איך לנהל קבוצה בפייסבוק
לאחרונה מדברים המון בכל הפורומים האפשרייםעל הפייסבוק, הרעיון הוא ברור: יש כאן רשת חברתית שכמות המשתמשים בה גודלת בקצב של תור הנדסי, והגיעה לפי הנתונים האחרונים ל400,000 מיליון משתמשים בארצות הברית בלבד. הפוטנציאל השיווקי והפרסומי ברור לכולם, כמות אדירה של משתמשים שנכנסים לאתר באופן קבוע ושוהים די הרבה זמן במשך היום(הסקר האחרון, מדבר על כשעה ביום לכל משתמש בישראל) זה הזמנה למפרסמים ומשרדי הפרסום ובעצם, כל אדם או חברה שרוצים לשווק משהו. אין משרד פרסום שאני מדבר איתו ולא שובר את הראש על "איך עושים כסף בפייסבוק". כל משרד פרסום שאני מדבר איתו, מציג עצמו כמומחה בתחום וכבעל דעה בנושא. הדבר תמוה בעיני, הרי התחום הוא חדש, קיים בצורה הנוכחית שלו רק כשנתיים, אך משרד הפרסום שלכם נהייה מומחה בתחום?
כמובן שכל אחד יש לו איזה שהוא כיוון שיווקי ופרסומי וכל משרד פרסום פיתח לעצמו איזו שהיא אסטרטגיה לשיווק ופרסום בפייסבוק, אבל להגיד שיש משרד פרסום שהוא מומחה התחום, לדעתי זו הגזמה. לאחר שאמרנו את כל זה, אדגיש שאני ממש לא מומחה בתחום, אבל כן בעל רעיונות יצירתיים ושונים על איך ניתן להרוויח כסף מקבוצה בפייסבוק ואיך כן ניתן לשווק בפייסבוק. אלה לא כללי ברזל, אבל אולי כן קווים כלליים או רעיונות.
קצת נתונים: יש בפייסבוק מאות אלפים של קבוצות, חלקן קבוצות של אנשים למטרות בידור ופנאי כמו: "הקבוצה של אלירז המלך", אלה קבוצות של אנשים שרק רוצים אנשים בעלי אותו עניין. יש קבוצות שפתחו אנשים או חברות או משרדי פרסום ומחקר למיניהם שעושים ניסויים על קהל הגולשים: למשל הקבוצה שמבטיחה לחבריה שיוכלו לדעת בדיוק מי ומתי צפה בפרופיל שלהם בפייסבוק, כמובן שזו שטות גמורה ופייסבוק לעולם לא תרשה את זה, אך זה ניסיון חברתי מעניין. הקבוצה השלישית היא חברות מסחריות שמנהלות קבוצה בפייסבוק, כאשר המטרה היא להרוויח כסף ולמנף את הפעילות השיווקית ואת המותג דרך הקבוצה.
חברות גדולות מנהלות את הקבוצה בפייסבוק דרך משרד פרסום או חברת שיווק, חברות קטנות מנהלות את הקבוצה לבד, בעזרת אחד מאנשיה. השורה התחתונה היא כזאת: יש המון קבוצות בפייסבוק ורק בודדות מהן מפיקות תועלת כלשהיא מהקבוצה.
למה? אנשים בפייסבוק רוצים לדבר עם חברים שלהם ולהחליף תכנים מעניינים ורלוונטיים עם חבריהם, הם ממש לא מעוניינים בתכנים שיווקיים ופרסומיים של אף משרד פרסום ואף חברת שיווק שמנסים לעלות את ערך המותג. לכן כל מאמץ שקוף להכניס תכנים שיווקיים מתקבל בבוז וחוסר עניין.
אז איך בכל זאת כן עושים את זה? אני אדגיש שאני יכול להתייחס אך ורק לחברות קטנות ולא לחברות גדולות. הסיבה העיקרית שאני מתייחס לחברות קטנות היא שלחברות קטנות יותר קל לתקשר עם גולשים. בחברה קטנה מנכ"ל יכול לנהל קבוצת פייסבוק ולתת לקבוצה תחושה אישית של אכפתיות אמיתית ולא רק ניסיון לשווק. בנוסף, העצות שאני רושם הן עצות המיועדות לאנשים ולא תאגידים.
1. תגייסו את החברים לקבוצה דרך הפייסבוק האישי שלכם. אני מכיר את כל התיאוריה על הפרדה בין חיים אישיים לעבודה, אך צר לי אין דבר כזה באמת, לא בעידן האינטרנט. לאחר שסגרנו את זה, התחילו לעלות בפייסבוק האישי שלכם תכנים מעניינים על העבודה שלכם, בקצרה, תנו טעימה מהפעילות שלכם, מה שעובר עליכם, התמודדות עם לקוחות, איך משתלבים חיי משפחה עם עבודה לחוצה ועוד. תוך כדי כך, הציעו לאנשים להצטרף לקבוצה שלכם בפייסבוק, ללא הרבה אנשים יצטרפו בפעם אחת, אבל אם תמשיכו לעלות לפייסבוק האישי שלכם תכנים מעניינים, עם הזמן יזלגו עוד ועוד אנשים לתוך הקבוצה. הכי חשוב, אלה יהיו אנשים שכבר מכירים את סוג התכנים ויש להם עניין בהם, אחרת הם לא היו מצטרפים.
2. העלו תכנים מעניינים לדף הקבוצה שלכם, התוכן לא חייב להיות קשור ישירות לתחום העיסוק שלכם, כמובן עדיף שכן, אבל הוא חייב להיות מעניין. עדיפות לסרטוני וידאו מיו טיוב כאשר יש משפט או שניים של הקדמה שמקשרים את הוידיאו אליכם ומזכירים לגולשים במה אתם עוסקים ובמה אתם טובים. למשל אם אתם קשורים לנושא משעמם כמו ביטוח הריון ולידה, אז תעלו וידאו של תאונת דרכים משעשעת שקרתה למשפחה בדרך לחדר לידה, כשסוף הסרטון, הילד נולד בבית חולים וקיבל יחס של מלך. המשפט שאתם מצרפים הוא משהו בנוסח: "חשוב שיהיה ביטוח הריון ולידה, בדיוק למקרים כאלה J ". הרעיון הוא להיות מעניין אבל גם להזכיר לגולשים מה אתם עושים ומה הרעיון בקבוצה.
3. תכתבו דברים אישיים- אנשים אוהבים לקרוא תוכן אמיתי, דברים שעוברים עליכם במהלך השבוע, הקשיים שאתם מתמודדים איתם, ההצלחות, העסקאות שנסגרו, הלקוחות שמתלוננים או מפרגנים, העיקר שיהיה אישי. אם אתם עוסקים בייעוץ משכנתאות, אז תכתבו על התסכול שאתם חווים בעבודה מול הבנקים, הביורוקרטיה, האנשים שלא רוצים להבין ולעזור, העיקר שיהיה אישי.
4. תכתבו פעמיים בשבוע, לא יותר מזה. אל תשגעו אנשים עם התוכן שלכם, פעמיים בשבוע זה מספיק בהחלט. אבל באופן קבוע ושהכותב יהיה כמה שיותר בכיר. כולם יעדיפו לקרוא על הקשיים של המנכ"ל מאשר על התכנים של הפקיד.
בהצלחה לכולם.