עמיהוד: יועץ עסקי לנושאי שיווק באינטרנט כדי להיות ראשון בגוגל. מרצה במרכזי הדרכה בנושאי שיווק באינטרנט. תואר ראשון כלכלה וניהול, תואר שני במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל-אביב, מוסמך מטעם חברת מיקרוסופט, מחבר ספרי מחשבים רבי-מכר למפתחי אתרים באינטרנט, ושותף בכתיבתם ועריכתם של עשרות ספרים אחרים בנושאי מחשבים. יזם ומנהל אתר "מועדון קריאה".