קשה למצוא בארץ מוסדות חינוך הנחשבים לפורצי דרך. שונה מכל אלה הוא 'גן ירוק בטבע', המתייחס לילדים הקטנים כגדולים. הגישה ההוליסטית שפותחה על ידי דפנה בלזר והצוות החינוכי המלווה אותה הועתקה בהצלחה למספר מוסדות חינוך מקבילים בכל רחבי הארץ, ושמה את קרית אונו על המפה החינוכית בישראל.
הגנים של היום הם לא הגנים של פעם. על רקע זה בולט גן הילדים "גן ירוק בטבע" בקרית אונו, הפועל בשיטת חינוך שמשלבת את הטוב בשיטות חינוך רבות ומוכרות בכפיפה אחת.
השיטה פותחה על ידי הגננת דפנה בלזר, קיבוצניקית ואשת חינוך מנוסה, שבעזרת צוות פסיכולוגים ואנשי חינוך פיתחה את השיטה, שבמרכזה קיימת התפיסה שהשלב החינוכי החשוב ביותר הוא בגיל הרך דווקא. "אפשר להקביל בין השקעה בחינוך לבניית בניין", אומר ד"ר מאיר מנחם, הפסיכולוג הקליני שמלווה את דפנה וצוותה. "אם היסודות רעועים, הבניין בלתי יציב, אבל כאשר הבניין עומד על תילו, מאומה לא יפגע בו".
ואכן, בגן של דפנה מתחילים את בניית היסודות מיד בגיל הרך: "האתגרים שניצבים בפני הילדים היום שונים מהאתגרים שניצבו בפני הילדים בעבר. אני מאמינה, שאם לא נחדיר בהם כבר בשכבת הפעוטון כלים להתמודד עם העולם האמיתי, הם יתקשו להתחרות עם האחרים לכשיתבגרו".
לדבריו של ד"ר מנחם: "בנינו כאן משלב בין גישות מספר חינוכיות, וניסינו לקחת את הטוב ביותר מכל שיטה. זהו תהליך שדפנה התחילה בו לפני כעשר שנים, ומאז הוא הולך ונבנה בהתאם לסביבת החיים המשתנה. במיוחד כשמדובר בחינוך בחברה שהיא דינמית ומתפתחת. אנחנו בודקים ללא הרף, לומדים ומתייעלים. הכל מתבצע בצורה הכי חווייתית והמהנה ביותר: מצד אחד מקבלים כלים, מצד שני מקבלים חוויה".
ואכן, חינוך והנאה הן מילות המפתח בגן של דפנה: הבסיס החינוכי של השיטה קובע, כי הכי נכון שהילדים ישתלבו בסביבתם הטבעית, ולספק להם מיומנויות שיחזקו תחושות של ביטחון עצמי, ויעזרו להם לפתח כלים שיגבירו את מודעותם העצמית.
"אני מאמינה, שקודם כל יש לדבר לילדים בגובה העיניים", מסבירה דפנה, "ילדים מבינים הרבה יותר מאשר אנחנו חושבים לעצמנו. אם מערכת החינוך הייתה מתייחסת לכל הצעירים כמו ל אנשים קטנים שמבינים את שקורה סביבם, כמובן לצד תשומת לב אישית ופרטנית, אני סבורה, שתוך שנים מספר נגדל חברה טובה יותר, שאנשיה מודעים יותר, לא רק לעצמם, אלא גם למי שמקיף אותם, ומודעים לחשיבותה של נתינת עזרה והאכפתיות לזולת".