חפש מאמרים:
שלום אורח
23.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גרפולוגיה וציורי ילדים

ציורי ילדים, מעבר למשמעותם הנאיבית כאמצעי משחק, או כעוד אופציה לפעילות אחר הצהריים קלילה עם הילדים, מהווים דרך תקשורת חשובה ביותר דרכה ניתן לקבל הצצה אל חיי הילד, דרך להכיר את תחושותיו, רגשותיו ועולמו הפנימי.

עולם הילדים נבדל בדרכים שונות מזה של המבוגרים, דבר שבא לידי ביטוי בהיבטים שונים. בין היתר, צורת החשיבה, נקודת ההסתכלות ועיבוד המידע שונה בתכלית מזה שרואה, חושב וחווה המבוגר. ילדים רבים מתקשים לשתף את הסובבים אותם במה שעובר עליהם, החל מהחוויות שעוברות עליהם בגן הילדים, דרך חצר המשחקים ועד הביקור אצל השכנים או המשפחה. במקרים אלו, חשוב כי אנו המבוגרים, האחראיים על שלומו של הילד/ה נכיר את הדרכים בהן אנו יכולים לקבל אינפורמציה לגבי תחושותיו ועולמו הפנימי של הילד/ה.

שגרת יומו של הילד רצופה חוויות ואירועים שלא תמיד אנו ההורים/ מורים/ מדריכים/ יועצים/ מודעים להם, ושאותם הילד/ה לא תמיד יודע לבטא או מתקשה לשתף. רגשות הילדים הם הרבה פעמים מורכבים, ולעיתים מבלבלים לילד ולסביבתו. למרבה המזל, אומנות היא אחד מהכלים שיכולים להכיל רגשות רבים במקביל. קתי א' מלקיודי שהנה מטפלת באומנות, טוענת כי "כוחה של האמנות בשיקוף ובהכלת הרגשות במקום שבו המילים אינן אפשריות". פעמים רבות מוצא הילד באופן בלתי מודע, בביטוי האומנותי דרך לעבד ולתקשר את חוויותיו הפנימיות, בדומה לפורקן הרגשי המתבטא במשחקיו של הילד.

ההיגיון העומד בבסיס ההנחה כי ציורי הילדים משקפים את עולמם ותחושותיהם האישיות של הילדים, הוא אותו היגיון העומד בבסיס הניתוח הגרפולוגי. ד"ר לודוויג קלאגס – פסיכולוג וגרפולוג, אבי האסכולה הגרמנית לגרפולוגיה, קבע את "חוק ההבעה" בגרפולוגיה, וטען כי כל תנועה פנימית מתבטאת בתנועה מקבילה של הגוף. כלומר, כל תנועה אקספרסיבית מעידה על התרחשות פנימית בתוך הנפש בין שהיא מודעת ובין שהיא לא. כמובן, שלחוק בסיסי זה מתווספים עוד אלמנטים רבים אותם בודקים בשעה שבוחנים כתבי יד בכלל וציורי ילדים בפרט.

קורס ציורי ילדים יכול להוות כלי משמעותי דרכו ניתן להבין את המחשבות, רגשות, קונפליקטים, תפיסות, ודאגות של הילדים. ויחד עם זאת, תוכן ואופן הציור אינם השתקפות פשוטה של עולמו הפנימי של הילד. ציורי הילדים מושפעים גם מגורמים אחרים כמו השפעות חברתיות-תרבותיות, השלב ההתפתחותי של הילד וההקשר שבו הוא מצייר. בשל מורכבות זו, יש לנקוט במשנה זהירות בעת בחינת ציורי ילדים, ואל למאבחן להסיק מסקנות רק על בסיס דוגמא אחת, אלא יש צורך להסתמך על מס' דוגמאות מזמנים שונים. כמו כן, לא תמיד זקוקים ההורים/הגננות/המבוגרים בסביבתו של הילד, לקביעות נחרצות על סמך הציורים, ומספיק שעולה חשד מציורי הילד, רצוי לערוך בירור נוסף בסביבתו הקרובה, למען טובתו של הילד.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

חנה קורן הינה גרפולוגית ומנהלת חנה קורן - מכון לגרפולוגיה, המספק שירותי ייעוץ לקבלת עובדים וקידומם, הרצאות וסדנאות, לימודי גרפולוגיה בכל הרמות בפריסה ארצית, מומחית להשוואת מסמכים מטעם בתי המשפט בארץ ובעולם, גרפולוגיה משפטית

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת חנה קורן - מכון לגרפולוגיה בע"מ

למרות שישי לנו את הנטיה להגיב של כתבים כגברי או נשי למעשה לא ניתן לראות את מינו של הכותב. כתב היד משקף לנו את השילוב של הזהות החיצונית שלנו עם זו הפנימית. הכתב משקף, בין היתר, את האנימה והאנימוס, כלומר – את החלק הגברי שבאישה והיחס שלה אליו ואת החלק הנשי אצל הגבר והיחס שלו אליו.

למסור חוות דעת לנבדק או למי שמיועד להיות המעסיק שלו זו עבודה מאד אחראית שיכולה להשפיע על המשך דרכו של המועמד...

האדם ככל שהוא יצור חברתי מתעניין בעצמו. איך הוא נראה בעיני אחרים, מה התכונות האמיתיות שלו ואיך הוא מקרין החוצה את אישיותו.

בתהליך הכתיבה לוקחים חלק המוח, העין והיד. רק שיתוף פעולה בין שלושת האברים החשובים האלה יכולים להביא את תוצאת הכתיבה. המח הוא זה שנותן ליד את פקודת הכתיבה והעין מפקחת על התהליך. ללא פקודה כזאת מהמוח היד לא תנוע ושום דבר לא יישאר על הניר. כשאנחנו כותבים אנחנו משאירים מאחורינו עקבות, ובדיוק כמו שגשש יכול לתאר את מי שצעד והשאיר עקבות, כך גם הגרפולוג שיכול לתאר מי היה מאחורי העט בזמן הכתיבה.

גרפולוגיה נמצאת בשימוש שנים רבות בניתוח אישיותי של אנשים, עם השנים טווח התכונות שניתן ללמוד באמצעות גרפולוגיה גדל והתפתח משמעותית, אחד התחומים הנפוצים של גרפולוגיה הוא בחינת ההתאמה של בני זוג או כיצד יתפקדו שני אנשים במערכת יחסים.

מה עדיף להיות? רופא משפחה או רופא לבוהן כף הרגל הימנית? מה עדיף – גרפולוג או מומחה לבדיקת גיל הדיו על מסמכים החשודים כמזויפים?

כל אדם טומן בחובו עולם ומלואו. מאגר של מורכבות אינסופית הכוללת מבנים אישיותיים, תהליכים נפשיים, צורות חשיבה, מטענים רגשיים, ניסיון אישי שונה וכו'.

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196792 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196728 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1920033 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196798 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196662 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1920424 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193972 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica