NLP, מניפולציהבשאלה, שאלה מניפולטיבית, הבנת או לא הבנת, מסר לתת מודע, להשפיע על התת מודע, שאלהמשכנעת, לשכנע בשאלה, לנסח שאלה, צורת שאלה, איך לשאול שאלה? איךלשכנע?
עכשיו השאלההיא כזאת מקרה שהיה כך היה מישהו התקשר למישהו אחר, עד כאן הבאנו שני אנשים דיברואחד עם השני בטלפון ואז אחד שאל את השני "אני יכול לעשות ככה וככה" אז הוא אמר לו"תשאל בן אדם שלישי אם אתה יכול לעשות, תשאל את הבוס אם אתה יכול לעשות" ואז ברגעשהוא אמר "תשאל את הבוס", אמרנו אחד התקשר למישהו אמר לו "אני יכול" אז הוא אומר לו"תשאל את הבוס אם אתה יכול לעשות" ואז הוא המשיך השואל המשיך לשאול "רגע אבל מה קרהוככה וככה", עכשיו אז אותו בן אדם שנתן את התשובה מלכתחילה אמר לבן אדם ששאל אותואת השאלה "מה לא הבנת שאמרתי לך לשאול את הבוס". זה היה המקרה זה היה סיפור קצר, אתהבנת מה היה בסיפור?
ש: כן.
אליעד: מה היהבסיפור?
ש: שאחד ביקשמהשני, הוא רצה לעשות משהו הוא אמר לו אל תשאל אותי תשאל את הבוס.
אליעד: נכוןואז מה קרה אחר כך?
ש: ואז מהקרה.
אליעד: ואזאחרי שהוא אמר "תשאל את הבוס" אז הוא המשיך לשאול אותו עוד פעם את השאלה.
ש: אה כן הואהמשיך לשאול אותו.
אליעד: אז מההוא אמר לו?
ש: "אמרתי לךתשאל את הבוס".
אליעד: לא הואלא אמר את זה.
ש: אה לא?
אליעד: הואאמר לו משהו דומה הוא אמר לו "מה לא הבנת שאמרתי לך לשאול את הבוס", יפה עד כאןהבנו את הסיפור נכון הילדה שנגיד הילדה שלך, נגיד הנכדה באה לאבא שלה ואומרת לו"אני יכולה לעשות ככה וככה" אז הוא אומר לה "תשאלי את אמא" היא אומרת לו "אבל אפשרלעשות ככה וככה" והוא אומר לה "לא הבנת שאמרתי לך לשאול את אמא". יפה עכשיו השאלההיא כזאת בעיקרון את אותו מסר יש שתי דרכים להעביר, תסתכלו כשאתה אומר למישהו "הבנתשככה וככה?" או כשאתה אומר למישהו "לא הבנת שככה וככה?" מה ההבדל בין הדברים לכאורהזה אותו דבר.
תעצור, אתהאומר למישהו נגיד כשאתה שואל מישהו "תגיד לי הבנת את מה שכתוב?" זה בעצם לשאול אותו"האם הבנת את מה שכתוב או לא הבנת את מה שכתוב?", אם לא הייתה אפשרות של "לא הבנת"לא הייתה אופציה של "הבנת", אם לא הייתה אפשרות "לא הבנת" לא היית אפשרות של "הבנת"נכון. זאת אומרת כשאתה שואל מישהו "האם הבנת, תגיד לי הבנת" זה בעצם להגיד לו "אולא הבנת". יפה עכשיו גם הפוך כשאתה אומר למישהו "תגיד לי מה לא הבנת" זה בגלל שישאופציה של "הבנת" נכון, "אבל תגיד לי הבנת או לא הבנת" באותה מידה אתה יכול להגיד"לא הבנת או הבנת".
עכשיו לכאורהכשאתה אומר למישהו "תגיד לי הבנת מה שאמרתי לך" או "לא הבנת מה שאמרתי לך" זה אותודבר נכון על פניו אותו דבר אז מה עדיף להגיד, איך עדיף לשאול מישהו "הבנת" או "לאהבנת" מה עדיף?
ש: תלוי מהאתה רוצה להשיג בשאלה.
אליעד: יפהקודם כל תלוי מה אתה רוצה להשיג בשאלה, עכשיו אם נגיד אתה רוצה למכור למישהו מוצרנגיד, אתה איתנו נגיד שאתה רוצה לצאת עם מישהי לדייט אתה אומר לה "תגידי לי את רוצהלצאת איתי לקפה" ואז אתה בעצם שואל אותה "או את לא רוצה" נכון אז לכאורה אולי תגידלה "את לא רוצה לצאת איתי לקפה", מה אתה תשאל אותה "את רוצה"?
ש: אני"בשמונה הולכים לקפה".
אליעד: אנישמח, "את רוצה לצאת" ואז היא אומרת לך "בשמונה אני עושה משהו אחר" בזה נגמרה השיחה,טוב הבנו בסדר. עכשיו אתה שואל אותה "את רוצה לצאת, את רוצה לצאת איתי לקפה" נכוןעכשיו למה כי אתה רוצה בראש שהיא תחשוב על האופציה של הרוצה נכון, יפה אז אם עכשיואתה רוצה שמישהו יבין אותך מה אתה צריך להגיד לה לפי השיטה הזאת?
ש: בלילא.
אליעד: נכוןהבנת?
ש: כן.
אליעד: יפהאבל אותו אדם אמר "לא הבנת את מה שאמרתי לך?", מה היגיון בלומר "לא הבנת את מהשאמרתי לך" מה ההיגיון לכאורה זה גם יותר ארוך יותר מילים, גם יותר מילים וגם כןאפילו יכול להגיד לו "כן לא הבנתי".
ש: זה לעקוץבדרך יש שם עקיצה בדרך.
אליעד: מה זהאומר?
ש: הוא מעבירעליה ביקורת תוך כדי.
אליעד:תסביר.
ש: יש שם מסרסמוי "מה יש לך בעיה בהבנה".
אליעד: אוקיטוב הבנו את התשובה אני אסביר את התשובה של מה שהוא ענה, רגע שניה תסתכלו "האםהבנת" זאת שאלה "האם לא הבנת" זאת שאלה כששואלים מישהו "האם הבנת" זה בעצם שואליםאותו "האם הבנת או לא הבנת" זאת שאלה, כששואלים מישהו "האם לא הבנת" זאת שאלה "האםלא הבנת או הבנת" זאת שאלה. עד כאן כשאתה אומר "האם הבנת" זאת שאלה וכשאתה אומר"האם לא הבנת" זאת שאלה אלא מה שלמילה "הבנת" ולמילה "לא הבנת" יש משמעות נוספתמעבר לשאלה שבדבר, זאת אומרת כשאתה אומר "הבנת ולא הבנת" יש להם משמעות נוספת.
מה המשמעות כילהגיד למישהו "אתה לא הבנת" זה בעצם להגיד לו "אתה טיפש", זה כמו כשאתה אומר למישהו"מה לא הבנת" זה כמו להגיד לו "מה אתה טיפש, מה אתה משוגע". עכשיו אז אתה לא אומרלו "מה אתה טיפש", עכשיו למה אתה אומר למישהו "מה אתה טיפש" הוא יגיד לך "לא אני לאטיפש" ואז יש לו אינטרס להגיד לך "לא, אני לא טיפש הבנתי", עכשיו אם באמת אותו אדםהיה שואל "תגיד לי אתה הבנת שככה וככה" או "תגיד לי לא הבנת שככה וככה" אם הוא באמתהיה עושה את זה כשאלה, שים לב אם הצורת ביטוי של "לא הבנת" הייתה בצורת שאלה אזבאמת היה הגיוני לומר אם אתה כבר שואל את השאלה תשאל "האם הבנת" או "מה הבנת" אומשהו כזה.
אבל פה באמירה"הבנת ולא הבנת" זאת לא הייתה רק שאלה היא גם הייתה סוג של אמירה "כאילו מה לאהבנת?" כאילו היו פה שני משפטים "מה לא הבנת ואתה רוצה שאני אסביר לך" או "לא הבנת"במובן של "מה אתה טיפש".
ש: לא קולטתאת הטקסט.
אליעד: "אז מהאם את לא קולטת" במובן של "מה את טיפשה". עכשיו איפה באה המניפולציה כשבעצם עושיםעל המוח של השומע איפה פה המניפולציה, כשאתה למישהו "מה לא הבנת" אתה בעצם יוצר לוהתניה במוח שאומרת לו "אם אתה לא חושב את מה שאני רוצה שתחשוב זה אומר שאתה טיפש"זאת בעצם המניפולציה ואז בעצם יש לו אינטרס להגיד לך "הבנתי" זה פירוש העניין.
ש: תלוי כמהחוסר בטחון יש לו.
אליעד: זה גםאותו דבר זה כמו "מה אין לך כסף לקנות את זה" או "מה אתה מתקמצן על עצמך" נגיד משהוכזה. זאת אומרת בעצם יוצרים לך התניה במוח שאומרים לך אם תבחר בפעולה אחת זה אומרעליך דבר רע הוא מזהה סוג של מניפולציה, אתה רוצה שייתנו לך תשובה מסוימת ואז אתהרוצה להגיד לבן אדם "תקשיב אם אתה תיתן לי את התשובה הזאת אתה חכם או שתיתן לי אתהתשובה הזאת ואתה טיפש" איך אתה תגיד לו "ולכן כדאי לך לתת את התשובה הזאת", עכשיואיך אתה תגיד לו את זה בצורה מניפולטיבית אומר לו "מה לא הבנת?" כאילו ואתה אומר לובקטע של "מה אתה טיפש?" ואז אתה כאילו יוצר לו התניה במוח "אתה יודע אם תגיד לי ככהזה אומר שאתה טיפש לכן כדאי שתגיד לי אחרת".
ש: בעצם אםאני מבין נכון מה שאתה אומר זה כשאתה מוציא לו את המילה "לא" אתה מוסיף מיקוד.
אליעד: לא, זהלא בגלל המילה "לא" בגלל משמעות ספציפית של "לא הבנת" כי "לא הבנת" זאת לא רק שאלהלהגיד למישהו "האם הבנת או לא הבנת" זאת שאלה" אבל להגיד למישהו "לא הבנת" לפעמיםכשאתה אומר לו "מה לא הבנת" או "לא הבנת?", "ללא הבנת" יש משמעות נוספת לדוגמא ולכןלדוגמא יכולה להיות נגיד כי "ללא הבנת" יש גם משמעות "אתה טיפש" כי לא להבין זהחיסרון, זאת לא רק שאלה "תגיד לי יש סוכר או אין סוכר", "יש סוכר" יכול להיות סבבה"אין סוכר" יכול להיות סבבה "ללא הבנת" חיסכון ולכן יכול להיות מצב שדווקא יהיההפוך.
מה זאת אומרתדווקא הפוך נגיד שהשימוש הפוזיטיבי הוא יהיה החיסרון נגיד "מה הפסדת, מה פספסת אתמה שאמרתי" אתה לא תגיד "מה לא פספסת את מה שאמרתי" דווקא "הפספת" הוא החיסרון זאתאומרת מה שאני בעצם בא לומר שהצורת ביטוי עצמה מעבר לשאלה שמסתתרת "בהבנת או לאהבנת", "לא הבנת" זה גם כן יש איזה מסר נוסף שמולבש על השאלה זאת כאילו שאלה שבצורתהשאלה אתה כאילו אומר משהו של תרתי משמע כי זה לא רק "הבנת או לא הבנת" יש בזה גםעוד משמעות נוספת. הבנת את זה, תגידי מה לא הבנת את זה "לא הבנתי עזוב אותיהבנתי".
ש: יש אנשיםשמשתמשים שמתי לב יש אנשים שמשתמשים במקום להגיד "הבנת או לא הבנת" אומרים "האם אנימסביר את עצמי מספיק, האם זה נשמע הגיוני".
אליעד: נכוןמה ההבדל שאם אתה אומר "הבנת או לא" אתה בעצם אומר לו "תראה אני הסברתי בסדר אםהבנת או לא עכשיו החיסרון הוא אצלך", אתה אומר "הסברתי את עצמי מספיק טוב" זה בעצם"תראה יכול להיות אתה יש לך הבנה מצוינת אולי אני לא הסברתי את עצמי מספיק טוב"השאלה היא אצל מי החיסרון אצל המסביר או אצל השומע ופה יש תחכום מסוים כי אם אתהרוצה שמישהו ירגיש בנוח לשאול אותך תגיד לו "אתה חושב שהסברתי את עצמי מספיק טוב,כאילו זה שאתה חכם זה ברור אבל לא יכול להיות שאני אסביר את עצמי ואתה לא תביןכנראה שאם לא הבנת אני לא הסברתי את עצמי טוב".
ואז לבן אדםיותר קל להגיד "כן לא הסברת את עצמך מספיק טוב" זה בעצם להגיד לו "לא הבנתי" אתהיודע כי גם אם לא הסברתי את עצמי מספיק אתה אמור להיות מספיק חכם להבין הרי כל הסברהוא לא מספיק טוב אם אתה טיפש שום הסבר לא יעזור לך לכן אתה גם צריך להבין. אתההבנת, מה הבנת עכשיו?
ש: שבעצם אתהשם את החיסרון אצלך בעצם זה שאתה אומר את זה, אתה אומר אתה מספיק חכם ואני יכוללהיות שאני לא הסברתי טוב החיסרון אצלי.
אליעד: נכוןהשאלה איזו תחושה אתה רוצה ליצור, עכשיו אם אתה נגיד בעבודה שלך ונגיד אתה מסבירלעובדים שלך משהו אל תשאל "הסברתי את עצמי מספיק טוב" לא, אתה הסברת את עצמך טוב זהנכון עכשיו הם אולי הטיפשים שלא הבינו, "מישהו לא הבין את מה שאמרתי, יש מישהו שלאברור לו מה שהסברתי" כאילו אני הסברתי טוב לכם זה לא ברור. אבל אם אתה במצב שאתהרוצה ליצור תחושה נעימה אז, עכשיו וזה...
המאמר מאת מאמן אימון אישי/ עסקי / ייעוץ / אליעד כהן - www.EIP.co.il
הכנס לאתרותהנה מעוד מטפל רגשי, תמיכה נפשית, אושר,שכנוע, שאלה מניפולטיבית, להשפיע, מניפולציות, ...על התת מודע, אושר, חינוך ועוד ...