NLP, איך לשתולמחשבות? איך לגרום למישהו להפסיק לעשן? איך לגרום למישהו לעשות משהו? הפסקת עישון,איך שותלים מחשבה? לתכנת את התת מודע, לשתול מסרים, איך לשכנע את התתמודע?
אני רוצהלדוגמא להשפיע על מישהו להפסיק לעשן, אני רוצה להחדיר לו, קודם כל רציתי להתייעץאיתך לגבי העניין הזה. חשבתי אחת הדרכים שחשבתי לנסות זה להחדיר לו, להצמיד לו איזהמשהו.
אליעד: אתהמוצא לו פתרון יחסי, פתרון מוחלט?
ש: מה זהיחסי, אני מניח שזה יהיה יחסי זה לא יהיה משהו, אני רוצה כאילו, אני רוצה למישהושהוא יעשן לסדר לו את המחשבה הרעה שזה עושה לו שיגרום לו תחושה רעה שיפסיקלעשן.
אליעד: אוקי,אז מה עושים?
ש: עכשיושאלתי אותך.
אליעד: אז מההשאלה, לא הבנתי.
ש: איך עושיםאת זה.
אליעד: תסבירלו כמה עישון זה רע וכל פעם שהוא יעשן הוא יחשוב שזה רע.
ש: לא אנירוצה משהו שלא ישים לב שאני הולך לשכנע אותו, אני רוצה לשתול לו מחשבה שלא ישים לבשעשיתי את זה.
אליעד: הבנתיהוא אמר כזה דבר, הוא רוצה לגרום למישהו להפסיק לעשן לצורך העניין והוא רוצה לעשותאת זה על ידי זה שהוא יכניס לבן אדם השני מחשבה שכשהוא יעשן הוא לבד יבין שזה רעאבל הוא לא רוצה באופן גלוי להגיד לו "תקשיב לעשן זה רע" אז הוא יפסיק לעשן, "אתהגרמת לי להפסיק לעשן", לא הוא אומר "אני רוצה לעשות עליו איזה מניפולציה שאני בכללסתם משהו, אני אכניס לו מחשבה כזאת שכשהוא יעשן הוא יהיה לו כל כך רע שהוא יפסיקלעשן אבל הוא לא ידע שאני הכנסתי לו את המחשבה הזאת".
ש: בדיוק, אגבזה נכון לכל דבר אחר, אני נותן מקרה ספציפי מקרי.
אליעד: דוגמא.מה עושים, מה אתה חושב? תקשיב אתה בעצם אומר שאתה לא רוצה לחשוף לבן אדם את הקשרבינך לבין המחשבה שלו אחר כך אתה הולך למחויבים. מה אתה אומר? שכאשר הוא יעשןוירגיש רע מכך שהוא יעשן אתה לא רוצה שיקפוץ לו שאתה דחפת לו את המחשבה לכן קודם כלאתה צריך לדעת שצריך שהוא יצטרך בשלב כלשהו להשתמש גם בדמיון שלו כי זה או שאתהתגיד לו "תקשיב עישון זה רע" או שתגיד על משהו אחר שהוא יבין שעישון זה רע. אז מהעושים? את מתחיל "באיזה דברים לדעתי יכולים לגרום לו להפסיק לעשן", קודם כל אתהרושם רשימה עבודת הכנה איך לתקוף, "איזה דברים לדעתי יגרמו לו שאם הוא יחשוב שבגללהעישון יגרמו לו, שאם הם יהיו קשורים אליו הוא יפסיק לעשות", קודם כל עושה רשימה.מה
ש: לדוגמאהבריאות, עם זה התחלת.
אליעד: דוגמא,לא משנה נניח, עכשיו מה שאתה צריך לעשות אחר כך זה, שני דברים צריך לעשות, אחדלהפוך את הדבר הזה למחויב, זאת אומרת אם "בריאות" אתה צריך לגרום לו בצורה עקיפהלהגיד שבריאות זה הדבר הכי חשוב בחיים ושלהיות חולה זה הדבר הכי גרוע בחיים, ושבןאדם חולה חבל שהוא חי ואתה לא מבין איך אנשים חולים לא מתאבדים, ויש אנשים שהם במצבכל כך גרוע שהם חולים הם לא מצליחים להתאבד, ואוי איזה סבל איזה חיים קשים שאנשיםחולים ומה שגורם לזה, וכמה גרוע זה להיות חולה וכמה זה שבן אדם בריא וזה טוב לו.כמה זה גרוע חולה וכמה זה טוב בריא.
ש: הבנתי.
אליעד: ועכשיואתה צריך לחשוף אותו לאינפורמציה שהוא יבין שכשמישהו מעשן הוא נהיה חולה ואז לבדהוא יקפיץ "אה אז אם אני אעשן אני אהיה חולה וזה הכי רע בעולם" ואז הוא יפסיק לעשן.בקיצור אתה הולך כאילו צעד אחד אחורה, במקום להגיד לו באופן ישיר "תקשיב, לעשן זהרע כי...", אתה אומר "אוקי, אני רוצה שהוא יבין שלעשן זה רע כי לעשן גורם...", מהגורם לעשן? נזק בריאותי נגיד. אוקי, אז מה בעצם אנחנו צריכים לעשות, שני דברים, אחדלגרום לו להבין מעצמו שעישון גורם נזק בריאותי, שתיים שזה אפשר לחשוף אותו בצורהזאת או אחרת למידע, אפשר גם את זה להסביר, לדוגמא נגיד שאין לו מידע הוא לא יודע אתזה, מה עושים? חושפים אותו למידע מקביל "הבריאות של האדם תלויה בחומרים שהוא מכניסלגוף, תלוי באיכות האוויר שהוא נושם, תלוי ברעלים שיש במזון וחברות המזון דופקותאותנו עם רעלים ומסממות אותנו, "מסממות עישון", והן גורמות לנו להתמכר, "להתמכרעישון", והן גורמות לנו להתמכר לרעלים שיש במזון, "גורמות לך להתמכר לסיגריות". אתהכאילו גורם לו להבין...
ש: זה גם כןסוג של מניפולציה.
אליעד: אבל זהמה שביקשת לא?
ש: לא, עלכולנו.
אליעד: מה לאמשנה, לא על ה - כולנו.
ש: לא, אתהיודע למה אני מתכוון?
אליעד:לא.
ש: שאני בא,אם אני אומר אותך לקחת, אותך אותך, וגם לא מסממים אותנו בזה.
אליעד: לאבסדר, הבנתי כן זה מחויב זה ככה, זה ידוע.
ש: כאילו אנילא אומר את זה לך בכלל, אין על זה וויכוח.
אליעד: כן,אתה כאילו מדבר על נושא אחר, אתה בכלל מתלונן על הצרות שלי, בעצם אתה מספר לו מהשקורה אצלו, בסדר נכון. ובנוסף לכל זה אתה מסביר לו כמה שאתה בכלל שוקל להפסיקלצרוך, אתה בכלל שוקל להפסיק לצרוך מוצרי מזון תעשייתיים ואתה חושב להתחיל לאכול רקטבעי, וכמה רעל דוחפים לנו באוכל, ולא יודע מה, וכמה זה גרוע הרעלים האלה הרעליםהאלה הורסים לנו את החיים ואחר כך זה עושה לך מחלות, לפעמים מחלות סופניות. כאילובמקום המילה "עישון" תשים לו מילה אחרת, תשים "שומן", בסדר, לא יודע מה.
ש: ואז אתהמדליק סיגריה.
אליעד: אתה,אתה מבין, תידחף איזה מילה אחרת ותיתן לפעמים מילים שהוא אסוציאטיבית הן יתחברולסיגריה. ואז אתה אומר לו "ואתה יודע הם לא עושים את זה רק פה, הם עושים את זה גםבעוד תחומים וזה גם כל התחומים ככה".
ש: בסדר,העניין הוא שמהצד הזה אני יכול גם "לזרגג" אותו מצד אחד להכניס לו חרדות גם.
אליעד: זה מהשאתה רוצה אבל.
ש: כן אנירוצה אבל שיפסיק לעשן.
אליעד: רגע,אז מה אכפת לך, אתה אומר שהוא לא יהיה בחרדות ממחלות ממוצרי מזון אחרים או אין לךעניין להפחיד אותו?
ש: אני מכניסאותו לאלף לחרדות.
אליעד: טובטוב, אחרי שהוא יפסיק לעשן, קודם כל צריך שיהיה "מרוב פחד תפסיק לעשן" זהו, אחרישהוא יפסיק לעשן עכשיו תגיד לו "טוב, תראה נו לא חייבים, בסוף מתים, בסוף פה, בסוףשם".
ש: אני חשבתיעל עוד איזה כיוון דרך השאלות של "הלמה", באיזשהו שלב הבן אדם מבין לדוגמא שהואעושה את זה נניח משעמום אבל מה כשאתה עושה את זה משעמום כאילו זה מחבר לך, כאילו זהסוג של התבוננות שגורמת לך אי נוחות מסוימת. כשלדוגמא אני יכול להצמיד את זה אבללהגיד "אתה רואה כשאתה מעשן אתה משועמם", להכניס אותו למחויבות.
אליעד: לאנכון אבל. קודם כל אתה אמרת שאתה לא רוצה בצורה גלויה להגיד לו. אני שאלתי למה אתהרוצה, אני אתן דוגמא נוספת. אתה יכול להגיד "אני רוצה שהוא יפסיק לעשן כי הוא ירגישרע מכך שהוא בורח מתחושת השעמום שלו לסיגריות", אז מה אתה צריך לעשות? להסביר לוכמה זה אנשים שבורחים מהתמודדויות באופן כללי וכמה זה רע אנשים משועממים שמוצאיםפתרונות כאלה ואחרים, ולגרום לו להבין שאנשים מעשנים כי הם משועממים. ואם תשכנעאותו שלברוח מהתמודדות זה לא טוב, "אנשים שבורחים מהתמודדות מהשעמום שלהם, אנשיםשבגלל השעמום שלהם עושים ככה ועושים ככה, ותראה כמה רע בן אדם עושה לעצמו בגללהשעמום והשעמום הורס אותו, בן אדם צריך למצוא עניין בחיים ולפתוח דלתות בפנים,ושעמום זה גרוע וצריך לפתור את זה בתוכך ואסור לך להיות תלוי בדברים אחרים".
תלביש אתהחסרונות היחסיים שיש, בן אדם פותר את השעמום בסיגריה עכשיו זה חסרונות עלויות, אזאת אותם דברים במוח תציף לו על משהו אחר. אז איכשהו הוא יבין כבר "רגע ומה אתה עושהבשביל כשמשעמם לך? מה אתה מעשן, אתה יודע כמה זה גרוע?", דוגמא, אתה מבין. נגיד אתהכאילו תתבונן איפה אצלך אתה עושה דברים כאלה גם בצורה סבירה כזאת.
ש: אפשר לשאולשאלה בקשר לזה?
אליעד:כן.
ש: נגידואפילו ברמת הפוטנציאל אתה מבין שאין לך יותר אפשרות להשיג סיגריה, נגיד אתה על איבודד אין סיגריות, אתה עדיין תרצה את הסיגריות?
אליעד: אתהיכול לדמיין סיגריה.
ש: בסדרלדמיין סיגריה.
אליעד: אתההרבה יותר פחות תרצה אבל עדיין תרצה. תשובה, אם אתה על אי בודד אין אוכל, אתה לאחושב יותר על אוכל?
ש: על אוכלכן.
אליעד: אבלאין אוכל איך אתה חושב עליו אם הוא לא נמצא?
ש: עלהסיגריות.
אליעד: מהההבדל?
ש: העוצמה היאשונה לגמרי.
אליעד: בסדראבל תלוי כמה אתה רוצה את הסיגריה מלכתחילה, תלוי כמה אתה תלוי בסיגריה יש בן אדםשמוכן לא לאכול בשביל סיגריה, היה "באח הגדול" שהוא אומר "אני רוצה קופסת סיגריותבמקום אוכל", נכון?
ש: השאלה אםהמוח מבין שאין אפילו ברמת הפוטנציאל אפשרות.
אליעד: המוחלא יכול להבין את זה.
ש: למהלא?
אליעד: אםהמוח מבין שאפילו ברמת הפוטנציאל אתה לא יכול למצוא אוכל ואז מה הוא עושה? הוא אומר"ואולי פתאום מהשמיים ירד לי פה מים".
ש: לא, אז הואמחכה המון.
אליעד: אבל זהלא נכון, רגע זה נכון, באופן יחסי "מחכה" נכון אבל בתת מודע הוא אומר "ואולי פתאוםיקרה לי נס אולי...
המאמר מאת מאמן אימון אישי/ עסקי / ייעוץ / אליעד כהן - www.EIP.co.il
הכנס לאתרותהנה מעוד מטפל אישי, קואצ'ר, עישון, מודעות, אימון עסקי,NLP, חינוך, שתילת מחשבות, לגרום למישהו לעשות, לגרום למישהו... ועוד...