הגדרת מטרותבחיים, להגדיר מטרות בחיים, מה אתה רוצה לעשות בחיים, קבלת החלטות, איך להחליט,קונפליקט רגשי, הצבת מטרות בחיים, למצוא משמעות בחיים
אנחנו קוראיםבספר "הצלחה אהבה וחיים טובים" בעמוד 148 אז תקרא.
ש: אז מהפסקההשנייה "כמו אדם שמרגיש רע מכך שהוא לא יודע מה הוא רוצה לעשות בחיים ולכאורה אםהוא לא יודע מה הוא רוצה לעשות בחיים הרי שהוא היה אמור להרגיש טוב מכל מה שהואעושה בחיים אז למה הוא מרגיש רע מכך שהוא לא יודע להגדיר את מה שהוא רוצה".
אליעד: כן אזמה כתוב פה אז קודם כל מה שכתוב, אתם איתי אוקי אז קודם כל הפרק הזה נקרא "חופשאישי, הצבת גבולות הגדרת מטרות תגדיר אך אל תוגדר" מה זאת אומרת מה שכתוב שמה שכשבןאדם מגדיר הגדרה אז בעצם הוא יוצר לעצמו מרווח של טוב ורע, זאת אומרת אם אתה לאמגדיר מה אתה רוצה אז לא יכול להיות לך רע אבל אם אמרת "אני רוצה את זה" עכשיו בעצםהגדרת הגבלת את הטוב שלך יכול להיום לך טוב רק אם. אז פה יש שאלה אז רגע אז מה כתובבפסקה אחת לפני כן אז כתוב ככה "תסתכל", בא נראה מה כתוב פסקה אחת לפני כן תקראפסקה אחת לפני בעמוד 147 אז כתוב "ומי שלא יגדיר בכלל שום הגדרה כלשהי" תקרא.
ש: "מעבד אתהזהות העצמית שלו והוא יהיה ממש כמו כלום וכמו אוויר שהוא אומנם לא במאבק עם אףאחד".
אליעד: אבל,אוקי אני אקרא "וכאשר אין לאדם שום זהות עצמית זה לא בהכרח רע עבורו כי מי שאין לושום רצון מוגדר הוא לא יכול להרגיש רע מכך שאין לו שום רצון מוגדר אבל מי שכן יש לורצון מוגדר כלשהו הוא דווקא כן יכול להרגיש רע מכך שאין לו מספיק רצונות מוגדרים"אז מה כתוב פה, אז כתוב פה כזה דבר "מי שכן יש לו רצון מוגדר" ואנחנו קוראים את זהמהאמצע אז צריך להבין את ההקשר "מי שכן יש לו רצון מוגדר כלשהו הוא דווקא יכוללהרגיש רע מזה שאין לו מספיק רצונות מוגדרים".
מה זאת אומרתאז בעיקרון זה עובד ככה כדי שיהיה לבן אדם רע הוא צריך להגדיר מה הוא רוצה אם אתהאומר "לא אכפת לי מה אני אוכל" אז לא יכול להיות שיהיה לך רע ממה שאתה אוכל אבל אםאתה רוצה שתהיה אפשרות שתתאכזב מהארוחה אתה פשוט צריך להגדיר מה אתה רוצה לאכוללפני שאתה אוכל ואז יש אופציה שתתאכזב יש אופציה שתהנה ויש גם אופציה שתתאכזב.עכשיו אז זאת אומרת שההיגיון אומר שאם אתה לא מגדיר בכלל מה אתה רוצה לאכול אתה לאיכול להתאכזב אבל אם אתה מגדיר מה אתה רוצה לאכול אתה יכול להתאכזב.
אבל מה כתובפה, פה כתוב שיש מצב מעורבב שאתה גם לא מגדיר מה אתה רוצה לאכול אבל אתה גם מגדירחלקית שאתה רוצה לאכול כאילו יש לך חצי רצון מוגדר וחצי רצון לא מוגדר ואז מי שאיןלו שום רצון מוגדר, מי שקם בבוקר ואומר "אני לא מגדיר שום דבר מה שקורה איתי לאמתלונן הכל שווה בעיני" אז לא יכול להיות לו רע אבל מי שאומר "לא אכפת לי מה יקרהאיתי אבל בתנאי שאני אהיה בריא" או "לא אכפת לי מה יקרה איתי אבל בתנאי שמשהו" אזזאת אומרת הוא גם לא מגדיר אבל הוא גם כן מגדיר ואז כן יכול להיות לו רע למה "כמואדם שמרגיש רע מכך שהוא לא יודע מה הוא רוצה לעשות בחיים" יש אנשים שאומרים "לאיודע מה אני רוצה לעשות בחיים".
"ולכאורה אםהוא לא יודע מה הוא רוצה לעשות בחיים אז הוא היה אמור להרגיש טוב בכל מה שהוא עושהבחיים" אם אתה לא יודע מה אתה רוצה לעשות בחיים אז כל מה שאתה עושה בחיים אמורלגרום לך להרגיש טוב אז למה רע לבן אדם מזה שהוא לא יודע מה הוא רוצה לעשות בחייםאז למה רע לו מכך שהוא לא יודע להגדיר את מה שהוא רוצה וההסבר הוא "שהאדם מרגיש רעמכך שהוא לא יודע מה להחליט רק משום שהוא כן יודע שהוא כן רוצה לקבל החלטה ורק משוםשהוא כן יודע שהוא לא רוצה להמשיך לעשות את מה שהוא עושה כרגע".
מה זאת אומרתזאת אומרת אם האדם באמת בלב שלם לא היה לו שום רצון אז הוא קם בבוקר ואומר "אני לאיודע מה אני רוצה אז כל מה שאני עושה זה טוב לי" אבל אם הוא אומר "אני לא יודע מהאני רוצה לעשות אבל אני יודע שאני רוצה למצוא משהו שאני ארצה לעשות אותו" אז הואבקונפליקט כי הוא לא יודע מה הוא רוצה לעשות אבל הוא יודע שהוא כן רוצה לעשות ואזהחלק שהוא לא יודע שנקרא החלק של האחדות דופק לו את החלק של הנפרדות, זה הסיפורהבנו את זה ולכן עכשיו זה עובד ככה בכל התחומים זאת אומרת או שאתה משחרר לגמרי שאתהאומר "לא אכפת לי בשום נושא בשום עניין" ואז אין שום בעיה או שאתה צריך להתחיללהשיג את המטרות שלך כי אם לא אם אתה תהיה על האמצע אם אתה משחרר אבל לא עד הסוף אזאתה בעיה.
ש: כשאתה אומרעד הסוף זה ממש את האמונה הזאת לבטל אותה לגמרי.
אליעד: עדהסוף זה עד הסוף.
ש: אז איך זהבצורה יזומה עצם זה שאתה רוצה לשחרר עד הסוף.
אליעד: קודםכל תבין נגיד שאין צורה יזומה לפחות תבין את הסיפור, לא כי אנשים מתפלאים הוא אומר"אין לי שום מטרה בחיים אבל רע לי" עכשיו זה לא יכול להיות אם אין לך שום מטרהבחיים איך רע לך הכוונה היא "אין לי שום מטרה בחיים" הכוונה "אין שום מטרה בחייםשאני רוצה אותה" אבל יש לו הרבה מטרות שהוא לא מוכן שיהיו נגיד הוא לא רוצה להיותחולה הוא לא רוצה להיות עני, הוא לא רוצה להיות זה אז או שאתה משחרר לגמרי או שאתהסובל.
ש: אז אליעדאם אני יושב בחודשים האחרונים ניסיתי להיות בלי תוכנית ובאמת כל פעם זה בא אליכאילו לעשות תוכנית להשיג מטרות ואתה אומר או שאתה משחרר לגמרי או שאתה משיג אתהמטרות שלך.
אליעד: אושאתה סובל זאת גם אופציה.
ש: כן אזלשחרר לגמרי זאת נראית כמו דרך הרבה יותר ארוכה.
אליעד: תקשיבבא נניח שאין דרך בכלל, אתה שומע נניח שאין דרך בכלל אז זה לא משנה שיש דרך או איןדרך זה משנה שתבין את המצב ברגע שאתה סובל תבין למה אתה סובל יכול להיות שאין דרךויכול להיות שאין פתרון לפחות תבין שמהצד שאתה לא יודע מה אתה רוצה לעשות בחיים אזזה לא משנה מה אתה עושה בחיים אבל אם רע לך מזה שאתה לא יודע מה אתה רוצה לעשותבחיים סימן שאתה לא באמת אין לך שום העדפה.
נגיד בן אדםאומר "אני לא יודע במה אני רוצה לעבוד" אבל הוא יודע שהוא רוצה לעבוד והוא לא יודעבמה אז הוא אומר "אתה מוכן לעבוד בזבל" הוא אומר "לא", "רגע אבל אמרת שאתה לא יודעבמה אתה רוצה לעבוד אז מה אכפת לך לעבוד שם", "לא אבל אני יודע שאת זה אני לא רוצה"אז זאת אומרת שאת זה הוא יודע שהוא לא רוצה והוא יודע שאת זה הוא לא רוצה, והוא לאיודע מה הוא כן רוצה הוא לא בן אדם שהוא באמת לא אכפת לו בגלל שהוא גם אכפת לו וגםלא אכפת לו.
ש: אפשר ללכתבשני הכיוונים במקביל?
אליעד: כןתבחר מה שאתה רוצה ותלך.
ש: לא,במקביל?
אליעד: כןבמקביל לצד אחד ללכת אתה יכול עכשיו רק נשאר לך לשניהם במקביל אז אני באמת עונה אניאומר קודם כל תלך לצד אחד אחר כך נראה אם אתה יכול לשניהם במקביל, מה מסובך אלתסתבך המטרה של הטקסט הזה זה להסביר לך תהליך יש תהליך שהבן אדם לדוגמא לא מקבלהחלטה, עכשיו לכאורה "ולא לקבל החלטה זה יכול לגרום לאדם נזק רק אם יש לו מטרהכלשהי להשיג כשאז האדם נלחץ ומרגיש תלוש כשהוא לא יודע מה הוא רוצה וזה רק משום שזהמתנגש לו עם מה שהוא כן רוצה להשיג אבל מי שלא רוצה שום דבר בכלל הוא לא אכפת לוכלל מכך שהוא לא יודע מה שהוא רוצה" זה מסביר לך את החוקים של המשחק מסביר לך.
ש: הבנתי אתזה השאלה שלי הייתה אם אתה יכול בדרך להשיג נגיד את המטרות שלך וכן לדעת מה אתהרוצה ולחשוב על זה.
אליעד: אתהצריך בכל רגע נתון להיות אמיתי עם עצמך, מה זאת אומרת להיות אמיתי עם עצמך לדעתבאיזה מגרש אתה משחק האם אתה משחק במגרש של "לא אכפת לי" ואז אתה לא מתלונן על שוםדבר או שאתה משחק במגרש של "אכפת לי" ואז אתה לא מתלונן על העלויות של זה. ישיתרונות וחסרונות לכל דבר להגיד "אני יודע מה אני רוצה מעצמי" יש לזה יתרונות כיעכשיו אתה יכול לבנות דברים ליצור דברים ויש לזה גם חסרונות כי עכשיו אתה גם יכוללהתאכזב ולהגיד "לא אכפת לי מה אני עושה" יש לזה יתרונות כי אתה לא יכול להתאכזבאבל יש לזה גם חסרונות.
ש: כן אבל אנילא מצליח לשחק במשחק הזה של "הלא אכפת לי".
אליעד: אתה לאצריך לשחק במשחק הזה אתה צריך להיות אמיתי עם עצמך אתה צריך להבין שברגע שאתה קםבבוקר, אוקי קם בבוקר עכשיו פתאום באה לך מחשבה "תגיד לי מה אתה הולך לעשות עם עצמךבחיים", נכון פתאום באה לך מחשבה כזאת עכשיו אתה צריך לדעת שיש לך שתי אלטרנטיבותאחת להזדהות איתה ואחת לא, עכשיו אחד להגיד "בוא נהיה חבר של המחשבה הזאת" ואופציהנוספת "לא אכפת לי מה המחשבה הזאת אומרת" זאת אומרת אתה צריך לדעת מה המשמעות שלההזדהות עם המחשבה זה הכל.
כשהמחשבהקופצת לך בפעם הראשונה עוד אין לה כוח וכשאתה מתחיל לחשוב על המחשבה הזאת אז יש להכוח, אני אתן לך דוגמא נגיד אתה קם בבוקר ואתה שומע רעש מלמטה שמישהו דופק בפטישנתן דפיקה אתה מתעלם, נכון אתה מתעלם אבל אם אתה תתחיל עכשיו להקשיב לרעש זה פתאוםיתחיל להישמע לך רעש מפריע. עכשיו מה אני בא לומר, אני בא לומר ברגע שהמחשבה באהואומרת לך "מה אתה הולך לעשות עם החיים שלך, כאילו בשביל מה אתה חי ככה אתה מבזבזאת החיים שלך" כאילו באה אליך מחשבה עכשיו אתה יכול יש לך שתי אופציות אופציה אחתלהתייחס לזה כאילו זה היה זמזום של זבוב סתם זבוב "מה אתה הולך לעשות עם החיים שלך"אתה עושה ככה לזבוב אין נגמר הבעיה, עכשיו אתה יכול להגיד "לא, מה זאת אומרת זה לאזבוב זה פרפר בא נסתכל עליו בא נראה מה הוא בא נראה מה קורה איתו" עכשיו יש לךבחירה אבל כשאתה בוחר תבין מה משמעות הבחירה כשאתה בוחר להתייחס למחשבה הזאת כאלמשהו שאתה רוצה להתבונן בא תבין מה המשמעות, תבין שהמשמעות היא שעכשיו אתה הולךלהגדיר הגדרות ואז אתה יכול לפעמים גם להתאכזב. אתה מבין מה הבנת?
ש: הבנתי שאתהיכול או להתעלם מזה.
אליעד: איךלהתעלם מזה כמו שאתה מתייחס ליתוש נגיד, נגיד שמעת צפצוף לא יודע מה משהו גרגיר חולשנפל שמעת את הרעש ככה תתייחס.
ש: לא לתת לזהחשיבות בעצם להגיד את ההיפוך של זה שלא צריך תוכניות.
אליעד: איזההיפוך עזוב אותי היפוך אתה מתעלם שכחת את ההיפוך אתה לא צריך אפילו את ההיפוך.
ש: אבל אז זהממשיך לבוא אליך.
אליעד: אז אתהמעיף את היתוש עוד פעם ואם לא אתה נותן לו מכה ואם אתה אומר "לא זה לא יתוש יש פהדבר רציני".
ש: או שאתהמתייחס אליו ברצינות ואז אתה בעצם מתחיל לשחק במשחק הזה של להציב מטרות להשיג אותםואז יש לך סיכונים.
אליעד: טובהנושא הזה, כן היום אין לי מטרה לענות תשובות.
ש: זה מה שאניאומר שבחודשים האחרונים כל פעם אני מנסה להעיף את היתוש הזה.
אליעד: אתהבאמת מנסה להעיף אותו איך אתה מעיף אותו באיזו אסטרטגיה?
ש: אני לאעושה כלום.
אליעד: לא אזאתה לא מעיף אותו מה זה היתוש, רגע מה זה היתוש המחשבה נכון עכשיו איך אתה אמורלהעיף מחשבה.
ש: אני מהשאני עושה עכשיו זה את ההיפוך שלה.
אליעד: נכוןיפה, עכשיו אתה צריך לקחת את המחשבה ולקחת את הספר לעשות לה ככה כי הספר אם אתהתקרא את זה לא רק את הספר הזה גם את הקודם ואתה תבין אותו זה יהיה המכה, כן זההסיפור אני אתן לך דוגמא נגיד שבאה אליך מחשבה בבוקר "תגיד לי מה אתה הולך לעשות עםעצמך" מחשבה עכשיו אם אתה אומר "לא יודע מה אני הולך לעשות עם עצמי בוא נפתח עיתוןדרושים" מה בעצם עשית חיזקת אותה, אם אתה אומר "עזוב את המחשבה הזאת בוא נפתח ספרשמסביר לי שזה לא משנה מה אני עושה בבוקר" החלשת אותה.
השאלה מה עשיתאיתה אסטרטגיה אם אתה אומר "בוא נפתח עכשיו נראה איפה אני הולך להשקיע" כן זה כמומישהו שמנסה לסחוט אותך נגיד שיש לך חנות ומישהו מנסה לקחת ממך דמי חסות אז ביוםראשון הוא בא אתה אומר לו "מה פתאום זה, אם אתה תבוא אני אחסל" אוקי הוא בורח עכשיוהוא אחר כך מנסה עוד יומיים עוד פעם ואתה אומר לו "כן בוא תיכנס בוא אני אשלם לךאתה צודק" ואז אתה אומר "רגע הוא סוחט אותי" אז פעם הבאה שהוא בא אתה עוד פעם מגרשאותו הוא אומר "רגע אבל הוא קודם נתן לי מה פתאום" ועכשיו הוא עוד פעם בא לבקש ואתהעוד פעם נותן לו, אתה מבין את המשחק אז אתה כאילו אתה לא החלטי.
ש: אז מה זהאו זה או זה, זה או ללכת לשם או לפה.
אליעד: לא אתהיכול ללכת לשני הכיוונים, אתה יכול ביום ראשון להגיד לו בוא וביום שני בבוקר להגידלו לך אבל שתבין שכשאתה אומר לו בא תבין מה היתרונות והחסרונות, כשאתה פותח אתהעיתון של הדרושים או שאתה פותח בטלוויזיה איפה להשקיע לא יודע משהו תבין מההחסרונות של הדבר אם אתה תשלה את עצמך שיש רק יתרונות אתה תשבר מהר מאוד תבין מההחסרונות אם תבין מה החסרונות ותמשיך לעשות את זה אז זה יחזיק לך מעמד ואם אתה תגיד"לא אין בזה חסרונות אז אני אהיה מאושר" אז אתה מהר מאוד תגלה שאתה לא תהיה מאושראתה תעזוב את זה או הפוך אם אתה אומר "לא בא לי יותר להתעסק בזה" תבין גם מההחסרונות של להמשיך לא לעשות כלום אם לא תבין מה החסרונות אתה מהר מאוד תגיד "רגעאבל יש בזה חסרונות" אתה מבין ולכן זה נקרא להיות אמיתי, תהיה אמיתי תבין מההחסרונות ומה היתרונות אל תייפה.
ש: אוקי עכשיוהשאלה שעוד לא הבנתי אם אני פותח עיתון דרושים זה בהכרח מרחיק אותי מהצד השני?
אליעד: כןתקשיב שני הצדדים מרחיק אותך זה באופן מתמשך גם באותו רגע אבל יש לזה רשימו מהשנקרא.
ש: כי אני לאיכול.
אליעד: אתה לאיכול אבל תקשיב המטרה היא זה בסוף לא משנה אם תלך לעבוד או לא תלך לעבוד מה שמשנהזה שתהיה מרוצה מזה זאת השורה התחתונה ולהיות מרוצה מזה אתה יכול להיות אם אתה תהיהאמיתי עם עצמך, אתה יכול לפתוח את העיתון דרושים ואתה יכול לזרוק את העיתון דרושיםזה לא משנה מה תעשה משנה האם היית מספיק אמיתי עם עצמך כשעשית את הפעולה אם כשעשיתאת הפעולה כשפתחת את העיתון דרושים אז זכרת את החסרונות אז זה בסדר גמור לא יקרה לךשום נזק אתה תוכל מהר מאוד לעבור לצד השני אבל אם אתה משלה את עצמך משקר את עצמך אזאתה מסתבך, מה הבנת?
ש: שאם אתהבוחר בדרך מסוימת ואתה מודע לחסרונות אז זה.
אליעד: העיקרשתהיה אמיתי עם עצמך בסופו של דבר המטרה היא שתהיה בהרמוניה, מה זה הרמוניה התאמהבינך לבין המציאות עכשיו אם אתה מראש יודע מה החסרונות ומה היתרונות אז אתה תמיד גםאם אתה נח בלי לעשות כלום וגם אם אתה מנסה לעשות משהו אתה תמיד רואה מה היתרונותומה החסרונות אין לך בעיה אבל אם אתה משקר את עצמך מפה או משם ואז אתה מסתבך. הנושאהזה הבנו אותו יחסית הבנו אותו נניח
ש: נניח.
אליעד: מהשאתה אומר זה למי שרוצה יתרונות וחסרונות ומי שלא רוצה יתרונות וחסרונות הוא רוצהשלמות.
אליעד: אז מההבעיה את יכולה לסגור, כן עכשיו במה אתה מפקשש עכשיו מה אתה אומר "לא רוצה יתרונותולא חסרונות רוצה שלמות" נכון, קח את השלמות הנה פה קח למה אתה לא לוקח אתה מביןשאם יש שלמות אז היא תמיד נמצאת, אתה מבין שהשלמות לא יכולה להיות שם זה או שהיאתמיד נמצאת או שהיא לא נמצאת, יפה אז אם היא נמצאת זה אומר שהיא נמצאת פה לא יכוללהיות שהיא נמצאת שם היא נמצאת פה עכשיו אז למה אתה לא לוקח אותה מפה כי אתה חושבשיש לזה חסרונות אתה רוצה את היתרונות של השלמות בלי החסרונות שלה.
ש: שלמותבהגדרתה אין לה חסרונות לא?
אליעד:בהגדרתה שלמות פירושו שיש לה חסרונות בעיניך יש לה חסרונות, תקשיב זה הכל סיפורי"אלף לילה ולילה" בעיניך השלמות יש לה חסרונות לכן אתה לא לוקח אותה, מה זה שלמותבעיניך?
ש: כן שאני לאאראה שום חיסרון.
אליעד: אתהמבין שבזה עצמו יש חיסרון, אתה יודע שחלק שלם בחיים שלך הוא ניזון מזה שאתה רואהחסרונות בדברים אתה אלף פעם אמרת שאתה מפחד שאני אשכנע אותך שאתה לא צריך להגיעלהארה רוחנית למה כי אתה נהנה מעצם התהליך אבל התהליך אפשרי רק אם יש חיסרון, אם ישחיסרון אתה צריך להגיע להארה רוחנית אז אתה יכול להגיע להארה רוחנית אבל אתה פחדתשאני אשכנע אותך שאין חיסרון, אתה אומר "אני רוצה שלמות" נכון, יפה ואז אני אומר מהחסר לך ואתה אומר "חסר לי הארה רוחנית" אז אני אומר בוא אני אראה לך שזה לא חסר לך,אתה אומר "לא אל תראה לי שזה לא חסר לי אני לא רוצה שלמות".
ש: לא זה לאמה שאמרתי.
אליעד: אז מהאמרת?
ש: מה שאמרתישאני חושש להיתקע באמצע.
אליעד: אבלנכון שאמרת גם את השני לא אמרת, אמרת שאתה לא רוצה שאני אשכנע אותך שאין הארה.
ש: לא שאני לארוצה שתשכנע אותי שאני רוצה משהו אחר.
אליעד: תקשיבאתה קם בבוקר יש לך חוויה, לא משנה בוא עוד נוסיף ונעמיק בסופו של דבר אני אומר שאםתגיד את האמת כפי מה שהיא זאת תהיה השלמות שלך אם כל פעולה תבין מה היתרונות ומההחסרונות אז אתה מסונכרן עם המציאות מאה אחוז זאת השלמות כי אז אתה אף פעם אין לךציפיות מעבר ולא פחות אתה איך שזה זה בדיוק ככה זה אתה יודע זה היתרונות זההחסרונות וזהו, הבנו את זה?
ש: כביכול אםאתה השלמות אז זה מה שזה ואתה אומר "לא אני לא רוצה את זה אני רוצה משהו אחר" אזאתה מחפש משהו שהוא לא שונה.
אליעד: עודפעם אני לא אמרתי לך אל תחפש שלמות אתה הנחת הנחה שאני אומר מי שרוצה חסרונותויתרונות, אתה מבין שאם אתה קיים יש חסרונות ויתרונות או שאתה לא מבין את זה, אםאתה קיים פירושו אתה חסר משהו אם אתה מזהה את עצמך אז זה אומר שיש משהו שאתה לא שישחסרונות ויתרונות.
ש: ואם אני לאמזהה את עצמי.
אליעד: אז איןכלום אז אין לא יתרונות ולא חסרונות כלום...
המאמר מאת מאמן אימון אישי/ עסקי / ייעוץ / אליעד כהן - www.EIP.co.il
הכנס לאתרותהנה מעוד פסיכותרפיסט, מאמן אישי, מטרות, אימון, אושר,הגדרת מטרות, אימון אישי, רוחניות, מאמן עסקי, מטרות בחיים ועוד ...