אחוז הילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז הולך ועולה. מדובר בהפרעה עצבית המתאפיינת בחוסר יכולת למקד תשומת לב לאורך זמן, בחוסר מנוחה ובפעלתנות יתר הפוגעת באיכות החיים של הילדים ושל הסובבים אותם. אבחון מוקדם וטיפול רב תחומי יכולים למנוע בעיות בעתיד.
דני בן השמונה מצליח לשבת ולהקשיב לדברי המורה שלו במשך חמש דקות בלבד. לאחר מכן, הוא פשוט מתחיל להסתובב בכיתה, מתפרץ על המורה כשזו מעירה לו ומרבה להציק לחבריו.
דני קיבל תדמית של ילד מופרע, נעשה עצוב מיום ליום והוא מרגיש דחוי. חשוב להבין שדני הוא לא יחיד במינו. כאשר הגננת או המורה בבית הספר מפנים את תשומת ליבם של ההורים לעובדה שהילד שלהם לא מסוגל לשבת לאורך זמן בשעת הריכוז, והתנהגותו מזכירה את זו של דני - כדאי לבדוק אם הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז ו/או היפראקטיביות.
פגיעה בדימוי העצמי. הפרעת קשב וריכוז נובעת מקושי בוויסות הקשב ובמיקוד הריכוז. הילד מתקשה להיות קשוב למטלה אחת לאורך זמן ומתקשה להתרכז למשך פרק זמן ארוך.
יש לציין כי ברוב המקרים הילד יוכל להתרכז יותר במטלה שהוא אוהב במיוחד, וככל הנראה יצליח גם להתרכז למשך זמן ארוך יותר בצפייה בטלוויזיה או במשחקי מחשב, מכיוון שמטלות אלה מאופיינות בכך שהתחלופה של התמונות בהן מהירה.
הפרעת קשב וריכוז משפיעה על מצבים רבים ושונים בחיי היומיום. באופן כללי, היא משפיעה על יכולת הילד לתפקד בהצלחה במילוי דרישות הגננת, בלימודים בבית הספר ואף בדרישות ההורים בבית. בנוסף, יש לקחת בחשבון את ההשפעה של ההפרעה על הדימוי העצמי של הילד. ילדים אלה מרגישים שהם נכשלים כל הזמן ולא מצליחים לשלוט בתגובותיהם. הדימוי העצמי שלהם יורד והם חשים עצב וכעס.
לחלק מהילדים קושי בוויסות הקשב והריכוז בלבד, ולאחרים נוסף ממד הפעילות הגבוהה (היפראקטיביות). יוצא מכך, שגם ילדים חולמניים וגם ילדים פעילים ביותר מקבלים את אותה האבחנה כמעט.
הראשונים מאובחנים כלוקים ב-ADD (כלומר Attention Deficit Disorder) - בעלי קשיי קשב בלבד, והאחרונים מאובחנים כ-ADHD (כלומר Attention Deficit Hyperactivity Disorder), כשלקשיי הקשב נוסף גם ממד של היפראקטיביות.
אבחון קליני הקריטריונים לאבחון הפרעה זו נקבעו ב-DSM (המדריך למחלות פסיכיאטריות המכיל את הקריטריונים לאבחנות כל המחלות הפסיכיאטריות).
הסימפטומים מחולקים לשתי קבוצות המגדירות שלושה תתי סוגים של ההפרעה: בעיות ריכוז בלבד, פעלתנות יתר עם דגש על אימפולסיביות ובעיות ריכוז עם פעלתנות יתר. בכל אחת מהקבוצות תשעה תסמינים. האבחנה היא בעיקרה קלינית והיא נעשית על ידי מילוי שאלונים הן על ידי המורה או הגננת והן על ידי ההורים. ניתן לתמוך באבחנה גם על ידי ביצוע מבחן מול מחשב הנקרא TOVA . כיום קיימים בשוק מבחנים נוספים דומים.
הפרעה מולדת הפרעת קשב וריכוז היא מולדת ולא נובעת מגורמים סביבתיים או חברתיים. הפרעות אלה מופיעות כבר בשנות החיים הראשונות, אם כי מבחינים בהן לרוב בשנות הלימוד הראשונות בבית הספר.
במקרים בהם רמת הפעילות של הילד היא גבוהה במיוחד כבר בגיל צעיר, ניתן לבצע אבחנה מוקדמת יותר. ככל שלילד רמת אינטליגנציה גבוהה יותר, יהיה קשה לאבחן אצלו את הקשיים מכיוון שהוא מסוגל להצליח במבחנים ובמשימות גם לאחר הקשבה חלקית לחומר הנלמד.
במקרים כאלה, עלולים הקשיים להופיע בכיתות הגבוהות כשהחומר הנלמד בהן רב יותר, ורק אז יאובחן הילד עם קשיי קשב וריכוז .
המחקרים האחרונים מצביעים על כך שהלקות הינה תוצאה משינוי פתולוגי של שלושה נוירוטרנסמיטורים (חלבונים שמעבירים גירויים מתא עצב אחד לשני) והעיקרי שבהם הינו "דופמין". עם זאת, ברור שאנו עדיין בתקופה של חיפוש אחר גורמי ההפרעה הברורים.
טיפול רב תחומי טיפול נכון בילדים המאובחנים עם קשיי קשב וריכוז מתפרש על מספר תחומים. מחקרים מצאו כי לטיפול התרופתי ישנה השפעה משמעותית ביותר ולכן השינוי העיקרי נעשה לאחר נטילת תרופה. התרופות, חשוב לציין, ניתנות רק על ידי רופא נוירולוג או פסיכיאטר. יחד עם זאת, יש להבין כי הטיפול התרופתי לבדו לא מספק ויש צורך גם לתמוך בהורים ולהדריך אותם כדי להקל עליהם ולסייע להם ולילדים בהתמודדות היומיומית עם הקשיים. בנוסף, במקרים של ילדים בוגרים (מגיל בית הספר) ממליצים לשלב גם טיפול פסיכולוגי במטרה לעזור להם להתמודד עם הקשיים הנובעים מההפרעה גם בתחום הרגשי והחברתי.
באדיבות אתר צעד ראשון להצלחה המציע לגולשיו שאלוני התפתחות לתינוקות.
כותבת המאמר, מיכל אלטמן היא פסיכולוגית מומחית לילדים