תחום החינוך וההוראה הוא תחום מרתק ורב אתגרים. העברת ידע וערכים לתלמידים במילניום החדש אינה משימה קלה כלל וכלל. עם זאת היום, יותר מתמיד, ניצבת בפני מורים הזדמנות יקרת ערך לרכישת כישורים מקצועיים יעילים בהתמודדות עם משימת ההוראה - משימה חשובה וערכית. לימודים לתעודת הוראה במוסדות אקדמיים שונים כוללים הכשרה עיונית ומעשית. הכשרה זו מכינה את המורים לעתיד לקראת תפקידם ועוזרת להם להשתלב בהצלחה במערכת החינוך הישראלית של שנות האלפיים.
כפי שקובע משרד החינוך, הוראה בבתי ספר במדינת ישראל מותנית בקבלת רישיון הוראה מטעם משרד החינוך שאחת מדרישותיו היא תעודת הוראה. קיימות סיבות משמעותיות לכך שתעודת הוראה נתפסת כהכרחית בעיני משרד החינוך.
מדוע תעודת הוראה חשובה?
לימודים לתעודת הוראה נובעים מן ההכרה כי בקיאות בתחום דעת מסוים אינה תנאי מספיק להוראה מוצלחת. גם בוגר תואר במתמטיקה בהצטיינות לא יהיה בהכרח מורה טוב להוראת חשבון. הלימודים לתעודת הוראה - הם המקנים לסטודנט מיומנויות הדרושות להוראת חומר לימודי בצורה אפקטיבית. במסגרת לימודים לתעודת הוראה הסטודנט לומד להכיר שיטות הוראה שונות שפותחו על ידי אנשי חינוך מתוך ידע וניסיון רב שנים. תחום החינוך הוא תחום הנחקר ומתעדכן באופן מתמיד על ידי חוקרי חינוך, חוקרי חברה, פסיכולוגים של ילדים ועוד.
ניתן ללמוד לקראת תעודת הוראה בשילוב עם לימודים לתואר ראשון B.Ed או במסגרת מסלול להסבת אקדמאים להוראה. אקדמאים בעלי תואר בתחום דעת מסוים, למשל כימיה או ספרות, יכולים ללמוד לתעודת הוראה בתחום דעת זה ולהשתלב בחינוך ובהוראת תחום ההתמחות שלהם. מסלול זה מאפשר לבוגרי אוניברסיטאות ומכללות לחלוק את הידע הרב שצברו במהלך לימודיהם לתואר ועבודתם, עם דור העתיד.
שיטות הוראה - האם מתאימה שיטה אחת לכל אוכלוסיות התלמידים?
אוכלוסיית התלמידים במערכת החינוך היא מאד מגוונת. אוכלוסייה זו מורכבת מלומדים בקבוצות גיל שונות, מתלמידים המגיעים מרקעים שונים ובעלי יכולות קוגניטיביות שונות .שונות זו דורשת גם שונות ברכי ההוראה ולכן סטודנטים לתעודת הוראה בוחרים תחילה במסלול לימודים על פי קבוצת הגיל בה הם יבקשו ללמד בעתיד. הסטודנטים יכולים לבחור בין מסלולי הכשרה להוראת הגיל הרך, להוראה בבתי ספר יסודיים, להוראה בבית ספר על-יסודיים או להוראה לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.
במסגרת כל אחד מן המסלולים השונים לתעודת הוראה, מעמיקים הסטודנטים ולומדים גישות ושיטות הוראה המותאמות לאוכלוסייה בה בחרו להתמחות. כדי ללמד באופן אפקטיבי ילדים בגיל הרך או ילדים בעלי צרכים מיוחדים כמו ילדים לקויי ראייה ושמיעה, צריך להבין את עולם התלמידים מבחינות רבות וביניהן להכיר את יכולתם הקוגניטיבית והתפתחותם המנטלית. כך למשל, סטודנטים שיבחרו להתמחות בהוראה לילדים בעלי לקויות שמיעה בגיל הרך ישתתפו בקורסים בשפת הסימנים, בקורסים מתחום הפסיכולוגיה של הילד ובנוסף ירכשו שליטה בשיטות הוראה מתאימות שפותחו במיוחד על פי צרכיהם של ילדים אלה.
בנוסף לרכישת ידע בתחומי החינוך, הפסיכולוגיה של החינוך ושיטות הוראה, הסטודנטים להוראה מתנסים באופן מעשי בהוראה במסגרות הלימודים המתאימות להכשרתם. ההתנסות בהוראה במסגרת הלימודים לתעודת הוראה מתבצעת בליווי צמוד של אנשי מקצוע בתחום. צוות של מורים מאמנים, גננות מאמנות, או חונכים, מדריך את הסטודנטים תוך הנחייה צמודה במהלך ההתנסות וגם בדרכם לקראת השתלבות במערכת החינוך. בתום הלימודים, תעודת הוראה פותחת בפני הבוגרים אפשרויות רבות להשתלבות במוסדות החינוך הפורמליים והבלתי-פורמליים בישראל.