חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרשת תרומה: מכל אשר ידבנו ליבו?

מאת: מוטי לקסמןיהדות26/02/20091176 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרשת תרומה: מכל אשר ידבנו ליבו? / מוטי לקסמן, תשס"ט

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם ביום שני בשבוע שעבר (16 בפברואר 2009) ביקר בחריפות את ההתנהלות הכספית של האגודה למען החייל.

האגודה מתרימה אנשים רבים שמאמינים שבתרומתם הם יעזרו לחיילים בצבא המגן עלינו. והנה מתברר, שחלק לא קטן מהתרומות זרם לאפיקים ולכיסים אחרים.

חבל.

האם להפסיק לתרום?

פרשת השבוע, פרשת תְּרוּמָה, מזמנת לנו הזדמנות נאותה לדון בכך.

פרשת תְּרוּמָה ממוקמת לאחר מעמד הר-סיני, האירוע המכונן את אמונת ישראל לדורותיה; ולאחר סדרת כללי התנהגות בחברה ובעם כפי שפורטו בפרשת משפטים.

הפרשה נפתחת בהנחיה מפי ה' אל משה: "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר

יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי" (שמות כה, ב).

התחום הנדון הפעם אינו יחסי אדם לרעהו אלא הפולחן שבני ישראל מצווים לעשותו לכבוד ה'.

במלים אחרות, אנו דנים בתהליך מיסוד האמונה הישראלית. הצעד הראשון הוא בהתארגנות לקביעת המבנים והכלים בהם ייערך הפולחן.

התהליך נפתח בפניה לעם לתרום. הכתוב עושה שימוש בפועל "דַּבֵּר", זה לא צו, זו אינה פקודה אלא הנחיה לתרום במובן הפשוט ביותר: "כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ", כלומר "לא בכפיה תִקחו את הפרשתי" [1].

תגידו, גם היום כשמבקשים תרומה לא מכתיבים את גובה הסכום, כך גם בוועד למען החייל.

נכון, אבל לפני שנגיע למסקנות נדון בעוד נתונים המפורטים בפרשת השבוע.

עיון בכתוב מגלה שהאמירה מנוסחת באופן שמעורר שאלה: האם לא הגיוני לעשות שימוש בפועל "תנו" ולא בפועל "וְיִקְחוּ"? [2].

הבנה אחת רואה בנוסח זה ביטוי שהנותן תרומה בעצם נתרם בעצמו [3]. פירוש אחר טוען שהדברים כוונו אל אוספי התרומות מקרב העם [4]. אני מציע לראות בכך פנייה אל התורמים ולא אל המתרימים, במובן שכל נתינה היא קודם-כל לקיחה עצמית מן התורם; כך שהפנייה היא לתורם בבחינת: "קח מרכושך, קח מעצמך ממה שיש לך ותרום, ממה שאתה יכול וממה שאתה רוצה". כך אני מבין את מרכזיות האמירה דלעיל: "כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ". תן מעצמך והיה שלם עם כך.

שוב, אפשר לומר ששיקולים אלה תקפים גם היום, אז אין הבדל?

נמשיך.

הפנייה לתרומה בפרשת השבוע היא ממוקדת,  יש לה יעדים מוגדרים היטב: יש פירוט מדויק של כל המבנים והכלים שלמען בנייתם ורכישתם מתבקשת התרומה [5].

כאן אנו מגיעים להבדל ראשון: בתרומות, גם של הוועד למען החייל, אין פירוט מדויק של היעד. התרומה היא כללית "לרווחת החייל" ולא תרומה המיועדת ליעד מוגדר. היבט זה חשוב, כאשר התרומה היא ייעודית, אזי אם יש עודף כסף אסור להשתמש בו לייעד אחר.

ודבר נוסף, אמנם הכתוב מזכיר "זָהָב וָכֶסֶף וּנְחֹשֶׁת: וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ וְעִזִּים: וְעֹרֹת אֵילִם מְאָדָּמִים וְעֹרֹת תְּחָשִׁים וַעֲצֵי שִׁטִּים: שֶׁמֶן לַמָּאֹר בְּשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים:

אַבְנֵי שֹׁהַם וְאַבְנֵי מִלֻּאִים לָאֵפֹד וְלַחֹשֶׁן [6], וזה יכול לתת רושם של מבנים וכלים מפוארים מאוד, האמנם?

ניקח לדוגמא את השולחן, "וְעָשִׂיתָ שֻׁלְחָן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם אָרְכּוֹ וְאַמָּה רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ" [7]. שולחן זה, שעליו מונח לחם הפנים אמנם עטור זהב [8], אבל מה הם מידותיו? אמה שוות-ערך לשישים ס"מ. כלומר, מידות לוח השולחן הן אורך – מאה ועשרים ס"מ, רוחב - שישים ס"מ והגובה – תשעים ס"מ, ממש שולחן מרשים, לא כן?

"אומרים שאלוהים גדול, אבל מאז בית הספר היסודי אני לא זוכר שישבתי ליד שולחן כל כך קטן" [9]. כלומר, מידות צנועות ולא מנקרות עיניים.

זו ההנחיה, זו הציפייה של הכללים שמתגבשים במדבר אל הארץ המובטחת.

ובארץ המובטחת, האמנם בני ישראל, או נכון יותר מנהיגיו שמרו על רוח זו של תרומה וצניעות?

המנהיג שהגשים את חלום הקמת המשכן הוא שלמה המלך, ומה אנו למדים?

האם שלמה הגשים את המתווה שה' מסר למשה במדבר?

ניצמד לפריט שדנו בו, לשולחן לחם הפנים.

ובכן, שלמה אכן מקים שולחן ללחמם הפנים בבית המקדש "וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה [...] אֶת הַשֻּׁלְחָן אֲשֶׁר עָלָיו לֶחֶם הַפָּנִים זָהָב" [10].

אבל, לא שולחן אחד: "וַיַּעַשׂ שֻׁלְחָנוֹת עֲשָׂרָה וַיַּנַּח בַּהֵיכָל חֲמִשָּׁה מִיָּמִין וַחֲמִשָּׁה מִשְּׂמֹאול וַיַּעַשׂ מִזְרְקֵי זָהָב מֵאָה" [11]. אכן, עשרה שולחנות ללחם הפנים!!!

האם אפשר לבנות עשרה שולחנות זהב כאלה, ובהתאם את כל המשכן מתרומות מ"כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ"?

וודאי שלא. הכתוב מספר לנו: יש מנגנון מיוחד לגביית המס, וגם על שיעור המס מסופר – כל אחד מן התושבים צריך לכלכל את בית המלוכה חודש בשנה [12]!!!

ולמרות שכתוב "יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל רַבִּים כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל הַיָּם לָרֹב אֹכְלִים וְשֹׁתִים וּשְׂמֵחִים" [13]. הרי בעת המבחן, לאחר מות שלמה, רחבעם בא לבקש אמון העם, ולשבטי הצפון דרישה חד משמעית:

"אָבִיךָ הִקְשָׁה אֶת עֻלֵּנוּ וְאַתָּה עַתָּה הָקֵל מֵעֲבֹדַת אָבִיךָ הַקָּשָׁה וּמֵעֻלּוֹ הַכָּבֵד אֲשֶׁר נָתַן עָלֵינוּ וְנַעַבְדֶךָּ" [14]. אין זה נוסח של אנשים שמחים, ואין זה מפליא שהמלוכה מתפלגת.

במלים אחרות, המתווה של ה' למשה תאר חברה צנועה שמשתפת את כל העם בהקמת מרכז פולחני. המימוש של המתווה זה, מתאר שלטון שחי בפאר רב על חשבון העם. למעשה, זה היה השלב הראשון שהביא, בסופו של דבר, לחורבן.

והיום?

בן-גוריון גר בדירה צנועה בתל אביב, ואחר-כך בצריף בשדה בוקר, גם נוהגו היה צנוע. כך נהג גם מנחם בגין. היום מדברים על הקמת משכן חדש ומפואר ביותר לראש הממשלה, בעלות של מיליונים רבים. מימון שלא יבוא מתרומות של העם מ"כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ". ואם לא יחול תיקון משמעותי באגודה למען החייל, גם לשם יגיעו פחות כספים.

איני נביא ולא בן נביא, אבל חשש גדול קיים בי למבנה החברה שלנו ולעתידה, אם לא יקומו מנהיגים שיידעו לבער את הפאר החיצוני הריק ואת הרדיפה אחר הממון האישי.

האם ימצאו מנהיגים שיחזרו אל שולחן לחם הפנים הצנוע?

 

הארות ומראה מקום

[1] יונתן על אתר וגם "לשון רצון טוב" (רש"י על אתר).

[2] "הספק הראשון, היה ראוי שיאמר ויתנו לי תרומה" (תולדות יצחק על אתר).

[3] "רוצה לומר ויקחו ממני תרומה שבנותנם לי תרומה מקבלים ממני ואני הוא הנותן והם המקבלים" (שם, שם).

[4] האמירה "מכוונת אל הגבאים [בלשון החדשה – המתרימים), שיעברו בתוך בני ישראל ויקחו מהם תרומה" (עמוס חכם, ספר שמות, ספר שני, ירושלים תשנ"ה, עמ' קי–קיא).

[5] שמות כה–כז.

[6] שמות כה, ג–ז).

[7] שם, כג.

[8] שם, כד–כט.

[9] יעקב [ג'קי] לוי, "שולחן קטן", מדרש ביתי לפרשת "תרומה", המוסף לשבת, ידיעות אחרונות 7/2/03, עמ' 25.

[10] מל"א ז, מח.

[11] דה"ב ד, ח.

[12] "וַאֲחִישָׁר עַל הַבָּיִת וַאֲדֹנִירָם בֶּן עַבְדָּא עַל הַמַּס. וְלִשְׁלֹמֹה שְׁנֵים עָשָׂר נִצָּבִים עַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְכִלְכְּלוּ אֶת הַמֶּלֶךְ וְאֶת בֵּיתוֹ חֹדֶשׁ בַּשָּׁנָה יִהְיֶה עַל הָאֶחָד לְכִלְכֵּל" (מל"א ד, ו–ז).

[13] שם, כ.

[14] מל"א יב, ד.

 



תגיות המאמר: שיתוף, תרומה, פאר, צניעות


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי לקסמן

מאת: מוטי לקסמןיהדות01/12/131233 צפיות
מאוד נוח הי לנח, איש צדיק תמים

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע03/10/131282 צפיות
"בְּיָמִים קְדוּמִים קְדוּמִים/ הַכֹּל הָיָה שֶׁמֶשׁ // וְהַכּל הָיָה הָר / וְהַבִּקְעָה בַּחֲלַל הָהָר / וְהַכֹּל הָיָה בִּקְעָה / וְהָהָר בְּחֵיקָהּ. // וְכַאֲשֶׁר אֱלֹהִים גְּדוֹלִים וּרְחוֹקִים / הִזְרִיעוּ תֵּבֵל לָלֶדֶת / רָאוּ כּוֹכְבֵי שָׁמַיִם רְחוֹקִים / אַגָּדָה אֶל עֶצֶב נוֹלֶדֶת / וְהֶחְשִׁיכוּ פְּנֵיהֶם הָלוֹךְ וְחָשׁוֹךְ / וְעֵינָם הָיְתָה דִמְעָה // וְהַגְּשָׁמִים הֵחֵלּוּ לָרֶדֶת." [א] המבול.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע07/02/131185 צפיות
פרשת יִתְרוֹ נסתיימה, ונפתחת פרשת השבוע, "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים". עיקר פרשה זו מפרט את היישומים של עשרת הדברות שביטוין כוללני או מקיף. מסביר רש"י: "וְאֵלֶּה מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני. אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם". [ג] במלים אחרות, כללים יישומיים לביצוע. זה נראה, אולי סביר. אבל, נא לשים לב. לאחר שמשה קורא בפני העם את כל המשפטים המפורטים בשלושה פרקים על מאה הפסוקים, הוא עורך טכס ברית בין אלוהים לעם-ישראל, "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע29/02/121351 צפיות
בני ישראל, היהודים מצווים למלא אחר תרי"ג מצוות [א]. שלוש מהן קובעות לזכור, לא לשכוח ולהכרית את זכר עמלק [ב]. "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח" [ג].

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע04/01/121399 צפיות
"למרות דמותו המושלמת של דוד במסורת ובתרבות, הרי במסופר במקרא וגם בדברי פרשנים, בכל הדורות, יש זיהוי של אלימות בהתנהגויות שונות של דוד המלך" [1]. מה עניין דמותו של דוד המלך לפרשת "וַיְחִי"? שלב, שלב. הדיון יפתח בפרשת השבוע, פרשת "וַיְחִי". זוהי הפרשה החותמת את חומש בראשית גם את סיפור מסכת חייו של יעקב. לקראת פרידתו מן החיים אומר יעקב האב לבניו דברים אחדים.

מאת: מוטי לקסמןחברה ומדינה - כללי19/12/111730 צפיות
חג חנוכה. על החנוכיה מוצבים הנרות, נרות זעירים בגוונים שונים. מברכים: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נר חנוכה". "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שעשה נסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה" [א]. והנרות דולקים, ומאירים בגווני-גוונים. עוד הם מפיצים אור וצבע, ממשיכים לברך ובין השאר נשמע: "וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד" [ב]. אמירה מיוחדת לאותם נרות חנוכה, שמידתם, בדרך כלל קטנה מנרות רגילים.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע01/12/111400 צפיות
הברכה הראשונה בתפילת העמידה נפתחת במלים: "בָ‏רוּ‏ךְ אַ‏תָ‏ה ה', אֱלוֹ‏הֵינוּ‏ וֵאלֹ‏הֵי אֲבוֹ‏תֵינוּ‏, אֱלֹ‏הֱי אַ‏בְרָ‏הָ‏ם, אֱלֹ‏הֵי יִצְחָ‏ק, וְאֱלֹ‏הֵי יַ‏עֲקֹ‏ב". שלושת האבות מוזכרים כאן זה אחר זה לפי סדר הדורות, מהסב המייסד אַ‏בְרָ‏הָ‏ם לנכד יַ‏עֲקֹ‏ב, אבי שנים עשר- השבטים. האם תפקוד הנכד משקף את תכונות הסב? פרשת השבוע מזמנת לנו לבחון את דמות הנכד יַ‏עֲקֹ‏ב מיציאתו מביתו בכנען מפחד עשיו [א] ועד להתנהלותו חזרה לכנען כבעל משפחה ורכוש רב.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19107911 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196011 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196060 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196068 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196065 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196093 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica