יורם קראוס הוא מנכ"ל חברת SMS ניהול פרויקטים והוא שמח לבשר לנו על מספר עובדות בנוגע לבטון, למלט ועל התהליך החשוב שהם מהווים עבור הבניה הישראלית.
מה מייחד את תהליך בדיקת הבטון ואיך כדאי לעשות את זה נכון? בחלק הראשון ציינו מדוע המלט והבטון היוו את תהליך הבנייה הישראלית לתהליך קל יותר ומשמעותי יותר.
מה לגבי התקנים הקשורים לבניה הישראלית באופן כללי והתקנים הקשורים לבטון ולמלט בפרט?
יורם קראוס אומר שבארץ קיימים תקנים שמחמירים עם הבנייה הישראלית בכלל ועם הבנייה הישראלית עם הבטון בפרט. באתרי הבניה למשל נבדק החוזק של הבטון על ידי מכון התקנים כדי לוודא שהוא אכן עומד בתקן, לסיטואציה הזאת יש שתי בדיקות. האחת מבצעים אחרי 14 יום מיום היציקה של הבטון והשניה מתבצעת 28 יום מיום היציקה של הבטון. מציין יורם קראוס.
איך מתבצעות הבדיקות האלו ומה המשמעות של מספר הימים שמקפידים עליהם לבדיקה?
יורם קראוס אומר שלמעשה מכל יציקת בטון חדשה לוקחים דגימות. לכל דגימה עורכים שתי בדיקות. הבדיקה הראשונה, לאחר 14 ימים מהתאריך בו יצקנו את הבטון (שבעה ימים בהם הרטבנו את הבטון ושבעה ימים בהם ערכנו ביקורת על ההתייבשות של הבטון), הבדיקה השנייה – לאחר 28 יום מהיום שבו יצקנו את הבטון. אומר יורם קראוס.
עוד מציין יורם קראוס כי מבנה הבטון הגדול בעולם הוא סכר הגראנד קולי שנבנה על נהר הקול ומבינה במדינת וושינגטון בארצות הברית והבנייה שלו הסתיימהל למעשה רק בשנת 1942.