מניפולציותבפרסום, טכניקות מניפולציה, מניפולציות במסחר במטח, טכניקות שכנוע, חוסר אמתבפרסום, מצג שווא בפרסום, לסחור במטח, forex, דרך מהירה להתעשר, פרסום שקרי, פרסוםאמיתי
וכאן אראהואתן דוגמאות למניפולציות שונות שיש בפרסומות שונות, כגון לדוגמא התחום של מסחרבמטח. ואראה את המניפולציה, ואסביר את הלוגיקה המניפולטיבית ואת טכניקת השכנועשעומדת מאחוריה.
וראשית אקדיםואומר, שמי שמכיר את נושא המסחר במטח באמת, יודעי כי המסחר במטח, בפרט המסחרהספקולטיבי במטח, אין הרבה סוגי מסחר והשקעה שיותר מסוכנים ממנו. ובדיוק כמו שאתהיכול להרוויח במקרה הטוב, כך בדיוק אתה גם יכול להפסיד במקרה הרע. ולפעמים עוד ישנםמצבים, שבהם חברת המסחר במטח שדרכה האדם סוחר, יש לה אינטרס אישי שהלקוח שלה יפסידאת כספו, או יותר מדויק, יפסיד את כל כספו, שאז היא מרוויחה יותר כסף עבור עצמה. כךשלא רק שיש את הסיכונים הרגילים של מסחר במטח, שהאדם יכול להפסיד את כל כספי ההשקעהשלו תוך כמה דקות, אלא שלפעמים גם יש אינטרסים שונים, שעוזרים לאדם להפסיד את כספו,למען ההתעשרות האישית שלהם.
ועכשיו לצורךהעניין, אתן כאן דוגמא למניפולציות בפרסום שעושות חברות forex. ולצורך העניין אצטטאת הנוסח של פרסומות של חברות forex שונות. כאשר בד"כ רוב חברות הforex השונות,המסרים השכנועים שלהן וטכניקות השכנוע שלהן, כולן זהות אחת לשנייה ועובדות על אותהטכניקת שכנוע.
ואתן מספרדוגמאות לפרסומות של חברות forex:
"אצלנוהלקוחות קיבלו תשואה של 47% מתחילת שנה" / "השער שלך להצלחה מתחיל כאן ועכשיו" /"מחיר הזהב השתולל, ואני גרפתי 5,750 ש"ח בתוך 10 דקות" / "הרווחתי ב 8 דקות, 6,400ש"ח" / "חברת המסחר, ששמה אותך במקום הראשון" / "שימוש בטכנולוגיה ככלי להצלחה" /"בא לשמוע כיצד ניתן להניב תשואה של 3,500 ש"ח בחודש ללא מאמץ" / "כמה זמן לוקח לךלהרוויח 10,000 ש"ח??? לי זה לקח שעתיים בדיוק" / "מתחילת השנה, השגתי תשואה של 78%על הכסף שלי" / "החברה שלנו, מציגה את אפיק ההשקעה המשתלם ביותר!" / "גלה כיצדלקוחותינו מניבים תשואה חלומית ללא מאמץ" / וכיו"ב עוד המון ניסוחים שונים, באותהרוח הדברים...
ועל פניו במבטראשון, זה שרואה את הפרסומות האלו, חושב לעצמו, אם אכן הנאמר בפרסומות האלו הוא אכןאמת, הרי שמישהו כאן המציא את הגלגל ואכן יש כאן דרך מהירה להתעשר ודרך קלה לעשותכסף וכיו"ב. וכאשר האדם נחשף לפרסומת שכזו, בד"כ הוא שואל את עצמו ותוהה לעצמו, האםבאמת יש אמת בפרסום?! האם באמת יש אנשים שהרוויחו הרבה כסף תוך כמה דקות בלי מאמץ?!האם באמת אפשר לעשות כ"כ הרבה כסף בזמן כ"כ קצר?!
והתשובההמפתיעה לשאלה הזאת, היא שכן! כי אכןכן יש אפשרות לעשות כ"כ הרבה כסף, בזמן כ"כ קצר ובלי הרבה מאמץ. וכל מה שנאמרבפרסומות האלו, הוא אכן אמת, ויש אמת בפרסום. והפרסום, הוא לא פרסום שקרי, אלאפרסום אמיתי וכל מה שנאמר בו הוא אכן נכון ברמה העובדתית.
אז איפה כאןהקאצ' והמניפולציה? והתשובה לכל היא, שאומנם כל מה שנאמר בפרסומות הוא נכון ברמההעובדתית והוא אכן האמת, אלא שהוא לא כל האמתוממילא המסר שמועבר דרך הפרסומות, הוא לא אך ורק האמת, אלא הוא גם שקר. ולמרותשהדברים שהוצגו כעובדה בפרסומות הם אכן אמת, הרי שהמסר של הפרסומת הוא שקר.
ועכשיו אסביראת מהות התהליך שבו נעשית המניפולציה בפרסום הזה ושכיו"ב. והעניין הוא, כי במציאותשלנו, יש חלוקה ברורה בין דברים שיכולים לקרות, לבין דברים שקורים. ויש הבדל ממשי,בין האפשרות והפוטנציאל של הדבר, לבין המימוש הממשי בפועל של הדבר. וכאשר יש לך אתהאפשרות להיות עשיר, זה עדיין לא הופך אותך להיות עשיר בפועל. ולמה?
כי ברמההמהותית, כל אפשרות שקיימת, קיימת גם האפשרות הנגדית שלה. וברמת הפוטנציאל שלהמציאות, כאשר קיימת אפשרות להרוויח X כסף, הרי שברמת האפשרות קיימת גם האפשרותלהפסיד X כסף. וכאשר קיימת אפשרות להתעשר בזמן קצר, הרי שגם קיימת האפשרות להפסידאת כל כספך ולהיות עני, תוך זמן קצר.
ומה האמת לגביהמסחר במטח וחברות הforex? האמת היא, שאכן במסחר במטח קיימת האפשרות להתעשר בזמןמאוד מהיר. אבל בדיוק באותה המידה ממש, קיימת גם האפשרות להפסיד את כל כספי השקעתךבזמן מאוד קצר. ותוך כמה דקות, האדם יכול להפסיד כספים, כמעט באותה המהירות שלוקחלכסף להישרף באש...
ואכן כלהעובדות שמוצגות בפרסומות של חברות הforex, הן אכן אמת ברמה העובדתית, על אנשיםשאכן התעשרו דרך המסחר במטח. אבל המניפולציה בפרסום שנעשית כאן, היא שיש הטעיהשמערבבת את רמת הפוטנציאל עם רמת המימוש בפועל.
דהיינו, שברמתהפוטנציאל, אתה יכול להפסיד כסף בדיוק או לפחות כמו שאתה יכול להרוויח כסף. וכאשרהאדם רוצה לסחור במטח, אם הוא היה יודע מראש שהוא יכול להפסיד, בדיוק כמו שהוא יכוללהרוויח, כל שכן אם הוא היה יודע שלפעמים יש אינטרס של חברת המסחר במטח, לגרום לכךשהוא יפסיד, כך שיש סיכוי גדול יותר שהוא יפסיד, אדם כזה כנראה לא היה מנסה להתעשר,במקום שבו הוא יכול להפסיד את כל כספו במהירות הבזק.
וחברותהforex, יוצרות מצג שווא בפרסומת שלהן, בכך שהן הופכות את האפשרי למחוייב. ז"א שהןלוקחות את האפשרות שאתה יכול להתעשר מהר, ומציגות אותה כאילו אתה תתעשר מהר. במקוםלהציג את האמת, שאומנם אתה יכול להתעשר מהר, אבל בדיוק באותה המידה ממש, אתה יכוללהפסיד את כספך מהר מאוד.
וטכניקתהשכנוע וטכניקת המניפולציה היא, שלוקחים דבר שהוא רק אפשרי בלבד, שרק קיימת האפשרותשהוא יקרה, בדיוק כמו שקיימת האפשרות שיקרה ההפך שלו, ומסתירים מהצופה בפרסומת אתהעובדה שקיימת גם האפשרות הנגדית. ויוצרים לו סוג של מצג שווא, כאילו שמה שיכוללקרות, כאילו שרק הוא קורה. ולא מציגים ולא מראים לו את המקרים, של כל אותם אנשיםשגם הפסידו את כספם, תוך כמה דקות...
ומהות הענייןהיא, שלוקחים מימוש של פוטנציאל אפשרי, דהיינו, מצב שבו אדם הרוויח כסף, מתוךהאפשרות שהייתה לו להרוויח או להפסיד את הכסף, ומנסים לעשות מניפולציה, שמערבבתבתוך המחשבה של האדם, את ההפרדה הברורה שבין האפשרות להרוויח ולהפסיד באותה המידה,לבין זה שאתה בפועל מרוויח ולא מפסיד.
כי כל הפרסומתמראה אנשים שהרוויחו כסף בזמן מהיר. אבל זה שיש כאלו שהרוויחו בפועל, זה הוכחה לכךשאכן אפשר להרוויח ברמתהאפשרות בלבד!. אבל זה שאנשים הרוויחו, זה עדיין לא הוכחה לכך שאכן כולםמרווחים בפועל, או לכך שיותר אנשים מרוויחים מאשר מפסידים בפועל. ולוקחים דבר שהואאפשרי בלבד, שקיימת גם האפשרות הנגדית שלו. ומציגים את האפשרות הזאת, כאילו היאמחוייבת.
ועכשיו אתןכמה דוגמאות ברמת ניתוח הטקסט:
"אצלנוהלקוחות קיבלו תשואה של 47% מתחילת שנה" - האם כל הלקוחות? כמה אחוז מהלקוחות? האםבטוח שהמצב הזה ימשיך גם בעתיד? למה יש לקוחות שקיבלו תשואה כזו? האם זה חד פעמימסיבות כלשהן, או שיש כאן משהו מגמתי?
והיה יותרנכון לומר "יש אצלנו לקוחות שקיבלו תשואה X בשנה, אבל יש גם כאלו שהפסידו אחוז Xמההשקעה שלהם בשנה".
"השער שלךלהצלחה מתחיל כאן ועכשיו" - האם השער הוא רק להצלחה, או שהוא גם השער שלך להפסיד אתכספך במהירות?
והיה נכוןיותר לומר, "השער שלך לאפשרות להצלחה או לכישלון הגדולים, מתחיל כאן ועכשיו".
"מחיר הזהבהשתולל, ואני גרפתי 5,750 ש"ח בתוך 10 דקות" - באמת? אז למה רק 5,750? האם אתה עצמךעשית את זה כל יום כל היום והפכת להיות עשיר במיליארדים? או שזה היה אירוע חד פעמיבדיוק כמו לזכות בלוטו? והאם ישנם אנשים שיכולים בדיוק באותה המידה לומר, מחיר הזהבהשתולל ואני הפסדתי X ש"חבתוך 10 דקות?!
והיה נכוןיותר לומר, "מחיר הזהב השתולל, ובמקרה במקום להפסיד X כסף, הרווחתי Y כסף, בתוך 10דקות".
"הרווחתי ב 8דקות, 6,400 ש"ח" - מה לגבי אלו שהפסידו סכומים גדולים תוך כמה דקות?!
"חברת המסחר,ששמה אותך במקום הראשון" - מה לגבי זה שקיימת האפשרות שחברת המסחר הזאת תשים אותךגם במקום האחרון כאשר תפסיד את כספך?
והיה נכוןיותר לומר "חברת המסחר, ששמה לך את האפשרות להיות במקום הראשון וגם במקוםהאחרון".
"שימושבטכנולוגיה ככלי להצלחה" - מה עם האפשרות להיכשל?
והיה נכוןיותר לומר, "שימוש בטכנולוגיה, ככלי להצלחה או כישלון"
"בא לשמועכיצד ניתן להניב תשואה של 3,500 ש"ח בחודש ללא מאמץ" - מה עם האפשרות גם להפסידסכומי כסף גדולים?
והיה נכוןיותר לומר, "בא לשמוע כיצד ניתן להניב תשואה או הפסד של 3,500 ש"ח בחודש ללאמאמץ".
"כמה זמן לוקחלך להרוויח 10,000 ש"ח??? לי זה לקח שעתיים בדיוק" - מה עם ההוא שהפסיד 10,000 ש"ח,בתוך שעתיים בדיוק.
"מתחילת השנה,השגתי תשואה של 78% על הכסף שלי" - מה עם ההוא שהפסיד את הסכום הזה...
המאמר מאת מאמן אימון אישי/ עסקי / ייעוץ / אליעד כהן - www.EIP.co.il
הכנס לאתרותהנה מעוד מנטורינג, מטפל רוחני, אמת, פרסום אמיתי, אליעדכהן, תת מודע, מצג שווא בפרסום, יעוץ נפשי, תת מודע, יעוץ ועוד ...