חינוך מיוחד הינו תחום בחינוך והוראה המכיר בשונות הגדולה הקיימת בקרב אוכלוסיית הילדים הנמצאים במסגרות החינוך השונות. קבוצות מגוונות בקרב ילדי גן ותלמידים עונות להגדרה של חינוך מיוחד ובהן ילדים בעלי קשיי הסתגלות, קשיי למידה, סוגים שונים של אוטיזם, עבריינות נוער ובעיות אחרות המקשות על הילדים להסתגל לסביבת חינוך רגילה. כאן נכנס תפקיד המחנך בעידוד ותמיכה, המוענקים באופן מיוחד לילדים אלו כדי שיוכלו להשתלב במסגרות לימודים ביתר קלות, להגיע להישגים ולמצות את היכולות שלהם.
כל מחנך נדרש לאחריות ורגישות במסגרת תפקידו. קביעה זאת נכונה פי כמה וכמה בתחום החינוך המיוחד. בפני מורים המבקשים להשתלב בתחום החינוך המיוחד נדרשת יכולת גבוהה של סבלנות, אמפתיה, יצירתיות וכוח התמדה כדי להיות מסוגלים לעמוד בתפקיד רב האתגרים הזה.
תחום לימודי זה מיועד עבור מורים בעלי רגישות חברתית המעוניינים לקדם ילדים בעלי קשיים שונים בדרכים בלתי-שגרתיות. לימודי חינוך מיוחד צפויים להתגלות כמסלול הכשרה מקצועי ומרתק עבור מי שמעוניין להשתלב במסגרות השונות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. בוגרי הוראה לחינוך מיוחד יכולים להשתלב כמורים ומחנכים בגנים ובבתי הספר לבעלי צרכים מיוחדים, להשתלב במוסדות לימודיים כיועצי חינוך וכן להשתלב כמורים בבתי ספר רגילים כבעלי התמחות לחינוך מיוחד.
מה כדאי לדעת לפני שנרשמים?
ראשית, כדי להתקבל ללימודים עליכם להיות מעל גיל 20. תנאי הקבלה נקבעים לפי ציון משוקלל של ציוני הבגרות והפסיכומטרי ויש לבדוק את השקלול בהתאם למוסד האקדמי שבו תרצו ללמוד. כיוון שלימודי הוראה לחינוך מיוחד דורשים גם תכונות אישיות מתאימות, המועמדים מתבקשים לעבור ראיון קבלה אישי.
לימודים בהתמחות לחינוך מיוחד נמשכים ארבע שנים אקדמיות ומקנים לבוגרים תואר בוגר בהוראה (B.Ed.) ותעודת הוראה בחינוך מיוחד. בלימודי חינוך מיוחד קיימת גם אפשרות ללמוד במסלולים לקראת הסמכה כפולה, המעניקה תעודת הוראה לחינוך מיוחד וגם תעודת הוראה נוספת להוראה בבתי ספר יסודיים או העל יסודיים. כמו כן ניתן להתמחות במסלול הוראת חינוך מיוחד לגיל הגן.
מה כוללים לימודי חינוך מיוחד
לימודי חינוך מיוחד כוללים חומר תיאורטי רחב היקף שתכניו כוללים בנוסף לתחומי הוראה רגילים, גם תכנים רבים הנוגעים לאוכלוסיות הסובלות מקשיי למידה וקשיי הסתגלות בסביבה לימודית וחברתית.
במסגרת לימודי חינוך מיוחד משתתפים הסטודנטים בקורסי חינוך והוראה לחינוך מיוחד ובקורסים ייחודיים נוספים, כגון לימוד לקויי שפה, אסטרטגיות הוראה שפותחו במיוחד עבור תלמידים עם נכויות התפתחותיות, עבריינות נוער וטיפול עם בעלי חיים. במסגרת לימודי חינוך מיוחד, נלמדות באופן מעמיק מגבלות שונות בקרב ילדים וצעירים מגבלות פיזיות, מנטליות, ולקויות למידה שונות. כמו כן, נרכשים כישורים להתמודדות עם המגבלות במטרה להביא את התלמידים ליצירה, עצמאות והישגים.
בשל הגיוון באוכלוסיית בעלי הצרכים המיוחדים, בשנה השלישית בלימודי חינוך מיוחד בוחרים הסטודנטים בתחום התמחות מבין מסלולי ההתמחות הבאים: נכויות התפתחותיות, לקויות שמיעה ושפה ולקויות למידה. בכל אחד מהמסלולים מתמחה הסטודנט בסוג המגבלה, לומד על מאפייניה ומהם צרכיו של התלמיד המגיע מאוכלוסייה זאת לפי קבוצות הגילאים השונות. בתוך כך מוענקים לסטודנטים שיטות וכלים להוראה אפקטיבית של תלמידים אלה ולתמיכה בשילובם במסגרות לימודיות רגילות ומיוחדות.