רבים טועים לחשוב שהידע הדרוש להוראה אינו דורש הכשרה מיוחדת, אלא מעט לימודים פורמליים ולמידת התחום תוך צבירת ניסיון. הצורך המתמיד במורים מביא לקיצורי דרך, תוכניות שטחיות ומתן רשיונות חירום לחסרי הכשרה מתאימה. תוכניות הכשרה להוראה ובתוכן גם תוכניות הסבת אקדמאים להוראה חייבות להתבסס על מודלים חזקים ויעילים, כדי לקדם את תחום ההוראה ולאפשר הוראה ברמה איכותית וגבוהה.
הכשרה להוראה והתוכניות המסורתיות
רבים חושבים שההוראה היא מקצוע פשוט שניתן להיכנס אליו באמצעות הכשרה בסיסית להוראה וצבירת ניסיון תוך כדי עבודה. המחסור המתמיד במורים והלחץ להפחתת היקף ההכשרה ואיכותו, מביאים לכך שחלק מן המורים הנכנסים למערכת הם בעלי כלים מוגבלים והכשרה שאינה מספיקה, להתמודדת עם מערכת החינוך במאה ה- 21.
הגישה המודרנית כלפי תחום ההוראה כיום משלבת בין אלו שרואים את הצורך בשיפור יכולות ההכשרה להוראה ובין אלו שגורסים שלמידה תוך צבירת ניסיון מהווה את ההכשרה הטובה ביותר. הדבר נכון גם לגבי אקדמאים שסוברים כי המעבר להוראה אינו דורש הכשרה מעמיקה מכיוון שאת הידע התיאורתי כבר יש להם.
ניסיון העבר בתחום התעסוקה מראה שכל תחום בו הוחלט על חיזוק ההכשרה ודרישה להכשרה פורמאלית בתחום, הביא לסינון כניסתם של אנשים לא מתאימים ולעלייה בהערכה הציבורית של התחום. לכן, ניתן להסיק שדרישת הכשרה מעמיקה בהכשרת אקדמאים להוראה היא שתעלה בסופו של דבר את רמת ההוראה והחינוך.
שיפור ההוראה מתחיל בהעמקת ההכשרה
בימינו, כשמוסדות לימוד מכילים כיתות מגוונות בהן יש תלמידים בעלי רקע שונה ויכולות למידה והתקדמות שונות, הכשרת מורים צריכה לכלול לא רק את הידע הדרוש ללימוד תחום הדעת ותוכנית הלימודים המוכתבת, אלא גם אלמנטים נוספים, כדי להתאים את התכנים הנלמדים ואופן העברתם לתלמידים השונים.
תוכניות להכשרת מורים ולהכשרת אקדמאים להוראה מקנות את הכלים להתמודדות עם דרישות החינוך של דורנו. בתוכניות להסבת אקדמאים יש להתייחס למעשה לשלושה תחומי ידע:
• היכרות עם עולם התלמידים – איך הם לומדים ואיך מתפתחת השפה שלהם.
• ידיעה של תוכנית הלימודים – הבנת התוכנית, התכנים ומטרותיהם וגם ידיעת הכישורים הדרושים להעברת התכנים.
• רכישת כישורי הוראה – כולל הבנה של שונויות בין תלמידים ורכישת הכישורים לטיפול בשונות כדי ליצור ולנהל כיתה יעילה.
זהו הידע שיש להקנות למורים, אולם גם הדרך בה ידע זה מועבר להם - הינה קריטית להכשרתם. יש ליצור קשר בין נושאי הלימוד ולשלבם בהתנסות מעשית המשולבת במהלך ההכשרה, ולאפשר יישום של החומר הנלמד בקורסים.
תוכנית להסבת אקדמאים צריכה לתת מענה לבעיות בהכשרת המורים, להיות ממוקדת ומאתגרת, ולשלב בין צבירת הידע הנחוץ תוך דגש על התנסות מעשית מודרכת, והיא יכולה להביא בסופו של דבר להוראה איכותית ברמה גבוהה.