NLP, שכנוע תתההכרה, לגרום למישהו לא לפחד, לנסות דברים חדשים, התנסות בדברים חדשים, השפעה עלהתת מודע, מסר תת סיפי, מסר תת הכרתי, שכנוע התת מודע, איך לשתול מחשבה? טכניקותשכנוע
נניח שאתהרוצה לגרום למישהו מה לעשות, לא לפחד להתנסות בדברים חדשים איך אתה עושה את זה חוץמלאיים עליו "אם לא תנסה לעשות את זה אתה תחווה חוויה חדשה שאתה לא רוצה לחוותאותה", אוקי בהנחה שאתה לא רוצה לאיים עליו בקטע כזה מה השכל שבדבר איך אתה יכוללגרום למישהו לא לפחד להתנסות לעשות דברים חדשים כאילו אני מתכוון לומר מה עומדמאחורי הפחד לעשות דברים חדשים ואיך בעצם אתה יכול לגרום למישהו לא לפחד ולהפך אםיש מישהו שאתה רוצה לגרום לו לפחד לעשות דברים חדשים, לדוגמא נגיד בן אדם שנמצאבמקום עבודה אתה רוצה לגרום לו לפחד לחפש מקום עבודה חדש.
ש: אתה מעלהאת החסרונות.
אליעד: רגעשניה, יש מישהו במקום עבודה ואתה מפחד שהוא פתאום ילך לחפש עבודה אצל המתחרים איךאתה יכול להכניס לו למוח שהוא יפחד לנסות דברים חדשים, כאילו הבנתם את השאלה מה אתההבנת את השאלה?
ש: איך לגרוםלבן אדם שהוא יפחד מדברים חדשים.
אליעד: שהואלא יפחד אמרתי.
ש: לא משנההיה גם כן שהוא יפחד מדברים חדשים או לגרום לו לא לפחד.
אליעד: יפה אזמה התשובה בקיצור או במילים אחרות מה המנגנון שעומד מאחורי הפחד או חוסר הפחד לנסותדברים חדשים.
ש: חוסר רצוןלחוות רגש מיני ורגש שהוא חיסרון לא משנה והבן אדם לא מבין שהוא בכל מקרה חווה אתהחיסרון הזה.
אליעד: איךאתה ברמה הפרקטית איך אתה פרקטית גורם למישהו לא לפחד להתנסות בדברים חדשים, מהפרקטית אתה צריך לעשות?
ש: אני מסבירלו שהוא חווה את תחושת החיסרון הזאת גם אם הוא לא יעשה דברים חדשים וזה שהוא עושהאת זה הוא בעצם.
אליעד: אבללמה שהוא לא יפחד אז הוא עדיין, מה אתה אומר לו אתה אומר לו בכל מקרה אתה סובל.
ש: בכל מקרהאתה כבר חווה את התחושה הזאת גם אם אתה לא עושה דברים חדשים אז מה אכפת לך לעשות אתזה.
אליעד: שניהאני מבין מה אתה אומר אני מבין אבל זה קצת קלוש כזה כי זה לא נותן לו את הדרייבלנסות כאילו אומר לו "תראה אתה בכל מקרה סובל אז מה אכפת לך יאללה בא תנסה עודמשהו" זאת טענה שהיא חצי נכונה אבל היא חלשה כזאת. אני מנסה לומר לשנות לבן אדם אתהמוח שלו שהוא באמת לא יפחד מדברים, איך לגרום למישהו לא לפחד לנסות דברים חדשים אואיך לגרום לו לפחד לעשות לנסות דברים יש מאחורי זה פרנציפ. כן מה אתה אומר?
ש: אתה יכוללהגיד לו שאם תעשה ככה אתה יכול להרוויח.
אליעד: אבלהוא מפחד נכון אבל הוא עדיין מפחד, רגע אני אחדד את השאלה עוד יותר אתה אומר באנגיד לו בצורה ישירה נגיד לו "תקשיב נכון שאתה מפחד אבל יש לזה גם יתרונות",נכון?
ש: לא זה שאתהמפחד מהדבר הזה שאתה רוצה לעשות.
אליעד: "נכוןשאתה מפחד שיגרם לך נזק אבל זה יכול להביא לך תועלת, נכון שאתה מפחד לעשות בנג'י"נגיד שמישהו מפחד לעשות בנג'י ואתה רוצה לשכנע אותו לעשות בנג'י. אוקי עכשיו אתהאומר כזה דבר בא נגיד לו "תראה נכון שיכול להיות שתמות אבל יכול להיות גם כן שחוויתהבנג'י תיתן לך סיבה לחיות מרוב שתתרגש יכול להיות", נכון יפה עכשיו זה בעצם לנסותלשכנע אותו בצורה ישירה על היתרונות היחסיים שיכולים להיות בדבר שהוא מפחדלעשות.
נכון יפה אניאומר לא בצורה ישירה אני רוצה בצורה עקיפה נניח שיש מישהו שאתה רוצה לשכנע אותולעשות בנג'י או לא לפחד לעשות בנג'י אוקי ואתה לא רוצה בדו"ח להגיד לו את זה אתהרוצה לעשות את זה בצורה סיבובית, אתה רוצה לדבר איתו על נושאים אחרים בכלל ושבתתמודע שלו אתה תגרום לו לא לפחד לנסות לעשות דברים חדשים, רגע הבנתם את השאלה איךלדבר עם התת מודע שלו לא איך לדבר איתו בצורה ישירה.
ש: אתה יכוללהתחיל לספר לו על כל מיני דברים שעשית.
אליעד: אבל אזהוא יודע שאתה בא לשכנע אותו אתה אומר לו "כן אתה יודע איזה כייף היה לי כשעשיתיבנג'י כמה פחדתי וכמה זה עזר אחר כך, מכה זה כייף".
ש: זה משכנעאותו.
אליעד: נכוןבהנחה אבל זה הוא רואה שאתה מנסה לשכנע אותו נניח שהוא מתוחכם עכשיו אתה רוצה להיותעוד יותר מתוחכם, אתה הבנת מה שאתה אומר זה נכון זאת אמת אתה יכול לספר לו על אנשיםשפחדו לעשות דברים הם ניסו לעשות אותם ואז זה הצליח להם והם התחרטו על זה שהם לאעשו את זה קודם. בהנחה שאתה לא רוצה ללכת על זה כי זה עדיין שקוף יחסית אתה רוצהללכת בכלל על נושא אחר לגמרי, זה לא יכול ללכת לגמרי צריך להיות כאילו משהו רחוקמשהו שנראה לא קשור בכלל.
ש: במידה ואתהיודע על מה הוא מפחד.
אליעד: נניחשאתה לא יודע ממה הוא מפחד, הבנתי מה את אומרת נניח שאתה לא יודע ממה הוא מפחד אתהרוצה באופן כללי לגרום לו לא לפחד לנסות לעשות דברים חדשים או לגרום לו לפחד לעשותדברים חדשים מה עושים?
ש: אולי לתתלו דוגמא כל מיני עצבים שחשבתי שפחדתם זה בכלל לא היה הפחד זה היה משהו אחר.
אליעד: אבל זהאותו דבר זה די דומה לא אני מנסה לומר מה התהליך התת הכרתי שבסופו של דבר יחליט הבןאדם לנסות לעשות דברים חדשים או לא.
ש: אם הואיבין שאין לו מה להפסיד.
אליעד: אתהכאילו אומר לו "בכל מקרה אתה מת בסוף" משהו כזה זה מה שהוא אמר בהתחלה דרך אגבנכון, לא אבל זה שקוף מדי.
ש: בבסיס בןאדם מעדיף כאילו.
אליעד: מההמהות של הפחד, מה מהות הפחד לנסות לעשות דברים חדשים?
ש: שיקרה משהורע.
אליעד: לא אםהיו אומרים לך, נכון ברור כי הוא מפחד שלא יקרה לו דבר רע אבל אם אומרים לך תגדיראת זה במילה יותר כללית כזאת, תכף כשאני אתן אתם תראו.
ש:יציבות.
אליעד: מה זאתאומרת יציבות?
ש: אם בן אדםמרגיש אי נוחות במקום שהוא נמצא כל שינוי.
אליעד: מהמרגיש?
ש: אי נוחותאם זה עבודה או כל דבר אחר אם בן אדם מנסה משהו זה כמו לקחת צ'אנס, כמו סיכון.
אליעד: אוקיאיך גורמים לו לא לפחד לנסות לעשות דברים חדשים, טוב אני אתן לכם כיוון חשיבהתסתכלו בסופו של דבר מה עומד בין הבן אדם לבין הדברים החדשים, מה שעומד בין האדםלבין הדברים החדשים זה גבול מסוים, גבול יש כאילו אותך יש את הדבר החדש ויש גבולבאמצע גדר הגדרה. עכשיו תראו אם אתה רוצה לגרום למישהו לנסות לעשות דברים חדשים אתהבעצם צריך לגרום לו להסיר את הגבולות אם אתה רוצה לגרום למישהו לא לנסות לעשותדברים חדשים אתה בעצם צריך ליצור אצלו גבולות.
עכשיו תסתכלומשהו מעניין מה שעומד מאחורי הפחד של הבן אדם לנסות לעשות דברים חדשים זה שהוא חושבשהמחשבות שלו מחויבות ולא אפשריות בן אדם שרגיל לחשוב בצורה מחויבת יפחד לנסותלעשות דברים חדשים כי אם בן אדם נגיד אומר משהו והוא חושב שהדעה שלו מחויבת זה גםכן סוג של פחד לנסות לעשות דברים חדשים. יש הפחד לנסות להתנסות בחוויות חדשות וישהפחד לחשוב אחרת ממה שאתה חושב כרגע זה אותו דבר פחד.
המהות של שניהפחדים היא שברגע שיש לך דעה / רעיון / תחושה אתה אומר "אין זה מחויב" לא מוכן לזוזמזה. עכשיו מה אני בעצם אומר אני בעצם אומר כזה דבר שאם אתה רואה מישהו ואתה רוצהנגיד לשכנע אותו לעשות בנג'י נגיד או לא לנסות לשכנע אותו לעשות בנג'י לגרום לופחות לפחד מלעשות בנג'י נגיד אז באופן כללי מה שאתה צריך לעשות זה לא מה שאתם אמרתםכל זה נכון אבל יש משהו יותר עמוק כל פעם שהוא נגיד, אני אתן דוגמא נגיד שיושביםביחד לאכול "וואלה האוכל לא טעים" אוקי האוכל לא טעים לך או אתה חושב שהאוכל לאטעים.
עכשיו ברגעשאתה מעיר לו את הערה הזאת מה אתה בעצם אומר לו " אתה יודע מה שאתה בעצם בטוח זה לאבטוח" עכשיו המחשבה הזאת בעצם גורמת לכך שהדברים שנראה לו כמחויבים הופכים להיותאפשריים ואז ממילא גם המחשבה שאומרת אני לא מוכן בשום פנים ואופן לנסות לעשות דברחדש גם היא נחלשת. אני מנסה להראות איך התהליך המחשבתי שבן אדם נאחז בדעה של עצמוולא מוכן לשנות את דעתו איך התהליך הזה משפיע על ההתנסות של בן אדם לדבריםחדשים.
לעומת זאת אםיש בן אדם שנגיד "אין לו דעה משל עצמו" ושכל פעם בקלות אפשר לשנות את דעתו בן אדםכזה גם כן הוא פחות יפחד לנסות לעשות דברים חדשים וכן אם אתה רוצה שהוא יפחד לעשותדברים חדשים אם הוא מדבר בצורה סובייקטיבית אתה צריך להגיד לו "לא זה באמת ככה" ואזהמוח שלו מתחיל להינעל על משהו ואז שהמוח שלו ננעל על משהו הוא אומר "לא רוצה לעשותאת ההפך". מה שאני בעצם רציתי להראות פה שלנסות לעשות דברים חדשים במהות של זה, זהלהפוך את המחויב לאפשרי או להפוך את הלא אפשרי לאפשרי.
זאת אומרת ישבן אדם שאומר "זה מחויב לי" השאלה היא מה הסיכוי לנייד אותו למחויב ההפוך או מההסיכוי לתת לו לראות גם את הצד השני. עכשיו תסתכלו טוב בן אדם חושב שמשהו ואתה אומראיך אני גורם לו לחשוב ההפך וזה בדיוק כמו לנסות לגרום לו לעשות דברים חדשים זהבדיוק אותו דבר, זאת אומרת מה שאני בעצם בא לומר שהדרך שלך לגרום לבן אדם לא לפחדלנסות לעשות דברים חדשים מתחילה בכך שאתה מתחיל ללמד אותו שמה שהוא חושב זה לא בטוחנכון ואז ממילא גם הרצונות שלו כבר לא מחויבים וכשהרצונות שלך לא מחויבים אז ממילאאתה כבר לא מפחד לנסות לעשות דברים חדשים.
וזה לדוגמאשכנוע תת הכרתי למה זה שכנוע תת הכרתי כי אתה לא אומר לו בצורה ישירה אתה מדבר איתועל נושאים אחרים נגיד שהוא אומר לך "וואלה תראה איזה פרח יפה" אתה אומר "נכון הפרחהזה נראה לך מאוד יפה", מה הוספת "נראה לך". נגיד עכשיו הכנסת לו את המילה "לך" דרךהדבר הזה בתת מודע הוא מתחיל לחשוב "זה לא לי זה לא באמת ככה זה רק נראה לי אז מהשאני חושב זה לא בטוח נכון זה רק גם נכון אז מה שאני מפחד ממנו גם אני לא חייב לפחדממנו אני יכול לנסות עוד דברים" ולהיפך אם אתה רוצה שמישהו לא ינסה דברים חדשים אתהצריך להכניס לו לראש שמה שהוא חושב זה אך ורק נכון ואין הפך וכו'. מה את חושבת?
ש: זה נשמעמאוד פשוט בתאוריה אבל אני חושבת.
אליעד: מאודפשוט מה?
ש: כאילולהפוך את המחויבים לאפשריים.
אליעד: אתמתכוונת שלך זה נשמע כרגע מאוד פשוט.
ש: נכון.
אליעד: לא כיאת כבר מתחילה פה באיזה מניפולציה תכף הולך להגיע איזה "אבל" כלשהו.
ש: אבל.
אליעד: לכןכבר שמעתי את "האבל" אמרתי עכשיו מההתחלה יהיה סובייקטיבי.
ש: לא אניחושבת שכאילו אצלי לפחות.
אליעד: תראיאני רגע רוצה לחדד השיחה הזאת לא עסקה באיך לגרום למישהו לחשוב שמחויב או אפשרי,השיחה הייתה מטרתה להראות לך את האנלוגיה את ההקבלה שיש בין לחשוב שמחויב או אפשרילבין לנסות לעשות דברים חדשים זאת הייתה מטרת השיחה...
המאמר מאת מאמן אימון אישי/ עסקי / ייעוץ / אליעד כהן - www.EIP.co.il
הכנס לאתרותהנה מעוד מטפל קוגניטיבי התנהגותי, ייעוץ אישי,אושר, מודעות, לא לפחד, תת הכרה, מודעות, מסר תת הכרתי, מודעות, הסוד ועוד...