שתילת מחשבות,לשכנע באמצעות ריבוי משמעויות, תרתי משמע בשכנוע, איך המוח משתכנע? איך המוח מבין?איך המוח חושב? איך לשכנע אנשים? איך להשפיע על אנשים? שיטות שכנוע, טכניקתNLP
שלום לכולםהפעם אני רוצה לתת דוגמא לסוג של מניפולציה שניתן לעשות באמצעות שימוש במילים שישבהם תרתי משמע. אוקי דהיינו, ריבוי משמעויות כאשר אחת המשמעויות ואחת המשמעויות לאנכונה ואף על פי כן משתמשים בביטוי הזה כדי להעביר לתת מודע של השומע את המשמעותהלא נכונה תוך כדי שכביכול אומרים את האמת מאחר שיש למילה הזאת גם משמעות נכונהואני אתן סתם דוגמא, נגיד שרוצים להשמיץ קבוצה של אנשים.
אוקי ואז איךאפשר להשמיץ אותם לדוגמא נגיד כל האנשים בקבוצה הזאת והזאת הם גנבים, אוקי עכשיועובדתית בא נניח שהעובדות הם שלא כל האנשים בקבוצה הזאת הם גנבים, נגיד שעובדתית לאכולם גנבים נגיד שחלקם גנבים, נגיד שיש בקבוצה הזאת 30% גנבים 10% גנבים 70% גנביםזה לא משנה. אוקי עכשיו אם נבוא לשומע לזה ששומע את המסר ונגיד לו "כל האנשיםבקבוצה הזאת והזאת גנבים" ברגע שאומרים את המילה "כל" בהתחלת הרעיון המילה "כל" היאמילה מחייבת, היא מילה שברגע שאומרים אותה אוטומטית נדלקת אצל השומע נורתהזהרה.
אומרים לו"כל", "רגע מי אמר שכל" ואז אם לדוגמא מתחילים את המשפט ואומרים "כל האנשים בקבוצההזאת והזאת הם גנבים" אוטומטית המוח אומר "לא נכון לא כולם גנבים" ואז ממילא גם אם70% אחוז מהקבוצה הזאת הם גנבים עדיין יכול להיות שלא יקבלו את המסר מאחר שהוסיפואת המילה "כל". אוקי לעומת זאת אם נגיד נאמר "חלק מהאנשים בקבוצה הזאת הם גנבים"אוקי אז במקרה כזה ברגע שאמרנו "חלק" אז כביכול המוח אומר "רגע הוא אמר לי חלק זאתאומרת שהוא לא מנסה להכליל הוא מנסה לדייק אז אם הוא מנסה לדייק כנראה שגם מה שהואיגיד לי אחר כך זה נכון" ואז אומרים לבן אדם "תראה חלק מהאנשים בקבוצה הזאת הםגנבים" ואז המסר הזה יותר אמין גם משום שהמקרה ההוא אמת נניח וגם משום כפי שאמרתיברגע שהבן אדם אומר את המילה "חלק" או "ישנם אנשים" וכו' ברגע שבן אדם משדר שהואמדייק אז המוח נוטה לתת יותר אמון במה שאמרו לו.
אוקי עכשיוהמניפולציה הולכת ככה בא נניח שבקבוצה הזאת יש חלק גנבים וחלק לא גנבים ואנחנו נגידרוצים להשמיץ אותם, עכשיו איך אפשר להעביר בעצם את המסר הזה אפשר לומר "יש בקבוצההזאת אנשים גנבים" ואפשר לומר "חלק מהאנשים בקבוצה הזאת גנבים". עכשיו איזה מסריותר משמיץ המסר שאומר "חלק מהאנשים בקבוצה הזאת הם גנבים" או "יש בקבוצה הזאתאנשים גנבים" לכאורה אותו דבר, נכון פעם אמרנו שחלק מהאנשים גנבים ולא כולם ופעםאמרנו שיש אנשים גנבים ולא כולם, אוקי אבל שימו לב לנושא הבא. אוקי בואו ניקח אתהמילים האלה "יש בקבוצה הזאת אנשים גנבים, חלק מהאנשים בקבוצה הזאת גנבים", עכשיושימו לב בא נגיד נוריד את המילה "חלק" ואת המילה "יש" מה קיבלנו, אם הורדנו אתהמילה "חלק" נשאר לנו שימו לב "חלק
מהאנשיםבקבוצה הזאת גנבים" נוריד את המילה "חלק מ..." נשאר לנו "האנשים בקבוצה הזאתגנבים".
לעומת זאת אםאנחנו ניקח "יש אנשים בקבוצה הזאת שהם גנבים" אז נוריד את המילה "יש" ואז קיבלו"אנשים בקבוצה הזאת גנבים". עכשיו שימו לב להבדל אם היו רואים ואומרים "אנשיםבקבוצה הזאת גנבים" או "האנשים בקבוצה הזאת גנבים" מה יותר מכליל, מה נשמע לשומעיותר הכללה כלפי הקבוצה הצורה של "האנשים בקבוצה הזאת גנבים". זאת אומרת "אנשיםבקבוצה הזאת גנבים" זה לא בהכרח אומר שכל האנשים גנבים אבל אם לדוגמא אומרים"האנשים בקבוצה הזאת גנבים" זה יותר מכליל אם לדוגמא היה צריך להמר אומרים לבן אדם"תקשיב אנשים בקבוצה הזאת גנבים" ואחר כך מצביעים על קבוצה אחרת ואומרים לו "האנשיםבקבוצה הזאת גנבים" ועכשיו אומרים לו "תבחר באיזה קבוצה לדעתך יש יותר גנבים בקבוצהשאמרנו אנשים בקבוצה הזאת גנבים או בקבוצה שאומרים האנשים בקבוצה הזאת גנבים" אזהמוח יפרש, למה יפרש זה נושא אחר אבל המוח יפרש "האנשים בקבוצה הזאת גנבים".
זה יותר מכלילולכן שימו לב לנושא הבא אם נאמר "יש אנשים בקבוצה הזאת שהם גנבים" אז המוח כשהואשומע "יש אנשים" אוטומטית הוא מפרש "ולא כל האנשים", אוקי גם כשהמוח שומע "חלקמהאנשים" הוא מפרש "ולא כל האנשים" אבל במוח עצמו המוח לא מפרש רק פעם אחת את המשפטהמוח מפרש את כל המשפט בכל פעם מחדש אומרים את המילה "חלק מהאנשים, בקבוצה, גנבים"כל פעם המוח לוקח את המילה ומפרש את המשפט מחדש. זאת אומרת אם משפט לדוגמא מורכבמנגיד חמש מילים, אוקי אז המוח בעצם כשאמרנו לו את המילה הראשונה הוא זוכר ומפרש אתהמשך המשפט, מילה שניה הוא מפרש אותה בהמשך המשפט, מילה שלישית המשך המשפט אבל בעצםהמוח יש בו המון רבדים וכשהמוח שומע משפט הוא מפרש אותו לאו דווקא בהתייחסות לכלהמילים שלו.
לדוגמא נגידכשאומרים למישהו "האם אתה רוצה ללכת לשם ולשם" אז אומנם דחפנו את המילה "האם" אבלעדיין אמרנו לו "אתה רוצה ללכת לשם ולשם", זאת אומרת הוא גם שמע "האם אתה רוצהללכת" דהיינו, במילים אחרות לא בטוח שאתה רוצה ללכת אבל מצד שני גם אמרנו לו "אתהרוצה ללכת לשם ולשם" אמרנו לו בעצם מה הוא רוצה, באחד הרבדים במוח כשהוא שמע אתהמשפט "האם אתה רוצה ללכת לשם ולשם" הוא גם שמע את המילה "האם" הוא גם שמע "אתהרוצה ללכת לשם ולשם" אז תוך כדי שהוא שמע את "האם" הוא גם שמע את "אתה רוצה ללכתלשם ולשם" ואז הוא גם פירש שהוא רוצה ללכת לשם ולשם.
אותו דברלצורך העניין כאן אז שימו לב המוח שומע נגיד "יש אנשים בקבוצה הזאת שהם גנבים" בשוםשלב במשפט גם כשהוא שמע "יש אנשים", גם אם נוריד את המילה "יש" הוא שמע "אנשיםבקבוצה הזאת" או נגיד שהוא שמע "בקבוצה הזאת גנבים", אוקי "בקבוצה" אז בעצם בשוםשלב הוא לא ממש הכליל את האנשים בקבוצה. לעומת זאת כאשר אומרים לבן אדם "חלקמהאנשים בקבוצה הזאת הם גנבים" בעצם כשהמוח מוחק לרגע אחד כי המוח כפי שאמרתי מנתחכל חלק בפני עצמו וגם את הכל ביחד, הוא גם מנתח את הכל ביחד אבל הוא גם מנתח את כלהחלקים בפני עצמם הוא לוקח חמש מילים מרכיב המון משמעויות מכל ההיבטים ואז בסוףמשכלל את כל ההיבטים ביחד.
אוקי אבלכשהמוח שמע את המילים "האנשים בקבוצה הזאת גנבים" בעצם הוא קיבל את המשמעות שאומרת"כל האנשים בקבוצה הזאת גנבים" שימו לב "כל האנשים בקבוצה הזאת גנבים" אפשר לומראבל אי אפשר לומר "כל אנשים בקבוצה הזאת גנבים", שימו לב אם עכשיו לוקחים משפט"האנשים בקבוצה הזאת גנבים" ונשאל מישהו "האם זה אומר שכל האנשים בקבוצה איזו לדעתךמילה הייתה כתובה לפני המילה האנשים, האם היה כתוב חלק מהאנשים או כל האנשים?",תשובה יכול להיות ככה ויכול להיות ככה. לעומת זאת אם אנחנו נגיד ניקח את המילה"האנשים בקבוצה הזאת גנבים" ונשאל את המוח "מה היה כתוב לפני כל האנשים או ישאנשים?" אז המוח יגיד "יש אנשים" כי אין משפט כזה "כל אנשים, כל אנשים בקבוצה הזאתגנבים" אין משפט כזה ולכן כשהמוח שומע "האנשים" אוטומטית במוח יש את האפשרות לפרשאת המילים "אלה האנשים" כאילו אמרנו "כל האנשים".
מה בעצם זהאומר, זה אומר זה הולך עוד פעם ככה מההתחלה אם נגיד לדוגמא רוצים להעביר מסר, אוקירוצים להעביר מסר מסוים המסר לא מדויק בהכרח לא בהכרח מדויק, מה שצריך לעשות זהלנסות להגיד את מה שרוצים להגיד לדוגמא רוצים להגיד למישהו "אתה צריך לעשותשיעורים" אוקי עכשיו אנחנו יודעים שהוא יתנגד לזה אז מה עושים לוקחים את המשפט "אתהצריך לעשות שיעורים" ולפני כן כדי שהוא לא יתנגד לזה לפני כן דוחפים איזו מילהשכביכול תמנע את ההתנגדות של המשך המשפט, לדוגמא " אני חושב שאתה צריך לעשותשיעורים" או " גם אתה תבין שאתה צריך לעשות שיעורים".
עכשיו הצורההזאת של מה שאמרנו בהמשך של המשפט בעצם שאמרנו שיש לה כמה משמעויות אז בעצם המוחמקבל גם בתת מודע או באחד מהרבדים במודעות המוח מקבל גם את הפירוש של המשפט שלאבהכרח מבינים אותו לפי ההקשר המלא של המשפט, זאת אומרת לקחנו נגיד את המשפט עםהגנבים לצורך העניין ואז אמרנו "כל האנשים" ואז המוח פירש את המשפט "חלק מהאנשים"כלומר, חלק ולא כולם אבל מצד שני גם המשפט עצמו שתלנו לו "האנשים בקבוצה הזאתגנבים" לעומת זאת אם נגיד היינו אומרים "יש אנשים בקבוצה הזאת שהם גנבים" אז בשוםשלב אין שום פירוש במילים האלה שמתפרש כאילו כל האנשים בקבוצה הזאת הם גנבים.
מה בעצם המהותשל מה שאני אומר, המהות של מה שאני אומר היא כזאת שימו לב יש מילים שיש להם כמהמשמעויות או שיכולות להיות להם כמה משמעויות יש משפטים שלמשפט יכולות להיות כמהמשמעויות שונות, יש משפטים שיכולים להיאמר בהקשרים שונים. עכשיו לעומת זאת ישמשפטים שהם יש להם פחות פירושים, עכשיו אם רוצים להעביר מסר מסוים אז ניתן להשתמשבמילים שיש להם תרתי משמע ומראש לשים בהתחלה איזו מילה שכביכול תסתיר את אחדהפירושים שיכולים להתפרש אחר כך ויש לזה עוד הרבה דוגמאות אבל הרעיון הוא המהות שלהרעיון כאן זה לשים לב שהמוח כשהוא שומע את המשפט הוא לא בהכרח מפרש אותו רק לפי כלההקשר כולו לפעמים המוח מפרש את זה גם כיחידות בודדות.
ולכן מאחרשהמוח מפרש דברים גם כיחידות בודדות, גם כחלקים של משפטים וגם כמשוואה אחת לכן אפשרלהעביר מסר גם באמצעות ביטוים שיש להם תרתי משמע. אוקי עכשיו אותו דבר צריך לשים לבשזה גם הפוך, מה זאת אומרת גם הפוך לפעמים בן אדם רוצה להעביר מסר אז הוא רוצהשהמסר יהיה חד משמעי, שהמסר יהיה חד משמעי ושהמסר לא יוכל להתפרש לתרתי משמע שלאבטעות יבינו אותך לא נכון, במקרה כזה מה
שצריך לעשותזה לשים לב לא רק שדייקנו במילים של "כל, רק, גם, צריך, כדאי" לא רק זה, לא רקשמדייקים בדיוק מה הכוונה לא רק שסך כל המשפט יעביר מסר ברור אלא שגם כמה שגם כמהשפחות חלקים בתוך המשפט יהיה ניתן לפרש אותם שונה ממה שהתכוונו.
זאת אומרת שגםאם נמחקו מילים מסוימות עדיין לא תוכל לצאת משמעות אחרת. כפי שאתם יודעים הרבהפעמים לוקחים פוליטיקאי או מישהו שאמר איזשהו משפט, באיזה וידאו צולם אמר איזשהומשפט ואז מורידים אחר כך שנגיד רוצים לעשות איזה צחוק או לעשות מזה איזו מניפולציה,משמיטים איזו מילה ממה שהוא אמר ואז משמיעים את ההמשך של מה שהוא אמר ועושים מזהאיזושהי עריכה ואז יצא כאילו הוא אמר משהו אחר. למה כי מראש כשהוא אמר את המיליםהספציפיות האלה הוא לא לקח בחשבון שהמילים הספציפיות האלה יהיה ניתן לגזור מהן משהואחר.
לדוגמא סתםדוגמא מהבחירות האחרונות נגיד היה איזה קטע באחת המפלגות שמישהו נגיד אמר "אלתצביעו למפלגה הזאת והזאת" אז לדוגמא מה עשו הורידו את המילים "אל" ונשאר "תצביעולמפלגה הזאת והזאת". אם במקום לדוגמא להגיד "אל תצביעו למפלגה הזאת והזאת" הוא היהאומר "תצביעו רק למפלגה X " אז לא הייתה בעיה, עכשיו אם הוא לדוגמא היה אומר באיזוצורה אחרת לא יודע עכשיו איזו צורה גם לא הייתה בעיה אבל מה הבעיה, ברגע שהוא אמר"אל תצביעו למפלגה מסוימת" אוטומטית בעצם כשהוא אמר "תצביעו למפלגה מסוימת" אחתהאפשרויות זה שאפשר להוריד את המילה "אל" ולהשאיר את "תצביעו למפלגה מסוימת" ואזאחר כך יכולים להשמיט וכו'.
עכשיו רובהאנשים כשהם מדברים הם לא חושבים על הדברים האלה אבל בן אדם שרוצה להיות זהירבדיבורו, אז עוד פעם יש את המקרים מראש כבר שותלים את המסר כי רוצים להעביר תרתימשמע, גם רוצים להגיד משהו וגם רוצים להעביר משהו בלי להגיד אותו ואז מראש מתנסחיםבאיזה ניסוח בעייתי שכאילו אומרים את האמת אבל אומרים עוד מסר שהוא לא בהכרח האמתאבל המוח מבין אותו בכל מקרה וצריך לשים לב כמובן גם את ההפך שלפעמים רוצים לדייקאבל לשים לב כשמנסחים את המשפט או כשכותבים את מה שכותבים לא להגיד את הדברים בצורהשאפילו חלק מהמשפט יוכל להתפרש שונה ממה שאמרת...
המאמר מאת מאמן אימון אישי/ עסקי / ייעוץ / אליעד כהן - www.EIP.co.il
הכנס לאתרותהנה מעוד מטפל התנהגותי קוגניטיבי, קואצ'רמומלץ, להשפיע על אנשים, ריבוי משמעות, חשיבה חיובית, nlp, תרתי משמע, מאמן אימוןאישי, ריבוי משמעות, המוח האנושי ועוד ...