חפש מאמרים:
שלום אורח
08.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ברכות משה

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע12/07/20101103 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שולחן-השבת

 

מבט מיוחד ומרתק לפרשת-השבוע,

לפי מדרשי חז"ל, הקבלה והחסידות

לאור תורת חב"ד

מאת

הרב יוסף קרסיק

שליח הרבי

ורב אזורי בת חפר - עמק חפר

פרשת דברים – ברכות משה  

"יְהֹוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵכֶם יֹסֵף עֲלֵיכֶם כָּכֶם אֶלֶף פְּעָמִים וִיבָרֵךְ אֶתְכֶם גו'"

הברכה המופלאה שמשה בירך את עמו בימיו האחרונים * מספר היהודים ונשמות ישראל בזמנינו ובגאולה העתידה

ברכות משה

שבע פעמים בתורה בירך הקב"ה את כל עם ישראל בברכות גדולות ומופלאות - לכל אחד משלושת האבות אברהם, יצחק ויעקב ("והיה זרעך גו'"), בפרשיות בחוקותי, נשא, כי תבוא והאזינו, המיוחד בפרשתינו שכל עם ישראל מתברך ממנהיגם הנצחי - משה רבינו.

ימים ספורים לפני פטירתו, כינס משה את כל העם וחזר בפניהם על מצוות ה' והוכיחם לדבוק בדרכי התורה, ובתחילת דבריו בירכם לאמר: ה' אלוקיכם הרבה אתכם והנכם היום ככוכבי השמים לרוב. ה' אלוקי אבותיכם יוסף עליכם ככם אלף פעמים ויברך אתכם גו'.

בשל המעלות העצומות בברכה זו קבעו לאומרה בתחילת כל שבוע - במוצאי שבת אחר הבדלה, כדי שכל עניני היהודי כל ימי השבוע יהיו מבורכים בברכה המיוחדת של משה.

טענות על ברכותיו

חז"ל מספרים שכשמעו ישראל את ברכת משה הם טענו ואמרו: מדוע אתה מגביל אותנו שנהיה רק "אלף פעמים", הרי התברכנו מה' הרבה יותר: "ושמתי זרעך כעפר הארץ, אשר אם יוכל איש למנות את עפר הארץ גם זרעך ימנה", "הבט נא השמימה וספר הכוכבים אם תוכל לספור אותם כה יהיה זרעך", "ברך אברכך והרבה ארבה זרעך כוכבי השמים וכחול אשר על שפת הים גו'";

הקב"ה בירך שנתרבה ונתעצם לכמות מופלגת ובלי גבולית שכלל לא יוכלו למנות ולספור אותנו, ומדוע אתה מגביל אותנו לכמות של "אלף פעמים ככה" ולא יותר?

ענה להם משה: מה שברכתי אתכם בברכה מוגבלת היא "משלי", מהכוחות שלי, ובכוחי לברך שתהיו רק פי אלף, אבל הקב"ה האין-סופי, בכוחו לברך שתתרבו לכמות לא גבולית ולא יהיה שום קצבה והגבלה למנין ישראל.

מעלות בברכותיו

למרות זאת יש יתרונות עצומים ומופלאים דווקא בברכות משה:

ברכת ה' תלויה ומותנית בהנהגת בני ישראל - "והיה אם שמוע תשמעו אל מצוותי גו'", כשמקיימים תורה ומצוות ושורה אהבה ואחווה במחנה ישראל, זוכים בברכת ה', אחרת אין ברכת שמים חלה עליהם; אבל בברכתו של משה זוכים ישראל בכל מעמד ומצב, גם בעתות שפל רוחני ("טרחכם משאכם וריבכם").

ועוד - ברכת ה' חלה בעיקר רק לעתיד לבוא בימות המשיח וברכת משה חלה גם בזמן הזה ובעת הגלות - המדרש מביא משל המבהיר את הענין:

עשיר גדול נסע לזמן ממושך למקום רחוק, והוא חשש להשאיר את רכושו בידי בנו הנער הצעיר, שמא ינהג בפזיזות ויבזבז את כולו, לכן מינה אפוטרופוס אחראי. האפוטרופוס הנאמן והטוב אכן שמר על כל הרכוש ולא בזבז ממנו פרוטה, אפילו את הוצאות המחיה והקיום של בן העשיר, לקח מרכושו הפרטי.

כשהנער התבגר ונעשה אדם שקול ואחראי, אמר לו האפוטרופוס: עתה סיימתי תפקידי, והנני מפקיד באחריותך את כל רכוש אביך, ודע לך ש"כל מה שנתתי לך, לא נתתי אלא משלי, אבל כל מה שהניח לך אביך - הרי הוא שמור לך".

כך משה רבינו שמר את ברכותיו של הקב"ה לימים הגדולים של העם, כשיהיו "חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים וישיגו דעת בוראם" בימי הגאולה לעתיד לבוא, ועד לזמן ההוא יהיו ישראל ניזונים מברכותיו הנאמנות של האופטרופוס עצמו, ממשה.

שני מליארד יהודים

שואל הרבי לכאורה לא ניתן להבין את טענת העם על משה רבינו שהוא "מגביל" את ברכתו שבני-ישראל יהיו רק 'פי אלף' ולא יותר - הרי גם כמות של פי אלף עצומה ומופלגת מאוד:

באותם ימים מנו ישראל שני מליון נפש - שהרי מספר הגברים בני עשרים עד שישים היו שש מאות אלף, ואם נוסיף את מספר הילדים שעד גיל עשרים, והמבוגרים שמעל גיל שישים נגיע בערך למליון נפש, ומדובר על זכרים, ועליהם נוסיף עוד כמליון נשים, בסך הכל המנין הכללי הוא כשני מליון בני אדם;

וברכת משה שהעם יתרבה פי אלף משמעותה שיהיו שני מליארד יהודים, שזה בערך כשליש מכל אוכלסיית האנושות כיום - האם על מספר עצום שכזה ראוי להלין שהוא לא די? ועוד: האם יש מקום פיזי ותנאי מחיה ומגורים בארץ הקודש לכמויות כה עצומות של אנשים? היכן בכדור הארץ יגורו האנשים בכמות של "כחול אשר על שפת הים"?!

ארבע ביליון נשמות

בתורת הקבלה והחסידות כתוב שישנם שש מאות אלף נשמות ישראל, וזה בא לידי ביטוי בכך שבשלושת רגעי היסוד של העם - ביציאת מצרים, במתן תורה ובכניסה לארץ, הוא מנה שש מאות אלף איש.

מספר זה, שש מאות אלף, הוא של "נשמות כלליות", והם מתחלקות לכמות עצומה ואדירה של נשמות פרטיות: בכל אחת מהנשמות שבע מליון ומאתים אלף חלקים וניצוצות! וסך-כל החלקים והניצוצות של כל שש מאות אלף הנשמות הכלליות של עם ישראל הוא יותר מארבע ביליון!

הנה לשונו הזהב של ספר התניא (פרק לז): "שישים רבוא נשמות אלו הן שורשים, וכל שורש מתחלק לשישים רבוא ניצוצות, שכל ניצוץ הוא נשמה אחת, וכן בנפש ורוח בכל עולם מארבעה עולמות, אצילות, בריאה, יצירה עשיה".

פירוט החשבון: בכל אחת משש מאות אלף נשמות ישראל שש מאות אלף שורשים, סך הכל שלוש מאות ושישים מליארד (360.000.000.000) נשמות. ואלו מתחלקים לנפש, רוח ונשמה סך הכל ביליון ושמונים אלף מילארד (1.080.000.000.000) נשמות. ואלו מתחלקות לארבע עולמות אצילות, בריאה, יצירה ועשיה בסך הכל ארבע ביליון ושלוש מאות ועשרים מיליארד (4.320.000.000.000) נשמות.

אם-כן מלבד בדורות היסוד של עם ישראל, הנשמה הנמצאת בכל יהודי ויהודי, היא רק חלק, ניצוץ ופרט מתוך אחת מהנשמות הכלליות [לפעמים יש קשרי ידידות וחברויות בין בני אדם שונים שאין שום זיקה והתאמה ביניהם, כי זה מושפע מהתת-מודע, מהיותם מחוברים בנשמתם, ששניהם ניצוצות מאותה נשמה כללית אחת].

המספר המקסימלי של היהודים במשך כל הדורות הוא ארבע ביליון ושלוש מאות ועשרים מיליארד, אבל למעשה, מעיר הרבי, לא מוכרח שיהיו כל כך הרבה יהודים, כי זה הסכום הכולל של ניצוצי הנשמות, אבל יכול להיות שביהודי אחד יהיו כמה ניצוצי נשמה, על-ידי שהוא מתעלה בקודש בתורה, מצוות ובמעשים טובים, ועל-ידי שהוא מעורר ומקרב יהודים לה' ולתורתו - הוא מוסיף ניצוצות קדושה על נשמתו.

אלף אורות קדושים

נחזור לעניננו - כאמור משה ענה לישראל שהוא מברך אותם רק 'פי אלף' משום שכוחו מוגבל רק למספר אלף והוא לא יכול לברכם מעל כוחותיו, ואכן חז"ל מספרים שפני משה האירו באלף אורות קדושים, ועל הפסוק "אדם אחד מאלף מצאתי" כתב המדרש "זה משה", שמשה הוא בחינת אלף.

אם-כן בברכתו שישראל יהיו פי אלף הוא התכוונן גם למובן הרוחני - שיזכו בדרגת אלף אורות הקדושה שלו: והלא משה קיבל את אלף האורות מישראל עצמם, כפי שמסופר בחז"ל שבמעמד מתן תורה מלאכי השרת קשרו לישראל כתרים, הם אלף אורות הקדושה, וכשחטאו בעגל הם ניטלו מישראל וניתנו למשה; ועתה משה מברך אותם שישובו ויזכו באותם אלף אורות שניטלו מהם.

הברכות לפי תורת הסוד

המקובל האלוקי מורינו ורבינו האריז"ל - שהשבוע ביום ה' מנחם אב חל יום ההילולא שלו - מראה את הקשר בין בחינת אלף לגימטריא של השם משה:

בכלל ידוע שהכוחות הרוחניים של האדם מצויים בשמו, אותיות השם הם צינור השפע האלוקי דרכם האדם מקבל את כוח החיים, והתכונות והכוחות המיוחדים שלו.

כמה מרכיבים בשם: 1) האותיות הגלויות הנשמעות כשמבטאים את השם (לדוגמא כשקוראים 'משה' שומעים את האותיות מ'ש'ה'). 2) האותיות המוסתרות שאינן נשמעות כשמבטאים את השם (לדוגמא האותיות הנסתרות בשם 'משה', הם: (מ)"ם (ש)"ין (ה)"א). 3) הגימטריא של השם. ועוד.

האותיות הגלויות בשם הם מקור הכוחות הגלוים שבאדם, והאותיות הנסתרות בשם הן מקור הכוחות הנסתרים והפוטנציאל שבאדם [לדוגמא, לעיתים בגיל מבוגר מתגלים כשרונות שלא נודעו בתחילת החיים, כגון כוח הציור, הנגינה וכדומה, שבעצם כוחות אלו נמצאו באדם מרגע שנולד, אלא שהם היו מוסתרים ולא גלויים, משום שהם ינקו מהאותיות המוסתרות שבשם, אך בעמל ובמאמץ מתאים ונכון - הצליחו לגלותם].

הגימטריא הנסתרת היוצאת מתוך השם משה, שהיא כוללת בתוכה את כל כוחותיו הגלויים והנסתרים, זה המספר אלף! ["משה" בגימטריא 345, כמו הגימטריא המשותפת של שני השמות "א-ל ש-ד-י". והגימטריא של צירוף כל האותיות הנסתרות בשמות הללו (אל"ף. למ"ד. שי"ן דל"ת יו"ד (עם הכולל)) היא אלף].

הדרגה הרוחנית-קבלית של אלף היא "ספירת הבינה", ובברכתו "יוסף עליכם ככם אלף פעמים" התכוון משה לא רק למספר הכמותי של פי אלף, אלא גם למספר האיכותי של אלף - היא דרגת הבינה ואלף האורות!

עתה נבין את עומק הדו-שיח שהתרחש בין בני ישראל למשה רבינו:

משמעות הדו-שיח לפי דרך הפשט: טענת העם לא היתה על כך שבירכם במספר קטן, "רק שני מליארד יהודים"... אלא על עצם העובדה שהעם ייספר: שהרי ה' בירכם שיהיו בכמות שאינה ניתנת להיספר והוא בירכם שיהיו בכמות הניתנת להיספר. על כך ענה להם משה שבהיותו אדם בשר ודם מוגבל, הוא מברך בכמות מוגבלת נספרת, אבל ה' שאינו מוגבל מברך לכמות שאינה ניספרת.

ומשמעות הדברים לפי עומק הקבלה: משה בירך בדרגת הבינה ובאלף האורות והם ביקשו להתברך בדרגת החכמה הנעלית יותר ובכח האין סוף שמעל אלף האורות, ועל זה ענה להם משה "עד כאן משלי, מכאן ואילך ה' יברך אתכם", בכוחות היותר נעלים.

פנימיות התורה; תורת הגאולה

שלמות הברכה האלוקית תשרה על עם ישראל בימות הגאולה העתידה לבוא במהרה בימינו:

כל הברכות הכתובות בתורה, הן אלו שבירך הקב"ה והן אלו שבירך משה רבינו עבד ה' – ינתנו בשלמות מלאה ומוחלטת בביאת משיח צדיקינו בקרוב ממש.

והרבי מסיים דבריו בשיחת הקודש: על ידי לימוד התורה את חלק הפשט שבתורה וחלק של פנימיות התורה, תורתו של האריז"ל, שכדברי האר"י דווקא בדורות הללו מותר ומצווה לגלות את תורתו, ובמיוחד בימינו שהתגלתה תורת החסידות, שהיא מגלה את כח האין סוף, נזכה לזמן של "והיה מספר בני ישראל .. אשר לא ימד ולא יספר" שזה יהיה לעתיד לבוא ובקרוב ממש.

מקורות: לקוטי שיחות חלק י"ט, עמוד 15.

תגובות והערות יתקבלו בשמחה, למייל: ryk613@gmail.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הרב יוסף קרסיק שליח הרבי ורב אזורי בת חפר - עמק חפר לקבלת המייל ישירות ולתגובות והערות-הארות שיתקבלו בשמחה, למייל: rabayyk@zahav.net.il www.torah.in/he

052-5990060

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת הרב יוסף קרסיק

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע27/02/142193 צפיות
כל בני-ישראל ממש, אנשים, נשים וגם ילדים, תרמו מכספם ורכושם למען הקמת המשכן, עליו מסופר בפרשתנו. למרות שלא הוטלה חובה על הילדים, שכן אין חיובים ומצוות מהתורה על ילדים, אלא רק על מבוגרים,

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע17/02/14923 צפיות
ארבעים יום בהר סיני למחרת מעמד מתן תורה, עלה משה רבנו ״למרום", להר סיני, לקבל את עשרת הדברות כתובות על שני לוחות אבנים, וכן ללמוד את שאר כל תרי״ג מצוות התורה הקדושה

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע01/07/131612 צפיות
פתיחה: על מי יש לחשוש שיתנהג ברשלנות ויסכן חיים - מי שיש לו היסטוריה בעייתית והוא כבר הרג נפש בשגגה, או מי שהעבר שלו נקי לחלוטין ומעולם לא שפך דם:

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע26/06/131263 צפיות
בפרשתינו מצווה התורה לחלק את הארץ לשנים-עשר חלקים ולתת לכל שבט משנים-עשר השבטים חלק אחד בארץ, כולל שבטי מנשה ואפרים שכל אחד מהם יקבל חלק נפרד, אבל שבט לוי לא יקבל חלק ונחלה בארץ, כי ה? ?חלקם ונחלתם?, הם קיבלו נחלה רוחנית קדושה לעבוד בבית המקדש ואינם צריכים נחלה גשמית.

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע22/04/131434 צפיות
בפרשתינו מצווה התורה על ספירת העומר, לספור 49 ימים מיום שני של פסח ואת היום החמישים לקבוע לחג - "חג השבועות", ככתוב "וספרתם לכם ממחרת השבת .. שבע שבתות תמימות תהיינה. עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום גו'".

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע20/03/131289 צפיות
מצווה מיוחדת בליל הסדר "והגדת לבנך" לספר לילדינו את סיפור השעבוד, הגלות והגאולה של אבותינו מארץ מצרים. לפנינו ט"ו אמרות לשולחן הסדר בניחוחות של גאולה העתידה במהרה בימינו בביאת משיח צדקנו

מאת: הרב יוסף קרסיקיהדות29/01/131268 צפיות
הדלקת נרות כל ערב שבת קודש היא חובה וזכות גדולה ונפלאה, להביא אור ושמחה לבית היהודי, כבר על היהודיה הראשונה - שרה אמנו, מספר המדרש שהיא הדליקה נרות בערב שבת וחז"ל קבעו זאת כמצווה וחובה לדורות,

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181107 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181145 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181071 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181088 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181111 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181100 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181191 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica