מבחן פסיכומטרי, אמצעי סינון נוסף שצריכים לעבור על מנת להתחיל בשלב נוסף לאחר השירות הצבאי, שיקדם אותנו לכיוון המקצוע הנכסף ויאפשר להורים להיות מאושרים וגאים עוד יותר, ממשיך להיות מדובר היום אפילו יותר משנים עברו. ניתן אולי לקשר זאת לגידול בהיצע אפשרויות ההכנה למבחן עם השנים והמוסדות המתרבים המציעים את שירותיהם בהכנה מקדימה למבחן במטרה למקסם את הסיכויים לקבלת ציון גבוה מספיק כדי אכן לעמוד בדרישת הסף לפקולטה המבוקשת.
גם אם לפני יותר מעשור חזו רבים שבעתיד הלא רחוק מבחן פסיכומטרי ייעלם מהשטח ולא יידרש לצורך קבלה למוסד אקדמי, לא נראה כי הדבר עומד להיות בר ביצוע בתקופה הקרובה. זאת למרות הדעות החלוקות והויכוחים האינסופיים בנושא, המתייחסים לנושא אמינות, מהימנות ויעילות מדד זה והאם אכן משמש את המטרה שלשמה מבוצע.
מבחינה עובדתית, גם היום, ואולי אף במידה גבוהה יותר, כמות המועמדים ללימודים אקדמיים גבוהה הרבה יותר מכמות המקומות בפועל בכל פקולטה ובכל כיתה באוניברסיטאות ובחלק מהמכללות. כך שיש בעצם צורך באמצעי מיון נוסף כמו מבחן פסיכומטרי. זאת בנוסף לציוני מבחני הבגרות, המושפעים מפרמטרים לא בהכרח אחידים. שהסטטיסטיקה בנושא, מדברת על ממצאי התפלגות ציונים שונים במבחני הבגרות במוסדות תיכוניים במקומות גיאוגרפיים שונים ואפילו באותו מיקום גיאוגרפי במוסדות חינוך שונים.
מבחן פסיכומטרי עולה באמינותו ומהימנותו בהשוואה למבחני הבגרות, שכן מדובר במבחן אחיד לכלל הניגשים אליו, בזמן נתון ובמיקום הניתן לפיקוח על ידי הגוף העומד מאחוריו: מרכז ארצי לבחינות והערכה, אותו מרכז שהוקם על ידי ועד ראשי האוניברסיטאות, הדואג לפקח ולעקוב לאורך זמן, לחקור ולוודא כי המבחן עומד בדרישות התקן הנדרשים ולהתאים את מבנה הבחינה הקיים למציאות העכשווית.
מבחן פסיכומטרי כיום, כפעם, עדיין מהווה אפשרות יעילה לניבוי הצלחה בלימודים אקדמיים בפרק זמן נתון ומגבלות קיימות. אפשר היה לחשוב כי באמצעות ביצוע ראיונות אישיים למועמדים לאוניברסיטאות ומכללות בארץ יכול להוות מסננת טובה לצד תוצאות מבחני הבגרות, אך אמצעי זה אינו מהווה אמצעי אחיד ואובייקטיבי ואינו בר ביצוע כשנדרש ליישום על כמות בלתי מבוטלת של מועמדים כפי שמעידים הממצאים הסטטיסטיים המתייחסים לכמות המועמדים ללימודים אקדמיים בכל שנה.
אמנם מבחן פסיכומטרי אינו בהכרח חווייתי ושנוי במחלוקת לגבי מרבית המועמדים, המעדיפים להשקיע ולנצל את זמנם הפנוי לאחר הצבא בפעילויות פנאי ונפש, כרוך בהשקעה לא מבוטלת של זמן, אנרגיות ולרוב גם בהוצאה כספית, יחד עם זאת, מכין את הקרקע בצורה טובה לקראת הצפוי בתקופת הלימודים האקדמיים, הנמשכת לפחות שלוש שנים. כך שמי שאינו עומד בנדרש לצורך מעבר מבחן פסיכומטרי, יתכן שניתן להסיק מכך מסקנות לגבי סיכוייו העתידיים להשקיע, להתמודד ולהתמיד עם דרישות הלימודים האקדמיים בפועל.
מועמדים ללימודים אקדמיים, המתכננים להשקיע מזמנם ומכוחם לצורך רכישת השכלה מתקדמת, מקצוע לחיים הדורש תואר אקדמי, מן הראוי שאכן יוכיחו השקעה ובמוכנות לקראת תקופה לא פשוטה זו עוד לפני תחילת הלימודים בפועל ואכן מי שיתמודד בצורה טובה עם המשימה ויגיע להישגים מספיק ראויים ב מבחן פסיכומטרי, הוא זה שיתפוס את המושב בכיתה השייכת לפקולטה במוסד האקדמאי בו בחר.