האינטרנט בשנים האחרונות חולל שינוי דרמטי כלל עולמי בתחום המידע, הצרכנות והתרבות. כיום בשביל לחפש מידע אין צורך לנבור בספרים, אנציקלופדיות או בחוברות של דפי זהב. מידע עצום מונח לרגלינו בכמה לחיצות כפתור קצרות במנועי החיפוש ברשת.
עם הנוחות שבלקנות באינטרנט אי אפשר להתווכח: במקום לרוץ בין חנויות בחום או בגשם אפשר לקבל הכל עד הבית ובמחירים מוזלים. מדי יום צצים שירותים חדשים באינטרנט ביניהם סופרמרקטים מקוונים.
לשוק המקוון יש עוד מקום רב להתקדם ולצמוח מכיוון שנדמה שהאמון בין הצרכן לספק הווירטואלי עדיין לא נבנה במלואו וחוסר הביטחון הזה ניצב במרכזה של הסתייגות כללית מלקנות באינטרנט.
מדוע צרכנים חוששים לקנות באינטרנט למרות יעילות ונוחות הקנייה?
תשלום באינטרנט מתבצע בעיקר בכרטיס אשראי. חלק מאתרי המכר מציעים שיטת תשלום נוספת הנקראת Pay Pal - שיטת תשלום שצמחה על רקע הפופולאריות הגואה של אתרי מסחר אלקטרוני עולמיים. שיטת תשלום זאת אינה מוכרת בישראל ורק אחוז שולי בוחר בה וזאת בעיקר לקנייה מאתרים בינלאומיים.
בהתחשב בכך שרוב הקניות המקוונות בישראל מתבצעות באתרי אינטרנט ישראליים צורת התשלום המקובלת בקנייה מקוונת היא בכרטיס אשראי. בשל שיטת תשלום זאת צרכנים רבים מוותרים על הנוחות והמחיר הזול שמציעה הרשת. רבים מצרכנים אלה היו מעדיפים למשל להזמין באופן תיאורטי משלוח של קניות לבית דרך סופרמרקטים מקוונים במקום לבזבז שעות בסופרמרקטים רגילים אבל החשש עוצר בעדם.
ואמנם חלק גדול מהישראלים שבוחרים לקנות באינטרנט אינו מעוניין למסור פרטי אשראי. כמעט כחצי מהישראלים הבוחרים לקנות באינטרנט מעדיפים למסור את הפרטים טלפונית לנציג חברה שיוצר איתם קשר - מה שמעיד על החסם הפסיכולוגי המשמעותי שמעכב ישראלים רבים מלקנות באינטרנט למרות כל היתרונות.
אם נבחן את העניין באופן רציונלי נגלה שאין כמעט הבדל בין מסירת פרטים אישיים באתרים מאובטחים ובין מסירת כרטיס אשראי בטלפון לנציג חברה. בהזנת פרטים אישיים באינטרנט המידע אינו עובר תיווך - האינפורמציה עוברת אוטומטית כאשר היא מוצפנת ישירות למקבל ההזמנה.
אלו אמצעים ננקטים כדי שהקנייה ברשת תהיה יותר בטוחה?
בנוסף לחשש ממסירת פרטים, צרכנים רבים חוששים מלקנות באינטרנט מכיוון שהם דואגים שהמוצר שיגיע לא יהיה בדיוק מה שהזמינו או שיחלוף זמן ארוך מהמובטח עד שהמוצר יגיע לביתם.
מה נעשה בתחום המסחר המקוון שיכול להפיג חששות קונים כגון אלה? ראשית, חלק מהקונים בוחרים להגביר את תחושת הנוחות שלהם באופן עצמאי על ידי קנייה ישירה מחנויות מקוונות המוכרות להם באופן אישי.
חנויות מקוונות מצדן מקפידות להשתמש בטכנולוגיית אבטחה מתקדמת המבטיחה את פרטיות המשתמש. פרט לכך, כדי שהלקוח יחוש ביטחון מקסימלי בקנייה כמעט כל החנויות המקוונות מציעות שירות לקוחות ומנהיגות מדיניות ביטול והחזרה נוחים לאחר הרכישה.
גם החוק הישראלי מגיב לשינויים בדפוסי הקנייה בעולם המודרני ובהתאם לכך בוצעו התאמות בחוק המגנות על הצרכן בביצוע עסקה ברשת. עסקה המתבעת באשראי בטלפון או באינטרנט היא עסקה במסמך חסר. החוק במקרה זה מעניק לצרכן הגנה רבה יותר בהשוואה לעסקה רגילה למשל בסופרמרקטים בו הצרכן חותם על חשבונית. כך במקרה של אי ביצוע עסקה כמוסכם ניתן לבטל את העסקה על ידי הודעה לחברת האשראי.
עם גדילת מודעות מצד הקונה לזכויותיו ובזכות התנסות של רבים בקנייה ברשת נראה כי האמון הצרכני ילך וייבנה בהדרגה. ניתן בהחלט לחזות כי מספר האנשים שיבחרו לקנות באינטרנט בעתיד הנראה לעין ילך ויגדל באופן משמעותי.