חפש מאמרים:
שלום אורח
18.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

נישואי תערובת מימי קדם עד ימינו

שאלת "נשואי התערובת", של בני משפחות שונות, לאומים שונים, או של בני אנשים בעלי רקע שונה, העסיקה את עולם המשפט מימים ימימה. הדים לרתיעה מנשואי תערובת, במפורש או במשתמע, נמצאים כבר בכמה וכמה פרשיות במקרא, והם מוסברים לא רק בנימוקים דתיים אלא גם בנימוקים חברתיים וכלכליים.

מקרה בולט הוא זה של שכם בן חמור שאנס את דינה בת יעקב. לאחר האונס נקשרה נפשו בנפשה והוא ביקש לשאתה. ביקש את אביו, חמור, לדבר עם יעקב כדי שיסכים להשיאם. חמור הציע ליעקב "הצעה שאי אפשר לסרב לה" (אנגלית במבטא איטלקי כבד). יעקב שולל את ההצעה הנדיבה, לא רק בגלל מעשה האונס, אלא בעיקר כי נישואי התערובת כרוכים בחרפה. לפי פשוטו של מקרא החרפה אינה מתבטאת בלאום השונה של שכם בן חמור אלא בערלתו. יעקב מוכן לתת את דינה רק לאחר ששכם ימול.

נישואי תערובת במקרא

עיון במקרא מלמד שבתקופת המקרא נוצרו נישואי התערובת מסיבות שונות :

  1. מגוריו של מיעוט ישראלי בסביבה נוכרית.
  2. מלחמות וכיבושים.
  3. עידוד של חצר המלכות כתוצאה מבריתות עם מדינות זרות וגיוס חיילים זרים.

במקרא ניתנו נימוקים שונים כנגד נישואי התערובת. הכוונה העיקרית הייתה למנוע חדירת עבודה זרה לישראל וקרוב לעניין זה הייתה הרציעה מפני ערלים.

החשש מפני נשואי התערובת הביא ליצירת דינים בלתי מתפשרים כנגד שבעת העממים (פריזי, חתי, יבוסי וכו'). בהתאם לכך קשרה גם ההיסטוריוגרפיה המקראית את התפשטות הפולחן הנוכרי בישראל בנישואי התערובת.

מורגשת גם השפעתם של רגשות לאומיים שביטויה בשלילת נישואי תערובת עם עמים שגילו שנאה לישראל. גם הרגשת הייחוד שהתעוררה, כנראה, בגלות בבל, ובפרט במשפחת הכוהנים, הותירה את רשמה בעניין זה.

מאז, ובכל ימי בית שני, שוב לא הושם הדגש על החשש מעבודה זרה אלא על חילול קדושת ישראל ש"התערבו זרע הקודש בעמי הארצות".

המאבק בנישואי התערובת

עזרא הסופר גזר לגרש את הנשים הנוכריות ואף הוציא את ילדיהן מכלל ישראל. ככל הנראה היה זה עזרא שקבע שהבן הולך לעניין זה אחרי אימו.

החמירו בדבר יותר החשמונאים שאחרי ניצחונותיהם הראשונים החליטו להעניש את אלה שקיימו יחסים קרובים עם הנוכריים ולפגוע בהם כדי להעמידם כדוגמה מרתיעה.

בתקופת ההתייוונות מופיעה לראשונה אידיאולוגיה של נישואי תערובת לפיה טוב וראוי להתקשר עם התרבות השלטת באמצעות נישואי תערובת.

החכמים התייחסו בשלילה לעצם הגירות, כל שכן להתחתנות בהם, גם מתוך החשש לתערובת תרבויות ולטשטוש האמונה הצרופה. הד לחששות אלה ניתן למצוא בהחמרתם של חכמי צרפת ואשכנז על החיתון עם הקראים ועם כת שבתאי צבי, שנישואים עם חבריה הוכרזו כנישואי תערובת.

בזמן קדום נקבע שאיסור נישואי תערובת עם עמון ומואב אינו חל על נשותיהם. כנראה שאבחנה זו נובעת מן העובדה שהאישה נוטה יותר להתבולל.

נישואי תערובת בעת החדשה

בשנת 1806 החליטה הסנהדרין שהתכנסה בפקודתו של נפוליון בצרפת ששוב אין עוד איסור בנישואי תערובת, כרצון הקיסר, אך הודגש שאין אלה קידושין התופסים כדת משה וישראל.

אסיפת הרבנים הרפורמים בבראונשוויג, שהתכנסה בשנת 1844, התירה נישואי תערובת עם כל בן זוג בעל דת מונותיאיסטית ובלבד שחוקי המדינה מתירים את חינוכם של הילדים על ברכי היהדות.

בשנת 1972 החליטה ועידת הרבנים הרפורמים בארה"ב לשלול לחלוטין את השתתפותו של רב בטקס נישואי תערובת. למרות זאת, הודיע אחוז ניכר של רבנים שימשיכו לעשות כן.

בראשית המאה ה-19 חלה עלייה ניכרת בשיעור נישואי התערובת. באותה התקופה נתהדקו המגעים בין היהודים ושכניהם, ונתגבר יחס ההערצה לתרבות השלטת. הרבה פעמים מתרחק יהודי הנשוי בנישואי תערובת מחיי הקהילה היהודית וגם ילדיו נוטים להתבולל ולהתחתן עם לא יהודים. בין הגורמים המרכזיים לריבוי נישואי התערובת יש למנות את ההתרחקות ממצוות, הדעות המקובלות כיום במערב על האהבה הרומנטית, האינדיבידואליזם, אחוות העמים ושלילת דעות קדומות.

נישואי תערובת בהלכה בת ימינו

לפי ההלכה היהודית, אין כל תוקף לנישואי יהודי עם לא יהודיה ולהיפך. ההלכה אינה מבחינה בין האומות השונות לעניין איסור נישואי תערובת ואי תקפותם של נישואין אלו.

נישואי תערובת במשפט הישראלי

חוק שיפוט בתי דין רבניים, תשי"ג 1953, קובע כי נישואין של יהודים בארץ ייערכו לפי דין תורה. יש הנוטים לפרש הוראה זו כשוללת כל אפשרות של הכרה בנישואי תערובת, ואילו לדעת אחרים הסעיף חל רק במקרה ששני בני הזוג יהודים, ועל כן אין מניעה שכהן דת לא יהודי יערוך נישואי תערובת ליהודי.

במקרה של נישואי תערובת, מכיוון ששני בני הזוג משתייכים לעדות דתיות שונות, אין לאף בית דין את הסמכות לדון במישרין בענייני המעמד האישי של הצדדים. עם זאת, חיקוק מנדטורי מסמיך את נשיא ביהמ"ש העליון להקנות סמכות לפי שיקול דעתו, לאחד מבתי הדין הדתיים או לבית המשפט האזרחי. הסדר דומה נקבע בחוק בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים), תשכ"ט 1969.

כפי שציין פ' שיפמן, מסירת שיקול הדעת בידי נשיא ביהמ"ש העליון מסמלת את המבוכה המשפטית ששוררת לגבי תוקפם המהותי של הנישואין. ויש בה כדי להבליט שלמדינה אין עמדה נחרצת כלפי שאלה זו. שיקול דעתו של נשיא ביהמ"ש העליון מופעל מתוך התחשבות בתוצאה לגופו של עניין אליה עשוי להגיע, בנסיבות העניין המסוים, בית הדין הדתי, אם סמכות השיפוט תוקנה לו.

הסדר זה אינו רצוי כיוון ששיקול דעתו של הנשיא עשוי לחרוץ את גורל הנישואין לגופם לשבט או לחסד. במקרה זה הדין הופך להיות "פונקציה של הדיין" והדיין נקבע עפ"י שיקול דעת בלתי ידוע מראש. הלכה למעשה, כדברי השופט י' זוסמן "לעניין תוקפם של נישואי תערובת... אין בכלל איש היכול לחזות מראש אם תופסים הם אם לאו".

סוף דבר

"האפקט המצטבר של הוראות הדין והלכות הפסיקה מעיד כי שאלת תוקפם של נישואי תערובת בישראל היא במידה רבה שאלה אקדמית ותיאורטית. המחוקק ובתי המשפט עקפו הכרעה בשאלה לגופה ע"י הסדרים ספציפיים בנושאים רבים. נטיית ההסדרם הללו היא להוביל למעשה להכרה בנישואי תערובת. אף על פי שאין המדינה מעמידה לרשות אזרחיה צורה חילונית מוכרת לעריכתם של נישואין כאלה בישראל" (שיפמן).

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דוקטור אורי עצמון

מאת: דוקטור אורי עצמוןעסקים מקוונים17/05/111512 צפיות
הצבעה אלקטרונית(E-voting),היא שיטת הצבעה שבה משתמשים במחשבים וטכנולוגיה ממוחשבת בניגוד לשיטת ההצבעה הידנית שבה משתמשים בפתקי הצבעה שאותם משלשלים לקלפי המנוהלת באמצעות

מאת: דוקטור אורי עצמוןביטוח - כללי11/10/101377 צפיות
בעידן הגלובאלי כיום, זה נראה מובן מאליו כי את כל הרכישות, כולל רכישות ביטוח ואף דברים מורכבים ויקרים מכך ניתן לרכוש באופן ישי דרך אתרי האינטרנט. אתם יכולים לעשות בדיקה מקדימה לטווח המחירים החוקי אותם יציעו לכם חברות הביטוח השונות על- ידי הזנת פרטים למחשבון ביטוח רכב (על- פי רוב חובה, אולם ניתן למצוא גם מחשבונים של ביטוח מקיף וגם ביטוח צד ג') של משרד האוצר, ומשם הדרך אל חברות הביטוח קצרה- אתם נכנסים לאחד מאתרי השוואת המחירים בין חברות הביטוח ותוך זמן קצר הן יוצרות אתכם קשר. מדהים כמה שזה פשוט.

מאת: דוקטור אורי עצמוןהריון ולידה17/08/101307 צפיות
אחרי תשעה חודשי לידה, 24 שעות צירים ולידה אפשר סוף סוף לקרוא לך אמא! מעכשיו את אחראית לא רק לעצמך אלא גם לתינוק הקטן שלך ועלייך לטפל בו ולמלא את צרכיו הרבים. לאחר הלידה הקשה וההחלמה מגיעות לך מתנות. ולא סתם מתנות אלא מתנות ליולדת שיעזרו לך לעבור את התקופה הראשונה לאחר הלידה בכיף. הנה מספר רעיונות למתנות שיתאימו במיוחד לאמא לאחר הלידה.

מאת: דוקטור אורי עצמוןדת ומדינה27/01/096383 צפיות
תמיר (1998) מתארת במאמרה את מושג הרב תרבותיות שהינו מודל פוליטי חדש שקם עם היחלשותה של מדינת הלאום. המדינה הרב לאומית הינה רב גונית, כשהאידיאולוגיה הרב תרבותית שלה מחייבת שהקהילה הפוליטית תכיר במעמדן השווה של כל התרבויות החיוניות והיציבות הפעילות בגבולות המסגרת המדינית (Raz, 1994). ישנן תרבויות ששותפות לעולם הערכים הליברליים-דמוקרטיים ואחרות שהינן מסורתיות ולא ליברליות ואף אנטי ליברליות, אשר יוצרות בעיה בהכרת שלל התרבויות.

מאת: דוקטור אורי עצמוןצדק חברתי27/01/093195 צפיות
בבואנו לבחון את אי השוויון בישראל בין מזרחים לאשכנזים לאור ההגירה של שנות ה50 יש להתייחס למערכת הפוליטית- שפירא (1994) טוען כי הדמוקרטיה הישראלית בתחילת ימיה הייתה חסרת מהות דמוקרטית ליבראלית. במשך שלושה עשורים (עד מלחמת יום כיפור ב1973) הייתה מפלגת שלטון אחת גדולה שנקראה מפא"י.

מאת: דוקטור אורי עצמוןזהות27/01/094019 צפיות
החברה הישראלית היא חברה רב-אתנית המאוכלסת על-ידי יהודים וערבים. במחצית הראשונה של המאה העשרים היו כמה גלי הגירה, אך היקף ההגירה של היהודים גדל באופן משמעותי רק לאחר קום המדינה. ישראל כיום, שישים שנה לאחר הקמתה נחשבת לחברת מהגרים וזאת משום חשיבותה של ההגירה לחברה הישראלית. ההגירה איננה מתמצה רק בהשפעתה על גודל האוכלוסייה בישראל ועל שיעור צמיחתה, אלא גם בכך שהיא מהווה מאפיין מרכזי המגדיר את החברה הישראלית בכלל ואת מערכת הריבוד בפרט.

מאת: דוקטור אורי עצמוןמדעי המדינה11/01/094149 צפיות
ג'ורג' הרברט ווקר בוש, נולד ב-12 ביוני 1924 בעיר אנדובר שבמדינת מסצ'וסטס אשר לחופה המזרחי של ארצות הברית. ג'ורג' גדל לתוך משפחה מוכרת ומכובדת אשר השתייכה למעמד סוציו-אקונומי גבוה מאוד. אביו, בנוסף על היותו איש עסקים מוצלח, אף כיהן כסנאטור מטעם מדינת קונטיקט. ג'ורג' היה תלמיד מצטיין אשר בלט בהשוואה לחבריו בכמעט כל תחום בו נגע. בשנת 1942 התגייס ג'ורג' לחיל הים, בשלהי 1943, סיים בהצלחה קורס טיס בן עשרה חודשים, והפך לטייס הקרב הצעיר ביותר ששירת בחיל הים

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211645 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211463 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני משפחה26/01/201792 צפיות
בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט מ' מזוז, הכריע בימים אלו בעתירה המכוונת נגד החלטות של המשיבים 2-1, בית הדין הרבני הגדול בירושלים ובית הדין הרבני האזורי בתל אביב-יפו (להלן: בית הדין האזורי), מיום 14.2.2019 ומיום 12.11.2018 בהתאמה, בהן נקבע כי העותר חייב בגט לאשתו.

מאת: טלדיני משפחה03/06/182149 צפיות
אחד הנושאים המרכזיים בענייני גירושין הינו חלוקת הרכוש. בשיקולים של חלוקת רכוש כל צד מעלה את טענותיו כאשר מטרתו לקבל נתח משמעותי יותר בכלל הרכוש שנצבר.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה10/04/181711 צפיות
לכל עורך דין לגירושים יש את הסגנון שלו. כדאי לוודא כי הסגנון שלהם מתאים הן שלך ואת הסגנון הדרוש כדי להגן על האינטרס שלך במהלך ואחרי הגירושים.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה28/03/181843 צפיות
איך מסייעים בשלבים הללו של הפירוק הבלתי נמנע כדי ליצור עד כמה שפחות רגעים קשים בהליך מורכב שכזה? פניות אל עו"ד משפחה הן בהחלט צעד נבון

מאת: רוני הכהןדיני משפחה23/10/171892 צפיות
ברגע בו כבר נמצאים על פרשת דרכים לקראת גירושים יש כאלה שיכולים לומר דבר או שניים לגבי איך להתגרש נכון וחשוב להבין את העניין לעומק טרם הקפיצה השירה לתוכו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica