יום רביעי 28 אפריל 2010יום רביעי י"ד אייר תש"ע
פריצת דרך מגמתית או אופנה חולפת? שיווק ויראלי, הרשת בישראל, ומה שביניהם.
בקלות ניתן להתבלבל ולחשוב שבעקבות הפיתוחים הטכנולוגיים, תופעת הפרסום הויראלי כאמצעי ל "הכנת השטח" עבור קמפיין קרב ובא היא תופעה מפתיעה אשר פרצה את חומות המדיה המסורתית. אך האם התופעה הינה בעצם התפתחות מתבקשת לקונספט השיווקי המוכר והידוע "Me Too marketing" ?
ההנחה הרווחת היא שהשיווק הויראלי הינו פלטפורמת פרסום כמו שאר ערוצי המדיום, אשר הומצא על ידי טים דראפר ונטבע על ידי סטיב ג'ורבסטון בשנת 1997. אך בהסתכלות רחבה יותר אולי ניתן להגדיר זאת אחרת. כעת, עולה טענה המניחה כי הפרסום הויראלי הינו בעצם עוד קונספט שיווקי כמו רבים לפניו, וכמו רבים לפניו, לאחר שהחלוצים קטפו את הפירות מהמערך המוצלח, מגיע העדר לדורותיו ומצטרף למרוץ תוך חיקוי בשאיפה להיות חלק מן הקטיף.
מוטב לקחת בחשבון כי יחד עם התפתחות ערוצי השיווק ופלטפורמות הפרסום הצרכן גם הוא מתפתח. לא יהיה זה תהליך מפתיע אם בעידן של התפתחות טכנולוגית מתמדת, הצרכן יפתח מהר מאוד אדישות כלפי התכנים השיווקיים אשר מתחילים להציף את הרשת. כפי שניתן לראות, הסניף הישראלי של חברת מקאן אריקסון עלה על גל הפרסום הויראלי תוך שימוש ב"יו טיוב" לקידום הקמפיינים של החודשים האחרונים.
עבור הצרכן הישראלי מדובר מתופעה חדשה, כיוון שעד עכשיו פרסום ויראלי נעשה מחוץ לגבולות הוירטואליות של ישראל ברשת וקידם מוצרים לא רלוונטיים עבור הצרכן הישראלי. כעת שהמוצרים נוגעים לו, יש עוד מידה של סקרנות בהתייחסות לאפיק הפרסום החדש. מנגנון ה me too הופעל. חברת הפרסום הישראלית עלתה על גל גלובאלי במהלך מוצלח והתאימה אותו עבור קהל היעד המקומי. חשוב לזכור כי אם עדר חברות הפרסום יבצע ,me too לקונספט הפרסומי, יוצף האינטרנט הישראלי (בשפה העברית, כ - 0.35% מכלל הרשת) בתכנים שיווקיים ויראליים. דוגמא מצוינת לכך היא בהפיכת הפרסום הויראלי הראשוני (דרך האי-מייל) למפלצת להפצת וירוסים ופרסום מחתרתי עבור עסקים לא חוקיים.
השיווק הויראלי תואם את עידנו - עידן צמיחת המדיום האינטרנטי, שגם הוא בסופו של דבר, מתחיל לחזור על עצמו בוריאציות שונות. מהר מאוד, לצרכן הישראלי ימאס מתכנים ויראליים ביו-טיוב כמו בכל פינה ברשת ויפתח אדישות כלפי תכנים אלו. אין כיום אדם שפוי אשר מייחס חשיבות לשיווק ויראלי באי-מייל, כששנים ספורות אחרת המצב היה שונה. סביר להניח כי בקרוב, במקום מסוים בעולם יתפתח טרנד ויראלי חדש אשר חברה ישראלית חלוצה תאמץ כקונספט שיווקי. וכך הלאה...
אליצור ליאון