סטודנטים רבים בישראל המעוניינים להשתלב בתחום היצירה הקולנועית נרשמים לבתי-הספר הגבוהים ללימודי קולנוע. מחלקות אלו מהוות מסגרת פורה ומפרה עבור סטודנטים בתחילת דרכם, והן מעצבות את זהותם הראשונית של הסטודנטים כיוצרי קולנוע.
במחלקה ללימודי קולנוע הסטודנטים נחשפים לתחום הקולנועי מבחינה תיאורטית ומעשית וכן מתנסים בעצמם ביצירה קולנועית ראשונה. סיום הלימודים במחלקה לקולנוע מהווה נקודת פתיחה מוצלחת לקריירה בתחום הקולנוע. סרטי סטודנטים בולטים מוצגים בפסטיבלים לסרטי סטודנטים וחלקם אף זוכים להתעניינות רבה ברשת האינטרנט. מסיבות אלה חשוב לנצל את היתרונות שמעניקה המחלקה לקולנוע כהכנה אל העולם האמיתי.
הצלחה בתחום הקולנוע - לא רק כישרון
אין ספק שכדי להצליח בתעשיית הקולנוע נדרש כישרון, אך האם זהו תנאי מספיק להצלחה? כישרון ויצירתיות הם אמנם תנאי הכרחי, אך לא מספיק. עולם הקולנוע הוא תחום אמנתי עם כללים משלו שיש להכירם לעומק כדי לזכות בהכרה והצלחה בתחום.
ציור ואמנות פלסטית למשל הם תחומים באמנות בו האומן יכול להתכנס בתוך עצמו ובתוך היצירה שלו. הקולנוען אינו יכול לעבוד בואקום. התוצר המוכר לנו כסרט קולנוע הינו על פי רוב תוצאה של עבודת צוות עם מידה גבוהה של תיאום בין נושאי התפקידים השונים.
בנוסף ליכולת עבודה עם אנשים, כדי להצליח במחלקה לקולנוע צריך להיות בעל כריזמה - יוצרי קולנוע סוחפים אחרים סביבם עם רעיונות ועם חזון שיכולים להיות גם בלתי מקובלים. כדי לעסוק בבימוי או הפקה קולנועית צריך לדעת כיצד לגרום לאנשים לראות דברים מנקודת מבט מסוימת, להלהיב שחקנים ומשתתפים אחרים ולהוציא מהם את המיטב.
לשאוב ידע והשראה מהמחלקה לקולנוע
כדי לקבל רעיון מוצלח ליצירה קולנועית שתסחוף אחריה אחרים צריך השראה. לימודי קולנוע קושרים בין תחומים רבים בהם גם פילוסופיה, פסיכולוגיה, פוליטיקה והיסטוריית הקולנוע. אחת המטרות בלימודי קולנוע היא יצירת גירוי אינטלקטואלי והשראה הקריטיים ליצירה. כאשר סטודנט מגלה עניין ופתיחות לגירויים חיצוניים, יש ביכולתו לממש רעיונות חדשניים.
בנוסף, המחלקה לקולנוע מעניקה ידע חשוב ורחב שיש לשלוט בו. כך למשל לומדים התלמידים על הדרכים ליצור אפקטים קולנועיים באמצעות זוויות צילום, תפאורה או סאונד. בלי בקיאות עמוקה בפרטים יוצר קולנוע עלול לפספס את היכולת שלו להשפיע על הצופה.
המחלקה לקולנוע - לפרוץ את המסגרת
בלימודי קולנוע אי אפשר להסתפק בידע קיים, צריך ללמוד דברים חדשים כל הזמן. לא רק מבחינת אמצעים טכנולוגיים שמשתכללים כל הזמן אלא גם מבחינת המגמות המשתנות בתחום. לולא הנכונות ללמוד ולהתעדכן כל הזמן יוצר קולנוע עלול להפוך לבלתי רלבנטי.
המחלקה לקולנוע מעניקה את המסגרת הדרושה כדי לחרוג מהמוכר והצפוי, לשבור חוקים ותוך כדי ליצור סגנון אישי וייחודי. מבט ביצירותיהם של דייויד לינץ', מרטין סקורסזה, או וודי אלן מספק דוגמאות מצוינת לחותם קל לזיהוי שיוצר קולנוע יכול להשאיר ביצירתו תוך שבירת השגרה.
עולם קולנוע מחייב תעוז, גם כדי לחשוב בצורה אחרת ויצירתית אך גם בשביל לממש את היצירה בפועל בזירה המקצועית. יוצרי קולנוע בתחילת דרכם, נדרשים ליוזמה ואומץ, ללוקיישינים ולכלים למימוש החזון הויזואלי שלהם גם בתקציבים נמוכים.
כישרון וחזון אישי המביאים להצלחה במחלקה לקולנוע חייבים להיות מלווים בעבודה קשה והתמסרות לאורך זמן הכוללת התנסות מתמדת בלא מוכר. כדי להצליח במחלקה לקולנוע יש צורך בתעוזה גם כדי לעשות, אבל גם כדי לעשות זאת אחרת.