מועדון הלקוחות הינו כלי שיווקי המהווה דרך להעברת מסרים ללקוחות. המועדון מאפשר יצירת דרך העברת מסרים פרסומיים ללקוחות שלעיתים זולה מאשר שיטות אחרת שאינן ממוקדות קהל.
מועדון הלקוחות הוא כלי שמשתמשים בו בלא מעט תחומים כגון ממכר מזון, מסעדות, אופנה, כלי בית, קוסמטיקה, בתי מרקחת ועוד. מועדון לקוחות אינו מוגבל לכמות החנויות שיש לעסק. ישנם מועדוני לקוחות עבור עסק בעל חנות בודדת.
השלב ההתחלתי בעבודה עם מועדון לקוחות הינו צרוף הלקוח על ידי רישום. לשם כך נשאלת שאלה מאוד פשוטה, איך נצרף אותו?
התשובה לשאלה הפשוטה הזו הינה מורכבת במיוחד היום שישנם לא מעט שיטות לאיסוף הנתונים. לעסקים יש גם שאלת המשך (שלא תמיד מקבלת מיקוד) שאומרת "איך אני גורם לכך שכאשר חבר מועדון נרשם הוא גם יופיע במערכת תוכנת הקופות שהעסק עובד איתה?".
כדי שמועדון הלקוחות יהיה אפקטיבי, הלקוחות שהצטרפו למועדון אמורים להופיע בקופת בית העסק. בצורה זו כאשר חבר מועדון מגיע ניתן לזהותו בתוכנת הקופה ומכאן שכל קניותיו הופכות להיות מזוהות לקוח. דבר זה מביא להבנת יתרת על הרגלי הקניה אך זה כבר במאמר הקודם שנכתב.
כיום ישנם מערכות קופה בסיסיות שאינן מאפשרות ניהול מועדון לקוחות בקופה.
שיטות רישום למועדון
כיום יש מגוון רחב של שיטות רישום למועדון לקוחות:
טופס רישום של מועדון
מדובר על טופס המכיל פרטים לגבי הלקוח. הטופס מגיע בפורמט של טופס נייר או טופס מהודר יותר (קרטון, כרטיס). טופס זה נפוץ היום בצורה רחבה ומתאים לכל עסק.
מה מכיל הטופס?
1. פרטי מגורים של הלקוח (בין עם פורמט מלא המכיל רחוב ודירה או לכללי של איסוף יישוב הלקוח)
2. פרטי התקשרות – טלפונים, מייל.
3. תאריך לידה
4. מין הלקוח.
5. נתונים נוספים שיכולים להכיל: תאריך יום נישואים (בעיקר במסעדות), פרטי בן הזוג (בצורה כזו מאפשר גם הוספת לקוח נוסף – שניים במחיר אחד).
מה עושים עם הטופס?
1. מזינים את הטופס במעמד המכירה לקופה.
2. שולחים את הטופס למשרדי החברה להזנה מרוכזת.
3. הזנה בקופה במועד מאוחר יותר.
4. ניהול רשומות בתוכנה נפרדת.
יתרונות
1. מאפשר איסוף יחסית גדול של פרטים ראשונים על הלקוח.
2. עלות הפקה ראשונית נמוכה.
3. לא כלי טכנולוגי מתחכם ולכן מאפשר רישום פשוט לכל סוג לקוח.
4. מיצר תיעוד שלקוח הצטרף למועדון (ניתן גם על ידי סימון לתת אישור לקבלת מידע פרסומי).
חסרונות
1. הטופס נכתב בכתב יד ולכן יש סיכוי של טעויות הקלדת נתונים גבוהות יחסית של לתוך המערכת.
2. עלות שוטפת של הפקת הטופס יקרה יחסית.
3. הזנת החבר למערכת הקופה יכולה לקחת זמן רב ותלויה מאוד ברמת הבירוקרטיה בבית העסק.
רישום ישיר בקופת בית העסק
מדובר על הקלדת נתונים ישירה לקופה של פרטי הלקוח. מכיוון שמדובר על אוסף שאלות מול הלקוח כמות השאלות שניתן לשאול איננה גדולה.
מה הנתונים המוזנים
1. פרטי מגורים של הלקוח.
2. פרטי התקשרות – טלפונים ומייל.
יתרונות
1. הקטנת טעויות הקלדה. לא מעתיקים מטופס.
2. הזנה מיידית למערכת הקופות.
3. עלות תפעול נמוכה.
חסרונות
1. הלקוח מרגיש לא נוח בתשאול ארוך.
2. אין תיעוד לכך שהלקוח מוכן לקבל מידע שיווקי בסלולר ו/או מייל.
3. במקום בעל תנועה גדולה של לקוחות, מעקב את העבודה השוטפת של העסק.
רישום בעמדת רישום עצמאית – טאבלט בחנות עצמה
מדובר על התקדמות טכנולוגית שבו הלקוח הוא זה שמזין את פרטיו בטופס דיגיטלי שפותח למטרה זו. את המידע מרכזים במערכת לאיסוף נתונים. ניתן לפתח כאן כל סוג של טופס.
הנתונים המוזנים כאן יכולים להיות כמו טופס רגיל.
יתרונות
1. מאפשר פרטיות ללקוח בהזנת הנתונים.
2. מאפשר ביקרות על הזנת הנתונים (כמות ספרות תקינה במספר הטלפון. קיום @ במייל).
3. קדמה טכנולוגית.
4. מאפשר רישום קל לעסקים בעלי קופה ללא ניהול מועדון.
5. עלות תפעול נמוכה.
6. מאפשר תיעוד פעולות כולל אישור לקבלת מידע פרסומי.
7. במידה והעסק מכיל גם רכישה מקוונת אזי רישום הלקוח מאפשר רכישה גם בפלטפורמה הזו.
חסרונות
1. עלות ההקמה של המועדון גבוהה.
2. לא כל קהל הלקוחות ימצא את עצמו מסתדר בהזנת הנתונים.
3. בטאבלט קטן קשה יותר להזין נתונים.
4. במרבית המקרים המערכת איננה מקושרת לקופות ולכן מדובר על מערכת מקבילה.
רישום באינטרנט - אתר העסק, דף פייסבוק ודפי נחיתה
שיטה זו מאפשרת ללקוח להצטרף למועדון לקוחות לפני ביקורו בחנות. איסוף הנתונים כאן יכול להתבצע באמצעות טופס פשוט או טופס מורכב תלוי היכן נמצא הטופס.
יתרונות
1. נוחות מקסימאלי להזנת הנתונים.
2. מאפשר גמישות רחבה במבנה טופס הרישום.
3. הרישום מאפשר לקבל בזמן אפס נתונים פרסומים.
4. מאפשר רישום עם הטלפון הסלולרי.
חסרונות
1. אין מערכת בקרה כפילויות בהזנת חבר מועדון. חבר יכול להירשם מספר פעמים.
2. עלות ההקמה של המועדון גבוהה.
3. צרוף נתוני המצטרפים דרך האינטרנט לתוך תוכנת הקופה דורש השקעת זמן רב.
4. הזנת פרטי הלקוח למערכת הקופות יכולה לקחת זמן רב.
איך בוחרים
לאחר שסרקנו את שיטות הרישום יש צורך להחליט מה מתאים לבית העסק. איזו שיטה נכונה יותר עבורי?, מה רצוי לבחור?
כדי לענות על כך צריכים לדעת:
1. האם משתמשים בנתונים שנאספים למטרת ניתוח ולימוד הרגלי קניה או שלמטרת דיוור המוני?
2. האם יש תוכנת קופה שתומכת בעבודה עם מועדון לקוחות?
3. מהו עומס העבודה על העובדים במרכז המכירה?
4. מי קהל היעד של העסק?
ההחלטה על שיטת הרישום למועדון לקוחות איננה כזו ברורה וישנם מספר שיקולים שצריכים לקחת בחשבון. לא מן ההכרח שיש צורך בקבלת ייעוץ בבחירה והקמת המועדון.
עצם קיום השפע בשיטות הרישום לפעמים מקשים על הבחירה הנכונה. לא תמיד טכנולוגיה וחידושים הינם עדיפים.
דבר אחרון הוא שארצה לציין שלא משנה השיטה, נא שימו לב להערות הבאות:
1. נא לציין במפורש על אמצעי הרישום שהלקוח מוכן לקבל מידע פרסומי מבית העסק. ימנע תביעות על עבירה על חוק הספאם.
2. לזכור תמיד שהלקוח שנרשם למערכת איננו בהכרח הלקוח שקונה. למשל אישה רשומה כלקוחה בחנות בגדים לגברים. היא איננה הלקוחה!
3. טלפון ומייל הינם פרטים משמעותיים באיסוף הנתונים. נא להבטיח את תקינותם (על ידי ביצוע תהליכי בקרה על חוקיות השדות).
הקמה נעימה!