חג השבועות ידוע כחג הגבינות והיין. בתקופת חג השבועות בולט לעין באופן מיוחד המאבק בין יצרניות החלב השונות המתחרות על נתחן בשוק החלב הישראלי. בשנים האחרונות התחרות בין היצרניות הולכת ומחריפה ככל ששטראוס וטרה מגבירות את מאמציהן לשבור את הדומיננטיות של תנובה בשוק החלב. שתי היצרניות המתחרות השואפות להגדיל את כוחן בשוק עושות זאת באמצעות שיווק אגרסיבי של מוצריהן והצפת שוק מוצרי החלב במבצעים מיוחדים כפי שניתן לראות בימים אלה בכל סופר.
בין אתם עורכים קניות לבית בסופרמרקט רגיל או בסופרמרקט באינטרנט תוכלו להתרשם בקלות מהתחרות החריפה במחלקה החלבית. האם אלו הן חדשות טובות בתחום הקניות לבית?
התחזקות המאבק בשוק החלב
התחרות בין המחלבות מתגברת על רקע כניסתה המחודשת של טרה לשוק עם רכישתה בשנת 2004 בידי חברת המשקאות קוקה קולה. חברת החלב הותיקה טרה עמדה בזמנו על מחזור הכנסות של כמאה מיליון דולר לשנה.
הרכישה של טרה על ידי חברת המשקאות המצליחה חוללה שינוי משמעותי בענף החלב ואף נגסה ברווחים של תנובה. טרה הצליחה לעשות זאת בין השאר על ידי השקת מוצרים חדשים שהיו עד כה בלעדיים לתנובה.
כנגד המאמץ השיווקי תנובה שנהנתה עד כה משליטה כמעט בלעדית בסוגים רבים של מוצרי חלב נאלצה להשיב מלחמה כדי לשמר את מקומה. תנובה הגיבה בקמפיין שיווקי שכלל מבצעי הנחות משמעותיים במוצרים שעד כה לא היה צורך להשקיע רבות בשיווקם . גם שטראוס גייסה מאמצים והשקיעה בפיתוחם של מוצרי חלב חדשים לשוק שהתחרו בתנובה הגדולה.
תחרות בשוק החלב - תוזיל את עלות הקניות לבית?
התחרות בשוק החלב בין היצרניות השונות אמורה לבשר טובות מבחינת הצרכן הישראלי. התחזקות של שחקנים רבים בשוק בדרך כלל מיטיבה עם הצרכנים ומורידה את המחיר הממוצע של סל הקניות לבית. תהליך זה אכן התרחש בשלב הראשון של התחרות בין המחלבות על ליבו של הצרכן. עם זאת נראה כי המאמץ השיווקי גבה מחיר מיצרניות החלב שכעת מוביל לתוצאות הפוכות.
כל אחת מהשחקניות בשוק השקיעה כספים רבים בשיווק מוצריה על ידי פרסום נרחב באמצעי התקשורת השונים והצפה אגרסיבית של מבצעים והנחות. בשל הוצאות אלה מתעורר כעת צורך במחלבות לפצות את עצמן על הפגיעה בשיעור הרווחים שלהן. לפי התחזיות מתחילה להסתמן מגמה של עלייה במחירי מוצרי החלב שאמורה לפצות את המחלבות על הפסדיהן.
להתמודד עם התייקרות במחירים באמצעות סופרמרקט באינטרנט
התוצאה החיובית של התחרות בתחום החלב היא שכעת, בניגוד לעבר, קיימות בפני הצרכן יותר מאפשרות אחת כאשר הוא ניגש לבחור מוצר חלב. אחת מהדרכים להתמודד עם עליית המחירים היא לבצע קנייה חכמה ולערוך השוואת מחירים בין היצרניות השונות כאשר מבצעים קניות לבית.
בסופרמרקט באינטרנט צרכנים אינם מתפתים לקנות לפי האטרקטיביות של אריזות המוצרים ופחות קופצים לקנות את המוצר הראשון שקופץ לעיניים. בנוסף לכך, הממשק של סופרמרקט באינטרנט מאפשר לגולש לבצע השוואת מחירים מהירה.
בסופרמרקט באינטרנט ניתן להזין במנוע החיפוש הפנימי סוג של מוצר חלב כגון קוטג', קרטון חלב או סוג גבינה, להתרשם מהבדלי המחירים בין היצרניות השונות ולבחור באופציה המשתלמת יותר עבורו . בשל מאמצי השיווק הצרכנים הישראלים כיום בעלי פתיחות מנטאלית גדולה יותר לבחור מוצרי חלב על פי שיקולי עלויות ולא על פי נאמנות למותג מסוים.