מדוע יש צורך בבניית תוכנית עסקית?
חברות סטארט-אפ ויזמים אשר מבקשים לגייס השקעה, נדרשים להכין למשקיעים תוכנית עסקית. בעידן המשבר הפיננסי הנוכחי, כאשר משקיעים נזהרים שבעתיים, לא ניתן לגייס כסף ללא תוכנית עסקית מקצועית, מפורטת ומשכנעת. על התוכנית להציג את הטכנולוגיה שבבסיס המיזם, גודל השוק וההזדמנות, יתרונות על פני התחרות, המודל העסקי, תוכנית הפעולה של היזמים, ולא פחות חשוב ניתוח פיננסי המראה החזר השקעה גבוה למשקיעים.
על אף שבהחלט ניתן להגיע לפגישה ראשונה עם משקיע ללא תוכנית עסקית – עם מצגת ו/או תקציר בלבד, במידה והמשקיע מגלה עניין, תתבקשו במוקדם או מאוחר להעביר למשקיע את התוכנית העסקית המלאה. במידה ולא הכנתם כזו, אזי התוצאה תהייה שהמשקיע יצטרך להמתין שבועות מספר לקבלת המסמך, וגרוע מכך, רוב הסיכויים שהנתונים שהצגתם בפגישה הראשונית יהיו שונים בתחליט מאלו שהצגתם כלאחר יד ללא מחקר וניתוח. בכל מקרה, הרושם שיווצר אצל המשקיעים הוא שאינכם מקצועיים, איכם מכירים את השוק והתחרות ואין לכם תוכנית פעולה. התוצאה תהייה הרסנית לתהליך הגיוס - זכרו, אתם מקבלים צ'אנס אחד בלבד עם כל משקיע!
מעבר לשכנוע המשקיעים, התוכנית העסקית אינה סתם מסמך; היא מהווה, מעבר לכל, כלי הכרחי לבניית אסטרטגייה עסקית ודרך פעולה למיזם או לסטארט-אפ המבוססת על מחקר יסודי, הכירות מעמיקה עם המגמות בשוק ועם מוצרים מתחרים, ולידצייה של הנחות יסוד מול גורמים בתעשייה, ובדיקת התכנות טכנית וכלכלית.
מהם השימושיים העיקריים של התוכנית העסקית?
הערכת כדאיות כלכלית של רעיון עסקי או טכנולוגי
בניית אסטרטגייה מוצקה ותוכנית פעולה למימושה
גיוס של השקעה/ מימון
גיוס של שותף אסטרטגי ואנשי מפתח
תכנון אסטרטגי בחברה מבוססת
בחינה של כניסה לשוק חדש או לפיתוח קו מוצרים חדש
מבנה של תוכנית עסקית לדוגמא:
- תקציר מנהלים
- תאור צורך (או בעייה) אמיתי הקיים אצל לקוחות מזוהים, שהמיזם אמור לספק.
- הפיתרון המוצע (מוצר או שרות) – תכונות, יתרונות, כיצד משתלב בתהליכי עבודה
- בבסיס הפיתרון, קניין רוחני וחסמי כניסה,
- תאור שוק היעד - מגמות, סוגי לקוחות, גודל ופוטנציאל של השוק הרלוונטי למוצר
- הסביבה התחרותית – תאור מוצרים קיימים או תחליפיים, ניתוח המתחרים, יתרונות תחתרותיים
- תוכנית ההליכה לשוק – פלחי היעד, המודל העסקי, מיצוב המוצר / השירות, תמחור, ערוצי הפצה/ המכירה, תוכנית ופעילויות השיווק
- התוכנית הפיננסית – תזרים הכנסות והוצאות ותחזית רווח והפסד ל- 4 שנים לפחות, הערכת נקודת האיזון, החזר ההשקעה, שווי נוכחי נקי, וניתוח רגישות.
- החברה והצוות – החזון, הסטוריה קצרה, סטטוס נוכחי, הישגים ואבני דרך, הצוות המייסד, מועצת המנהלים / מייעצת.
- מהי ההזדמנות? ההשקעה הנדרשת והשימושים בכסף.