לשכנע / NLP /טכניקות שכנוע / העברת מסרים / יצירת אמון / רכישת אמון / איך לתת מחמאה / איך לנהלשיחה משכנעת / טכניקות לשיחה טובה / איך לתקשר עם אנשים / איך מנהלים שיחה / יכולתרטורית / רטוריקה / דיבייטינג
צור אצל השומעקווי דמיון בינך לבינו. ספר לו במה אתה בדיוק כמוהו. תעבור לצד שלו. בפרט אם הסביבהנגדו, ספר לו שהסביבה גם נגדך. ורצוי שזה יהיה אפילו מאותה הסיבה בדיוק. וזה כדיליצור הזדהות אצל השומע, שירגיש שכאילו אתה והוא זאת אותה ישות ממש.
כדי ליצור אצלהשומע תחושה חזקה יותר, שאתה נותן לו יתרון, צור אצלו חיסרון גדול יותר. ז"א תזכירלו בצורה ישירה או עקיפה את החיסרון שלו, לפני שאתה נותן לו את היתרון שלו.
נניח שאתההולך להגיד לו משהו שהוא רוצה לשמוע, לפני כן תזכיר לו את הסיבה שבגללה הוא רוצהלשמוע את מה שאתה הולך להגיד לו. היתרון בולט יותר, כאשר החיסרון בולט יותר. תזכיראת החיסרון, וכך גם היתרון יהיה בולט יותר. אבל כמובן בצורה סמויה, שלא תיראה שקופהמידי.
כשאתה מחמיאלמישהו ולא יודע איך המחמאה תתקבל, תתחיל במחמאות קטנות ולאט לאט תעבור למחמאותגדולות יותר, לפי כמה שאתה רואה שהשני לא מתנגד לקבל ממך מחמאות.
אם אתה רוצהלתת למישהו הנחיה לעשות משהו, ואתה חושש מהתנגדות שלו, עליך להעלות את ההצעה בצורהלא מחייבת. לדוגמא במקום לומר "צריך לעשות" או אפילו "כדאי לעשות", במקום זהבאפשרותך לומר "יכול להיות נחמד אם נעשה".
כי לפעמים, אםאתה מעלה את ההצעה בצורה מחוייבת, שגורמת לשומע להרגיש שהוא מחוייב לביצוע ההצעה,אז לפעמים רק בגלל שהעלית את ההצעה בצורה מחייבת, רק בגלל זה השומע יסרב לביצועההצעה. ואם תעלה את ההצעה, בצורה שגורמת לשומע להרגיש שאתה מכבד את זכות הבחירהשלו, ושאתה לא אומר לו מה לעשות, לפעמים זה בעצמו יגרום לו להרגיש רצון להסכיםאיתך, בגלל שפרגנת לאגו שלו, והוא לא רוצה להפסיד את האהבה שלך אליו וכולי.
אם אתה אומרטענה, ואתה חושש שלא יסכימו איתך, תגיד אותה בצורה סובייקטיבית. דהיינו, אני חושבש... / לדעתי... / נראה לי ש... וכיו"ב. כך יש פחות סיכוי שלא יסכימו איתך.
צור חיסרוןמשותף מול השומע. ז"א אם אתה רוצה שהוא יעשה משהו. אז יש אפשרות לומר את זה בדרך שלתעשה כך וכך ותקבל מזה, כך וכך. שבצורה הזאת, בעצם אתה מעביר מסר, שהוא צריך אותךולא אתה אותו. אבל באפשרותך להתנסח גם בצורה של "נעשה" כך וכך בשביל כך וכך.דהיינו, לדבר בלשון רבים. כדי לתת לשומע תחושה שגם הוא עושה לך טובה ושהוא מגיעממקום של כוח. ולא רק שאתה עושה לו טובה ושהוא מגיע ממקום של חולשה.
אבהיר, כילפעמים צריך דווקא לדבר בלשון יחיד רק על השומע. כאשר אתה לא רוצה לגרום לשומעלחשוב שגם הוא עושה לך טובה, בזה שהוא עושה את מה שאתה רוצה שהוא יעשה. אבל לפעמיםיש מצבים, שהשומע מרגיש לא בנוח לעשות משהו, כי זה חושף את החולשה שלו. ואז אם אתהמראה שגם אתה חלש ושגם אתה צריך אותו, אז הוא מרגיש יותר בנוח להודות שגם הואחלש.
ולפעמים, אתהצריך להציג את הדברים, כאילו רק אתה צריך אותו. כאשר הוא רוצה להרגיש רק חזק. רקשאז החיסרון של זה, הוא שלפעמים זה עלול לגרום לו פחות לרצות לעזור לך, כי הוא לאזוכר את החיסרון שלו שאתה תמלא לו.
תדבר בצורהאופציונאלית, היכן שאתה חושש שלא יסכימו להגדרה שלך. לדוגמא, במקום לומר אם תעשה X,אז יקרה Y, אתה יכול לדוגמא לומר: אם תעשה X, אז יוכל לקרות Y. וזה טוב כאשר אתהחושש, שהשומע יביע התנגדות לכך שאתה אומר שיקרה Y בצורה וודאית. ואז בעצם עליךלהציג את Y בצורה אופציונאלית.
לדוגמא "באנלך לקניון ונאכל שם משהו". ומה אם השומע לא רוצה לאכול שם משהו?! לכן אפשרי לומר"בא נלך לקניון, ואז נוכל לאכול שם משהו". שבצורה כזאת יותר קשה לשומע להביעהתנגדות, כי רק העלית אפשרות בלבד, שאינה מחייבת.
לפעמים מספיקלהזכיר לשומע את החיסרון שלו, גם בצורה של אפשרות בלבד ולא בהכרח כמשהו מוחלט.לדוגמא "תעבוד כאן ואז יהיה לך כסף למטרות שלך". בניסוח כזה, החיסרון של השומע,הוזכר בצורה ברורה וודאית, שהוא צריך את הכסף שלך להשגת המטרות שלו. ולכן אפשר לנסח"תעבוד כאן, ואז אולי יהיה לךיותר כסףלמטרות שלך". כאשר בעצם הזכרת לשומע את החיסרון שלו, אבל בצורה של ספק. כאילו שהואלא מוכרח להודות שיש לו חיסרון, למרות שמצד האמת ברור שיש לו את החיסרון.
אם אתה רואהשהאדם השני חושב על עצמו דבר רע ומרגיש עם זה לא בנוח, תעזור לו להגדיר את עצמובצורה פחות רעה / נייטרלית / טובה, שתגרום לו להרגיש בנוח עם עצמו.
לדוגמא נניחהשומע אומר "הזוגיות גרמה לי להשתגע" - תגובה אפשרית שלך: "הזוגיות גרמה לך, לראותאת הדברים אחרת" = שינוי תפישה עצמית של האדם את עצמו.
אמירה אפשריתשלך: "אנשים שלא מבינים אותך, חושבים שאתה משוגע". "אנשים לא מספיק חכמים ולאמבינים הכל. וכשמישהו אומר לך שאתה משוגע, הוא בעצם מתכוון לומר לך, שהוא לא מביןאותך." = הבעת הזדהות + ריכוך תפישה שלילית של האדם את עצמו + נותן כוח לאדם, שהואלא טיפש אלא נורמאלי או אפילו חכם.
אם אתה מבקשבקשה שאתה חושש שלא יסכימו איתה, תציג אותה בצורה אפשרית שמכבדת את זכות הבחירה שלהשומע, לבחור אם להיענות לבקשתך או לא.
נניח שמישהואומר על עצמו דבר רע, ואתה יודע שהוא מגזים בצורה שהוא אומר את זה, תשאל אותו שאלה,שתגרום לו לא להגזים בדבר הרע שהוא אומר על עצמו.
נניח שמישהואומר, "אני תמיד נכשל בכל המבחנים שאני עושה". ונניח שאתה יודע שזה לא נכון, אזתשאל אותו, "מה? באמת?! בכל המבחנים?!". כאשר בעצם אתה גורם לו לענות לך תשובהשתגרום לו להרגיש יותר בנוח עם עצמו.
כמובן שלפעמיםאם אתה לא יודע מה האמת שהוא מגזים לגבי החיסרון שהוא אומר על עצמו, אז במקרה כזהעליך להיזהר לשאול שאלה כיו"ב, שלא תעצים אצלו את החיסרון שהוא מרגיש ביחס לעצמובשיחה איתך.
ובאופן כללי,נסה לגרום לשני להרגיש בנוח עם עצמו במחיצתך, גם באמצעות זה שתעזור לו לראות אתהדברים אחרת, בצורה חיובית יותר.
אך יש לזכור,כי פעולה מתבצעת רק מתוך חיסרון. ולכן תמיד צריך גם שיהיה חיסרון כלשהו, אם ברצונךשהוא יבצע פעולה כלשהי.
נניח שמישהואומר על עצמו דבר רע, תביע פליאה / חוסר אמון / תחושת הפתעה, כשאתה שומע את הדברים.בזה אתה מעביר מסר, של כאילו שאתה חושב, שלא יכול להיות שזה נכון. ועצם הבעת הפליאהשלך לדבר הרע שהוא אומר על עצמו, משדרת לשומע מסר, שאתה לא חושב עליו דברים רעים,אלא דברים טובים.
נניח שמישהואומר לך משהו, ולא הבנת משהו ממה שהוא אמר. ואז אתה מבקש ממנו להבהיר את עצמו. זהעלול לגרום לכך שהוא ירגיש שאתה לא נותן בו אמון. לכן ברגע שהבנת אותו, מיד עליךלשדר לו שהבנת אותו ושלא ירגיש שהוא צריך להסביר את עצמו יותר מידי. ובנוסף, כאשרהוא מרגיש שהוא צריך להסביר את עצמו יותר מידי בעיניו, זה גורם לו גם לחשוב שאתה לאמבין אותו, דהיינו, יוצר תחושת זרות וניכור. ולהפך, ברגע שאתה מבין את השומע מיד,הוא מרגיש סוג של קירבה.
כשמישהו מספרלך על הכאב שלו, תביע אמפטיה והזדהות עם הכאב שלו. גם זה יוצר אמון. יש לשים לב,שלפעמים זה עלול ליצור חיסרון, אם ברצונך אח"כ להוציא אותו מהתחושה הרעה שבה הואנמצא.
כשמישהו מספרדבר רע על עצמו, תראה שאתה לא מתרגש מכך, אלא מקבל אותו איך שהוא בלי תנאים, כדילגרום לשומע להרגיש טוב במחיצתך.
נניח שאתהרוצה לגרום למישהו לחשוב על משהו שהוא טוב, באפשרותך במקום לומר לו את זה בצורהישירה, באפשרותך לדוגמא לומר לו את זה בצורה עקיפה.
כגון לדוגמא,"אני לשמחתי הצלחתי לעשות X". כאשר המילה לשמחתי, היאבעצם מסר סמוי, שזה טוב ומשמח להצליח לעשות את הדבר הזה. כך גם המילה הצלחתי,שמשדרת, שיש כאן הצלחה כאשר אתה עושה את הדבר הזה. כך שאם לא, יש כאן כישלון. וזהבעצם מסר סמוי.
כשאתה אומרלמישהו דבר כלשהו ואתה רוצה שהוא ישים לב ויהיה מודע יותר, לכך שאמרת לו את מהשאמרת לו, כגון לדוגמא כאשר אתה אומר למישהו איזה מסר סמוי שאמור לגרום לו להרגישטוב עם עצמו, ואתה רוצה שהמסר הזה לא יעבור מראשו, אלא שהוא יתבונן בו, במקרה כזהעליך לגרום לאדם השני לחזור על הדברים שאמרת, או לכל הפחות להתייחס אליהם בפידבקחוזר.
כגון לדוגמאלשאול אותו, הבנת אותי? איך אתה מבין אותי? מה אתה חושב על מה שאמרתי? מה דעתך עלמה שאמרתי? וכיו"ב שאלות, שמטרתן היא גם לגרום לשומע להתבונן במידע שאמרת, ולהיותבטוח שהוא נקלט אצל השומע.
ובאופן כללי,כאשר אתה רוצה שמישהו יתייחס למה שאתה אומר יותר ברצינות, באופן כללי תנסה להרגילאותו לתת לך משוב ופידבק על מה שאתה אומר לו. וזה גם גורם לו במיידי לשים לב למהשאמרת. וגם בנוסף, אם המוח של השומע, מתרגל לכך שאתה מבקש ממנו פידבקים על מה שאתהאומר לו, אז ממילא מלכתחילה הוא מקשיב יותר טוב למה שאתה אומר לו.
אם מדובר עלשיחה, שבה השומע לא ממש מרגיש בנוח לדבר איתך, עליך לוודא שכמה שפחות יהיו מצביםבמשך השיחה שבהם הוא ירגיש לחץ, גם אם זה לא בגללך. ובכל פעם שאתה מרגיש שהאדם השנינלחץ, תרגיע אותו בצורה כלשהי, כדי לשמר את התחושה הטובה שלו מולך בשיחה.
אם אתה רוצהלהגיד למישהו משהו, ואתה חושש מכך שהוא יחשוב שהמסר עמוק ומורכב מידי עבורו ושהואלא יבין אותו, או מכך שהוא יחשוש שהמסר ארוך מידי עבורו ושהוא לא ירצה להקשיב לך,תוסיף איזה הבהרה, שתגרום לו לחשוב שמדובר על מסר קליל ולא עמוק. לדוגמא "בא אניאגיד לך משהו", כאשרהמילה "משהו" מעבירה לתת המודע של השומע, את המסר התת ההכרתי שאומר לו, שלא מדוברכאן על משהו עמוק, אלא על "משהו" / סתם משהו. וכך הוא מרגיש יותר בנוח להקשיבלך.
כמובן שיש גםאת המקרים ההפוכים, שהמילה "משהו", יכולה דווקא להוריד מחשיבות הדברים מול השומע,ולגרום לו פחות לרצות להקשיב להם, כי הוא פחות ייחס להם משמעות עבורו. ושם דווקאצריך לומר לשומע, ביטוי שיגרום לו לחשוב שאתה מעביר לו איזה מסר חשוב... והכל כמובןלפי ההקשר של השיחה.
אם אתה רוצהלגרום למישהו להקשיב לך, ואתה רוצה להעביר לו איזה מסר, ואתה חושש שהוא לא ירצהלהקשיב לך, כי הוא יחשוב שמדובר במסר מורכב שהוא לא יבין אותו ושהוא לא יזכור אותו,במקרה כזה באפשרותך להעביר לו מסר תת הכרתי, שיאמר לו שאתה הולך לומר לו מסר שהואיוכל להבין אותו ולזכור אותו.
ואת זה אפשרלעשות לדוגמא על ידי זה שאתה אומר לו "יש כאן עיקרון מאוד פשוט" וכיו"ב, שגורםלשומע לחשוב שמדובר כאן על עיקרון ולא על מסר ארוך שאינו מוגדר מספיק ושיהיה קשה לולהבין אותו ולזכור אותו.
"עיקרון /חוקיות" וכיו"ב, זה מייצג מסר מוגדר שיש לו מבנה שאפשר להבין ולזכור אותו יותרבקלות, מאשר מסר מופשט, שהשומע צריך לנתח אותו, להבין אותו, ואח"כ לזכור אותו.
יש לשים לבלכך, שלפעמים אם תאמר למישהו שיש כאן עיקרון / חוקיות כלשהי, זה עלול להעלות אצלואסוציאציה של גבול ושל הגבלה, שהוא ירגיש שמגבילים אותו, ושמשום כך הוא לא ירצהלהקשיב לך. כי לפעמים האדם מעדיף לשמוע משהו מוגדר, ולפעמים הוא מעדיף שהמסר יועבראליו בצורה לא מוגדרת ולא עקרונית ושהוא יחליט מה לעשות איתו.
אם אתה אומרלמישהו מסר, ואתה חושש שהוא יטיל ספק במה שאתה אומר / אם אתה מרגיש שהוא אולי לאיאמין למה שאתה אומר / אם אתה מרגיש שהוא חושב בליבו, מה אומר שמה שאתה אומר זהנכון, במקרה כזה, אחרי שאתה אומר את מה שאתה חושב בצורה אובייקטיבית כעובדה, מידתוסיף מסר שאומר שלכל...
המאמר מאת מאמן אימון אישי/ עסקי / ייעוץ / אליעד כהן - www.EIP.co.il
הכנס לאתרותהנה מעוד אימון אישי מומלץ, יועץ טיפולי, טכניקות,אימון / אימון אישי קאוצינג, יעוץ, רכישת אמון, לשכנע, nlp, מאמרים, אימון אישי ועוד ...