מה אומר פוקו עלהספר " לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית" ? (דברי הנימוסין המוקדמים אינם נכתבים בשל חוסר מקום....)
דורית - הרבנים הטילו צנזורה על כל דבר כישוף ומאגיה. הם גם דחו את המכשף ומעשיו אל שולי החברה. מה היתה מטרתם?
מישל - הופעת שְֹדות שיח שונים בנושא הכישוף האסור, אפשרה פיתוח מנגנונים לפיקוח חברתי, באזור המקוטלג כסוּטוּת. אסטרטגית השיח שהתפתחה בספרות הרבנית, אפשרה במקביל כינונו של שיח נֶגֶד, שהשתמש באותו אוצר מילים ובאותן קטגוריות ששימשו לפסילת הכישוף על ידי הממסד.
דורית - האם יתכן ששיח אינטנסיבי זה, הגביר את האמונה והשימוש במאגיה בחברה היהודית כולה בעת העתיקה?
מישל - היחס הכפול שהממסד הדתי הפגין כלפי המאגיה, התבטא בדחייה מוחלטת, כל עוד הדבר היה אפשרי. הדחייה והאיסורים על שימוש בכשפים, הגבירו את האמונה בכוחות מטפיסיים בכל רבדי החברה היהודית ולא רק בקרב העשירון התחתון.
דורית - האם אתה יכול להסביר את התהליך?
מישל - התהליך המתרחש הוא מעין דינמיקה הפועלת כאשר מתקיים שיח בנושאים אסורים.
דורית - האם ניתן להניח שכמו שהדבר פועל במילניום השלישי, כך הוא היה אפקטיבי גם בעת העתיקה:
מישל - השיח עצמו הוא המקום שבו ידע וכוח מתעצבים הדדית. מסיבה זו עצמה יש להמשיג את השיח בסדרה של מקטעים לא רציפים, שתפקידם הטקטי אינו אחיד ואינו יציב.
דורית - האם אתה יכול להבהיר?
מישל - אין לחשוב על העלמותו של השיח כאילו היה מחולק בין הדיבור שנתקבל ובין הדיבור שהורחק, או בין השיח השולט ובין השיח הנשלט. נכון יותר להבין את השיח כמורכב ממגוון אסטרטגיות. זאת ההתפלגות שמוטל עלינו לשחזר, יחד עם מה שכלול בה.
דורית - האם ניתן להשוות את תפיסת המין במאות הראשונות לספירה לתפיסה בתקופה הויקטוריאנית?
מישל - בוודאי! הרי המיניות גם אז נכלאה בתשומת לב רבה. המשפחה הזוגית הפקיעה את המיניות לעצמה הגבילה אות לפעילות רביה. הזוג הלגיטימי הוא זה המעמיד צאצאים, מכתיב את החוק, הוא כופה את עצמו כדגם.
דורית - האם ניתן להבין כי במרחב החברתי היהודי בעת העתיקה, היה מוכר רק אתר יחיד של מיניות, שהוא תועלתי ופורה, ולשאר לא נותר אלא להיטשטש.?
מישל - ההתנהגות המנומסת עוקפת את הגוף .... לכל מה שהילודה אינה מסדירה אותו או שאינה מחוללת בו תמורה, אין יותר לא בית ולא חוק. גם קול אין לו. בבת אחת הוא מגורש, מוכחש ומושתק. לא רק שאינו קיים, אלא גם אינו צריך להתקיים והוא יאולץ להיעלם ברגע שיופיע אפס קצהו, במילה או במעשה.
דורית - אני רוצה להבין... האם בתקופת האמוראים והתנאים, פעלו הרבנים באותה צורה של הפקעת המיניות והכנסתה לתוך המרחב המוגדר של הזוג הנשוי בלבד?
מישל - לשום צורה אחרת של פעילות או מחשבה לא הותר להתקיים.
דורית - האם המיניות היא תכונה טבעית של חיי האדם?
מישל - לא. המיניות היא קטגוריה מובנית של התנסות, שמקורותיה היסטוריים, חברתיים ותרבותיים, יותר מאשר ביולוגיים. התבוננות במיניות מזווית של תפקודה בחברה מעידה על העובדה כי יש מצבים בהם האמת "מיוּצרת" במסגרת שיח מסוים והיא קשורה ליחסי הגומלין הפוליטיים הכוחניים המשליטים את יחסי השליטה בתוך החברה".
דורית - האם כוחם של הרבנים היה חלק מן השיטה המוסדית.
מישל - מטרת העל שעוצבה על יד הרבנים היתה לייצר משטר של משמעת ושליטה שיקבע בין היתר, את גבולות פעילותן של הנשים ויעצב את המחשבה והתפיסה הכללית שלהן, במיליֶה הרבני וגם מחוצה לו.
דורית - האם שיח תמידי על היצר כבסיס לחטאים מיניים, ממקם את הגבר כנרדף תמידי הלוחם בקרב בלתי פוסק נגד האישה המאיימת?
מישל - אכן כן. האיום הנשי נתפס כדבר נִסתר וחומקני ולא ניתן לדעת מתי יפרוץ. מכיון שלא מדובר בסוג מסוים של נשים אלא בפוטנציאל נשי הטמון בכל אישה, הסכנה אינה מוגדרת והמאבק הוא בלתי פוסק.
דורית - האם לכן קמה לתחיה השדה היהודית לילית?
פוקו - דמותה של השדה המפתה היא למעשה פרסוניפיקציה של האיום אתו נאבקים הגברים. מהות זו ניתן לתרגם כלילית המופיעה לפתע פתאום, כאשר הגבר אינו ערוך או מוכן להתמודד עמה. היא מתערטלת כאשר הגבר נמצא לבדו, בשנת לילה ובהגיגים של שעות יום.
דורית - האם השיח הרב בין הרבנים לבין עצמם על הנשים, קידם למעשה את לילית והפך אותה לסלֶבּ?
מישל - אותם מאמצים להדיר את הנשים מן החברה, שימשו באופן פרדוקסלי גם כנתיב כניסה דיפוזית של השדה לילית אל המרחב החברתי הנורמטיבי.
דורית - מה כוח הופעתה של לילית מבחינה חיצונית?
מישל - אני מפנה את תשומת הלב אל ייצור מערכי ידע-כוח, לכיוון של יצירת מופעים קוויריים. הדראג למשל הוא דוגמא פרפורמטיבית לחריגות קווירית בעזרתה ניתן לכאורה ללגלג על אופני הייצוג של הנשיות והגבריות המקובלים ובכך למעשה לשמוט את הקרקע מתחת להגדרה אֶסֶנציאלית של זהויות אלה.
דורית - האם נכון להשוות את עוצמתה של לילית השדה הערפדית והפתיינית להופעת הדראג?
מישל - הדראג מצליח ליצור בהעמדה ההטרוסקסואלית, מעין העתק מזויף ומוגזם של מה שנתפס כטבעי. כך הרבנים - הם יוצרים את דמותה של לילית שהיא מעין קווירית - אישה על כל המטענים שבה המורכבים ממציאות אולם גם מהזיה ובדיה אבסורדיים.
דורית - האם נכון להגדיר במושגים של היום את לילית כשדה בעלת הפרעת אישיות גבולית?
מישל - בקונוטציה הפוליטית החדשה, שיצרה השדה לילית, היא מהווה מוטיב המאיים על הגבר ממקום של שליטה. יחד עם זאת בשל דפוס התנהגות של אי יציבות, התגובות הבלתי הולמות את המציאות התרבותית וכן בשל התקפי הכעס והרגזנות .... כן, אילו לילית חיה היום, היו מגדירים אותה כשדה בעלת הפרעת אישיות גבולית ומעלים אותה על פרוזאק.
דורית - מודה לך מאד שהקדשת מזמנך.
מישל - בואי נסיים בכוס קפה.