לעתים קרובות המידע שאנו נחשפים לו באינטרנט הוא מידע שניתן לסווגו כ"רשימה". למשל חדשות או תוצאות חיפוש או רשימת המאמרים באתר "קוד ענן". כאשר מספר הרשימות מסוג זה שעלינו לסקור הולכת ומתרבה נתקשה לעקוב ביעילות אחר כולן, משום שלרוב כל רשימה כזו נמצאת באתר נפרד ובדף נפרד ועלינו לטעון כל דף וכל אתר בנפרד ולחפש מה חדש ומה השתנה. ברור לכל שאילו היה בנמצא כלי שיכול היה לאסוף עבורנו את כל השינויים ברשימות שמעניינות אותנו, אזי היו חיינו קלים יותר.
בדיוק לשם כך נוצר ה - RSS. ראשי תיבות של Really Simple Syndication שהוא פורמט XML שמטרתו להפיץ ולשתף תכנים באמצעות האינטרנט. הוא עושה זאת בעזרת הפצת רשימות קישורים בצד מידע נוסף על קישורים אלה וכל מטרתו לסייע לנו לקבל רשימות ממוינות של קישורים למידע שאנו מעוניינים לדעת עליו.
לצורך איסוף המידע המוזרם אלינו באמצעות RSS Feeds נעשה שימוש בכלים שונים שבדרך כלל נקראים Aggregators המקבלים את זרם המידע מן המקורות השונים שאנו בוחרים לקבל מהם רשימות אלו. כלים אלה יכולים לפעול מתוך סביבת המחשב האישי שלנו או לפעול כאתר אינטרנט. אחד האתרים היותר פופולריים מסוג זה הוא האתר של גוגל.
על מנת שנוכל לקבל באמצעות RSS רשימה ממוינת של קישורים, חייב ספק המידע (בדרך כלל פורטל המכיל מידע) לפתוח מידע זה בפנינו ולאפשר לנו להיזון מה - RSS שהוא פותח באתר שלו (RSS Feeds). ערוץ RSS הוא קובץ טקסט בפורמט XML המכיל רשימת הפניות ותיאורים. הרשימה הינה בעלת מבנה קבוע שבצורתו הפשוטה ביותר ייראה כך:
<item>
<title>שיתוף מידע</title>
<link>http://www.codeanan.com/articles/article5003.aspx</link>
<description>Cloud Computing
כל מה שרציתם לדעת על ענן המחשוב ובשפה העברית
.</description>
</item>
האם לפתוח את האתר שלנו ל - RSS?
אחת הטענות שלעתים קרובות אני שומע ממנהלי אתרי תוכן היא שאם הם יפתחו ערוץ RSS לתוכן מהאתר שלהם הם יגרמו לכך שהגולשים יפקדו את האתר שלהם לעתים רחוקות יותר. מנסיוני כמפתח אתרים ואיש SEO האמת היא הפוכה: אתרים המגבירים את זמינות המידע שהם מספקים באמצעות RSS מגדילים בצורה ניכרת את התנועה באתר שלהם. הפיכת אתר לידידותי יותר לגולש תחזיר אותו לאתר שוב ושוב ביודעו שהוא יכול למצוא בקלות את אותם תכנים המעניינים אותו. בעיקר נכון הדבר באתרים המתעדכנים בתדירות גבוהה. תארו לעצמכם לדוגמה חברת תוכנה המוכרת מוצרי תוכנה. מעת לעת מוציאה החברה גרסאות חדשות למוצריה. נניח אחת לחודשיים. הדרך הטובה ביותר לדאוג לכך שמשתמשי התוכנה יידעו על כך תהיה באמצעות עדכון RSS.
כיום פועלות באינטרנט חברות רבות המשווקות את מוצריהן באמצעות RSS. אפשר להתווכח ולכתוב מאמרים שלמים על יתרונותיה או חסרונותיה של שיטת שיווק זו, אולם אין להתעלם ממנה, שכן התעלמות מהפוטנציאל הגלום ב - RSS כמוהו כהפניית הגב לעתיד.
סיכום !
RSS הוא אחד מהכלים שמעמיד לרשותנו הענן המחשובי החדש. כמקבלי החלטות, מנהלי אתרים או מפתחים - חובתנו לבחון כיצד יכול כלי זה לסייע לנו לקדם את עסקינו / מוצרינו/ אתרינו.
מאמר זה פורסם לראשונה באתר קוד ענן