חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עיוור בעין אחת

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע11/04/20101180 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ב"ה.

שולחן-השבת

 

מבט מיוחד ומרתק לפרשת-השבוע,

לפי מדרשי חז"ל, הקבלה והחסידות

לאור תורת חב"ד

מאת

הרב יוסף קרסיק

שליח הרבי

ורב אזורי בת חפר - עמק חפר

 

יחס הקבלה והחסידות

לנכים ופגועי-גוף

פרשת תזריע

 

עיוור בעין אחת

עד כמה שהדבר מפתיע, הלכה קטנה בדיני טומאת המצורע, המוזכרת בפרשת השבוע, מהווה לימוד דרך בהשקפה תורנית ליחס האמיתי לנכוּת ופגועי אברים, ה' ישמור.

אדם שיש חשש שמא לקה בנגע עור - "צרעת", צריך להיבדק אצל כהן שיאבחן האם הנגע הוא צרעת. אומרת על כך המשנה (נגעים ב, ג וכ"ה ברמב"ם טומאת צרעת ט,ה): "כהן סומא באחת מעיניו .. לא יראה את הנגעים".

ניתוח הרבי להלכה זו מעוררת השתאות על גישתו המרתקת להלכות והוראות התורה, שכולם גם הוראה ולימוד דרך בעבודת ה'. במהלך הדברים סיפור מענין על "קבלת פנים" שערך הרבי לקבוצת נכי מלחמה.

 

למה פוסלים כהן עיוור?

ברור לכל בר-דעת שכדי לקבוע האם פצע-כתם עור הוא "צרעת", חייב המאבחן להיות בעל ראיה מעולה, ואם הוא עיוור או שראייתו פגומה - אף אם הוא בקי היטב בכל הלכות נגעים - הוא לא מסוגל להחליט ולקבוע על טיב הנגע אם הוא טמא או כשר;

אך ההלכה האמורה קובעת, שגם כהן הרואה במאה-אחוז בעינו האחת, אבל בעינו השניה אינו רואה, פסול מלקבוע בהלכות נגעים.

ויש להבין מדוע: הלא בעינו האחת, שראייתה טובה, הוא יכול לקבל תמונת-מצב מלאה ומדוייקת על הנגע, ומדוע הוא פסול מלקבוע בנגעים?

למה פוסלים כהן "חלל" שנולד להורים אסורי-חיתון?

כהן נוסף הפסול מלראות נגעים - הוא "חלל", כהן שיש לו ייחוס פגום, שהוא נולד להורים שהיו אסורי חיתון [כגון: שאביו הכהן שהתחתן עם אמו שהיתה גרושה].

בשונה מעבודות הכהנים במקדש, כקורבנות, שישנם מומים רבים הפוסלים את העבודה בקודש, הרי מלאכת בדיקת נגעים מותרת לכל בעלי המומים חוץ מלשנים אלו - סומא וחלל.

למרות שאין השוואה והקבלה בין שני בעלי מומים אלו: סומא הוא כהן מושלם במהותו ונשמתו, מומו חיצוני בלבד, מום גופני; וחלל יכול להיות מושלם מבחינה חיצונית, אך יש בו ליקוי ופגם פנימי, במהות נשמתו, עקב כך שהוריו מולידיו נישאו בחטא ואיסור,

ובכל זאת העובדה ששני אלו אסורים לקבוע בנגעים, מצביעה על בעיה מסויימת ששניהם לא מסוגלים להתמודד עמה, ועקב כך שניהם אסורים - להבנת הדברים ננתח תחילה את מהות הנכות הגופנית.

נכות הגוף ומה מצב הנשמה?

יש להבהיר את יחס חז"ל לנכות גופנית, מה מצבו הרוחני-נפשי של אדם פגוע לא-עלינו, באחד מאברי גופו:

הנפש מתלבשת בגוף, ובתורת הסוד מוסבר שבכל אבר מאברי הגוף שורה כוח נשמתי מסויים, המאפשר לאבר לבצע את הפעולות והחושים שהוא עושה, לדוגמא בעין ניתן הכוח של ראיה, באוזן לשמיעה וכו';

אם-כן מה משמעות הנכות, אדם שאבר מסויים בגופו אינו פעיל, מה מצב כוחות נפשו:

שתי מצבים גורמים למום: 1) בעייה בגוף - כוחות נפשו רגילים ככל אדם, אך יש ליקוי במעבר הכוחות לאבר בשל ליקוי מסויים הקיים בו, האבר פגוע ואינו מתפקד כרגיל. 2) בעית הנשמה - כוחות נפשו שונים מהרגיל, יש לו השפעות מרובות יותר מבני אדם נורמליים, ובשל כך האבר פגוע ואינו מתפקד כרגיל, כי אין האבר הגשמי מסוגל לקלוט ולהכיל את העוצמה וריבוי שפע כוחות הנפש המושפעים אליו, ומתוך כך הוא נפגע ואינו מצליח בתיפקודו.

כמו מנורה המקבלת מתח חשמלי יותר גבוה ממה שהיא מסוגלת להכיל, ובשל כך היא נשרפת וחדלה לתפקד; כך גם יכול להיות שבשל עוצמת ההשפעה הרוחנית של הנשמה, האבר הגשמי של הגוף, אינו מסוגל לקלוט את השפע הנשמתי והוא נפגע.

עיוור נקרא בחז"ל "סגי נהור"

אדם עיוור מכונה חז"ל "סגי נהור", אלו מילים ארמיות שתרגומם לעברית הוא "אור רב"! ולכאורה: וכי חז"ל לועגים לעיוור ומכנים אותו אדם שרואה הרבה?!

בפשוטם של דברים חז"ל משתמשים בלשון נקיה, כדי לעודד את העיוור ולא לפגוע בו, לכן אינם מכנים אותו "עיוור" אלא "סגי נהור", אבל בתורת הקבלה מגלים שכך הם פני הדברים באמת - עיוור הוא אדם בעל אור רב:

עיורון גשמי נובע בשל כך שיש לו "אור נפשי מרובה", כלומר שהכוח הנשמתי השורה בעיניו הגשמיות מרובה מיכולת הקליטה וההסתגלות של עיניו, ובשל כך הוא הופך עיוור.

[בלשון הרבי: "סומא נקרא "סגי נהור" שפירושו ריבוי אור, אף שלכאורה הוא היפך ענין הסומא שאינו רואה, אלא לפי שב"סגי נהור" מאיר עצם כוח הראיה בלי כיסוי והעלם, ולכן לא נמצאת אצלו התפשטות כוח הראיה"].

 

אינו מסוגל להתבונן בליקויים חיצוניים טפלים

שני מימדים לכל בן-אדם: 1) מהותו הפנימית - אופיו, כשרונותיו ומדותיו. 2) צורתו החיצונית - מראה גופו ובגדיו. בדרך-כלל אדם המונח ושקוע בדברים רציניים ומשמעותיים מתבונן במהות הפנימית; ואילו אדם השקוע בדברים חיצוניים מתבונן במראה החיצוני.

הסומא, שאינו רואה את העטפת החיצונית והשקרית של העולם, מתבונן יותר אל המראה הפנימי והאופי המהותי, ואף סומא בעין אחת, אמור להיות כזה שהמראה החיצוני יהיה פחות חשוב ומכריע מהמהות החיצונית.

לכן כהן הסומא באחת מעיניו אינו מתאים לבדוק נגע צרעת - כי הצרעת היא פגיעת עור חיצונית בלבד, ואין כהן כזה מתאים להביט בדברים שכאלו.

ובלשון הרבי (לקו"ש, שם): כהן הסומא באחת מעיניו, או שחשך מאור עיניו, אינו רואה את הנגעים, כיוון שלגביו לא נמצא ענין הנגעים, היינו הפסולת הנמצאת רק בחיצוניות העור, כי הוא רואה  רק את פנימיותו של האדם, שכולה טוב.

אינו מסוגל להבין מהות פנימית; בין סומא לפגום ביחוס

נמצאנו למדים שפסולו של הסומא בעין אחת מלחוות דעה בנגעים, אינו נובע בשל היותו "בעל-מום" [שהלא סומא באחד העינים נחשב בעל מום, (שזה פוסל מהעבודה במקדש)], כי בעלי מומים כשרים לפסוק בנגעים [שכן בדיקת מומים אינה עבודת המקדש הזקוקה לכוהן תמים וללא מומים];

מה לגרם לו להיות פסול? ההארה המרובה של נשמתו, שבשל כך אינו מסוגל להביט ולחוות דעה ישרה וכנה בנגעי עור הגוף.

עתה נבין את הסיבה שגם כהן "חלל", כהן בעל ייחוס פגום פסול מלראות נגעים:

למרות שאין השוואה והקבלה בין שני הכוהנים: לסומא ייחוס מעולה ומושלם ולחלל ייחוס פגום ומקולקל - בכל זאת יש מכנה משותף במוקד הבעיה שלהם לחוות דעה על נגעי צרעת עור, והיא: בעיה אישית ופסול פנימי בתוכם ("בגברא") היא המונעת מהם את היכולת לחוות-דעה אמיתית ונכוחה על הנגעים:

סומא - ההארה המרובה של נשמתו אינה מאפשרת לו להביט ולקרוא נכון את תמונת מצב הנגע שבעור הגוף הגשמי. חלל - נחיתות גופו (ייחוסו) גורם לליקוי בחיבור נשמתו לגופו, דבר הגורם לליקוי באור נשמתו ומונע ממנו מלחוות דעה על פסולי היהודי. מילים אחרות: לשניהם חוסר יכולת לקרוא נכון את הנגע שבעור הגשמי - הסומא בשל רוממות נשמתו והחלל בשל נחיתות גופו.

הדבר תואם לשני סוגי המומים הנזכרים קודם:

1) ליקוי גופני המפריע את זרימת כוחות הנשמה לגוף - זה סיבת פסולו של החלל, שבשל ליקוי רוחני בגופו (שנולד לפסולי חיתון) אין אור נשמתו מאירה בו היטב.

2) השפעה מרובה של הנשמה עד שאינה "נתפסת" כראוי על-ידי גופו - זה סיבת מומו של הסומא, שבשל ריבוי שפע כוחות הנשמה, אינו מסוגל לחוות דעה על גוף גשמי.

קבלת פנים של הרבי לחיילים נכים

בהזדמנות מיוחדת לפני כשלושים שנה נקבצו ובאו קבוצת נכי מערכות צה"ל, לבית מדרשו של הרבי ב-770, והרבי קיבלם בשמחה ומאור פנים והעריף עליהם שפע מילים חמות וברכות לכל טוב גשמי ורוחני, ובין השאר הרבי כינה אותם בתואר "מצויני צה"ל", ולא בתואר נכים, והרבי הסביר, שאין זה לעג, אלא להיפך: הפגיעה באברי הגוף מעוררת כוחות ותעצומות נפש, להגביר את פעילות הנשמה והכוחות הנפשיים.

ונסיים בענין הגאולה:

כל פגמים והחסרונות שיש בעולם הם תוצאה מחושך הגלות, שהאור והשפע האלוקי מסתתר ונעלם ואינו נמצא בגלוי, אבל לעתיד לבוא בביאת המשיח תהיה ההשפעה האלוקית בצורה מלאה, מוחלטת וגלויה, וממילא לא יהיו שום מומים ופגמים, לא חיצוניים ולא פנימיים וכל החולים ירפאו ממחלותיהם, בין אלו שבגוף ובין אלו שבנשמה. בגאולה השלימה בקרוב ממש.

מקורות - לקוטי שיחות חלק לב, 84. ועוד.

 

תגובות והערות-הארות יתקבלו בשמחה, למייל: ryk613@gmail.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הרב יוסף קרסיק שליח הרבי ורב אזורי בת חפר - עמק חפר לקבלת המייל ישירות ולתגובות והערות-הארות שיתקבלו בשמחה, למייל: rabayyk@zahav.net.il www.torah.in/he

052-5990060

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת הרב יוסף קרסיק

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע27/02/142196 צפיות
כל בני-ישראל ממש, אנשים, נשים וגם ילדים, תרמו מכספם ורכושם למען הקמת המשכן, עליו מסופר בפרשתנו. למרות שלא הוטלה חובה על הילדים, שכן אין חיובים ומצוות מהתורה על ילדים, אלא רק על מבוגרים,

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע17/02/14927 צפיות
ארבעים יום בהר סיני למחרת מעמד מתן תורה, עלה משה רבנו ״למרום", להר סיני, לקבל את עשרת הדברות כתובות על שני לוחות אבנים, וכן ללמוד את שאר כל תרי״ג מצוות התורה הקדושה

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע01/07/131617 צפיות
פתיחה: על מי יש לחשוש שיתנהג ברשלנות ויסכן חיים - מי שיש לו היסטוריה בעייתית והוא כבר הרג נפש בשגגה, או מי שהעבר שלו נקי לחלוטין ומעולם לא שפך דם:

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע26/06/131265 צפיות
בפרשתינו מצווה התורה לחלק את הארץ לשנים-עשר חלקים ולתת לכל שבט משנים-עשר השבטים חלק אחד בארץ, כולל שבטי מנשה ואפרים שכל אחד מהם יקבל חלק נפרד, אבל שבט לוי לא יקבל חלק ונחלה בארץ, כי ה? ?חלקם ונחלתם?, הם קיבלו נחלה רוחנית קדושה לעבוד בבית המקדש ואינם צריכים נחלה גשמית.

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע22/04/131441 צפיות
בפרשתינו מצווה התורה על ספירת העומר, לספור 49 ימים מיום שני של פסח ואת היום החמישים לקבוע לחג - "חג השבועות", ככתוב "וספרתם לכם ממחרת השבת .. שבע שבתות תמימות תהיינה. עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום גו'".

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע20/03/131292 צפיות
מצווה מיוחדת בליל הסדר "והגדת לבנך" לספר לילדינו את סיפור השעבוד, הגלות והגאולה של אבותינו מארץ מצרים. לפנינו ט"ו אמרות לשולחן הסדר בניחוחות של גאולה העתידה במהרה בימינו בביאת משיח צדקנו

מאת: הרב יוסף קרסיקיהדות29/01/131274 צפיות
הדלקת נרות כל ערב שבת קודש היא חובה וזכות גדולה ונפלאה, להביא אור ושמחה לבית היהודי, כבר על היהודיה הראשונה - שרה אמנו, מספר המדרש שהיא הדליקה נרות בערב שבת וחז"ל קבעו זאת כמצווה וחובה לדורות,

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181111 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181150 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181077 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181094 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181116 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181104 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181195 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica