קידום אתרים הוא תחום התלוי בגורמים שונים. תוכלו לקרוא כאן מאמרים אחרים המדגישים היבטים שונים החשובים לצורך קידום אתרים. במאמר זה נעסוק בהיבט שאינו זוכה להתייחסות מספקת, לדעתנו, כאשר דנים בנושא קידום אתרים. ההיבט אליו אנו מתכוונים הוא השפה בה נכתב התוכן לאתר.
מנועי החיפוש מסתייעים בכלים שונים לבדיקת שפת הקוד בה נכתב האתר. בעבר בחנו מנועי החיפוש את המילים ששובצו בקוד האתר כמו META TAGS, וקבעו אל פיהן את תכניו של האתר. עם התפתחות מנועי החיפוש שולבו כלים שונים באופן קביעת תכני האתר ודירוגו. בנוסף לבחינת התכנים של האתר, בוחנים מנועי החיפוש את תקינותה של שפת הקוד בה נכתב האתר. כלים שונים מאפשרים בקלות לאתר שגיאות בקוד האתר ולספור אותן. ככל שאתר כולל שגיאות רבות יותר בקוד המשמש אותו וסטיות רבות יותר מן הקוד הבינלאומי המקובל, שנקבע על ידי הארגון הבינלאומי המכונה W3C, מניחים מנועי החיפוש שמתכנת האתר הוא חובבני יותר ומדרגים את האתר נמוך יותר. משום כך מהווה שפת הקוד של אתר את אחד הגורמים החיוניים לצורך קידום אתרים. הקפדה על קוד תקין בעל מספר שגיאות נמוך יותר תשפר את דירוגו.
שיקול שאינו משפיע באופן ישיר, עדיין על מנועי החיפוש ולכן לא זוכה למלוא המשקל בביצוע קידום אתרים הוא תקינותה של השפה הטבעית בה נכתב האתר. משום כך ניתן למצוא אתרים רבים, השמים את הדגש על קידום אתרים לכל כלליו ודקדוקיו, המזניחים את תקינות העברית המשמשת לכתיבת התכנים המוצגים באתר. אמנם לאחר חורבן בית-המקדש הנבואה ניתנה לשוטים, כפי שנכתב במקורות, אבל נסתכן בכל-זאת. אנו סבורים שלא ירחק היום ומנועי החיפוש יפתחו גם את היכולת לבדוק את רמת הכתיבה של הטקסטים המופיעים באתרים, תוך התייחסות לפחות לשגיאות הכתיב, אך סביר להניח שגם לענייני ניסוח ודקדוק אחרים. עם פיתוח יכולת זו יאלצו כותבי התכנים לאתרים להקפיד גם על רמת העברית שלהם, בכדי שתעבור במינימום מסוים של דרישות.
נבקש לטעון כאן גם טענה נוספת. על אף שמנועי החיפוש אינם בודקים את תקינותה של השפה הטבעית בה נכתבים אתרים, בסופו של דבר תקינותה של השפה משפיעה באופן עקיף על מנועי החיפוש ומשום כך היא עדיין חשובה לצורך קידום אתרים.
למה כוונתנו? בואו נסביר. מנועי החיפוש מדרגים את האתרים הנבדקים על סמך קריטריונים שונים. קריטריונים אלה אינם נקבעים באופן שרירותי, אלא מונחים על-ידי היגיון מסוים. מהו היגיון זה? ההיגיון מאחורי מנוע החיפוש הוא לנסות ולדמות את מנוע החיפוש לגולש בשר ודם. משום שגולש מן השורה מגיע לרוב לאתר לצורך חיפוש תוכן, מייחס מנוע החיפוש חשיבות רבה לתוכן המופיע באתר. משום כך אחד הכלים היעילים ביותר לשם קידום אתרים הוא הוספת תכנים לאתר. משום שגולש יעדיף להגיע לאתר חשוב ומרכזי, מייחס מנוע החיפוש משמעות למספר הקישורים המובילים לאתר זה. ככל שמספר גדול יותר של אתרים מפנים לאתר הנבדק, סביר להניח שזהו אתר חשוב ומרכזי בתחומו וכן הלאה. אחד הקריטריונים המשפיעים על דירוגו של אתר היא הפופולאריות שלו בקרב גולשים. כיצד נקבעות פופולאריות זו? מנועי החיפוש משתמשים במגוון של שיטות. לצורך הבהרת הנקודה נזכיר רק שיטה אחת המשמשת את גוגל, מנוע החיפוש הנפוץ בעולם. חלק גדול מן הגולשים המחפשים מידע באמצעות גוגל, נעזרים בסרגל הכלים של החברה הניתן להורדה בחינם. עם זאת לא רבים יודעים כי סרגל הכלים שולח לגוגל מידע על האתרים בהם אנו מבקרים. מידע זה מאפשר לגוגל לשקלל את דירוגו של כל אתר ואתר. אתר שמשמש גולשים רבים יזכה לדירוג גבוה ולהפך.
טוב ויפה, אולם כיצד כל זה קשור לתקינות השפה בה נכתבים אתרים? בסופו של התהליך משתמשים הגולשים באתרים הכתובים בשפה טבעית. אתר שהטקסט שלו רווי בשגיאות כתיב, שהטקסטים מנוסחים בלשון מעורפלת ובלתי ברורה, שנושאיו חוזרים על עצמם ואף אינם מתיישבים זה עם זה, הוא אתר שיקשה מאוד על הגולשים. משום שהגולשים מגיעים לאתרים לצורך קבלת מידע מסוים או ביצוע פעולות מסוימות, אתר שאינו נגיש או אינו ברור ונוח לשימוש, הוא אתר שיוביל לכך שהגולשים יעדיפו אתרים אחרים, נוחים ממנו. מעבר לכך, גולש המגיע לאתר הכתוב בשפה עילגת יניח כי מאחורי האתר עומדים אנשים שאינם אנשי מקצוע ויתייחס בספקנות רבה לתכניו ואף ייחס לו רמת אמינות נמוכה. בסופו של התהליך יפגע דירוגו של האתר ותפגע יכולתו לבצע קידום אתרים, כפי שגם תיפגע יכולתו לשכנע את הגולש לקנות מוצרים באמצעותו, למשל.
המסקנה היא ברורה. לשם קידום אתרים כדאי גם להקפיד גם על כתיבת אתרים בשפה תקנית. שפה תקנית משדרת מקצועיות ואמינות ומשפיעה, בסופו של דבר, גם על יכולתו של האתר לבצע קידום אתרים יעיל.