מעבר לכיתה א' הנו שינוי ניכר עבור הילד והוריו. כניסה לכיתה א' דורשת התאמה רגשית, התפתחותית, קוגניטיבית ומוטורית. השהייה באחד הקטגוריות יתכן ויקשה על הילד.
בשורות הבאות נציג את הקשיים העשויים להיווצר במעבר לכיתה א' ונתאר את הצעדים בהכנת הילד לעליה לכיתה א', ברוח הטיפול הפסיכולוגי בילדים CBT- טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים המעוגן במחקרים.
פחדי ילדים בעלייה לכיתה א'-
כניסה למסגרת חדשה- בית הספר הנו מקום חדש וגדול יותר. המפגש עם מורה וילדים חדשים מעורר פחד טבעי כיצד הילד יתמודד בכניסה לכיתה א'.
ההכנה- בטרם המעבר לכיתה א' רצוי לפגוש את המורה, לעשות סיור בבית הספר (לראות היכן ממוקמת הכיתה, השירותים והקולר)
מיומנויות למידה חדשות- כניסה לכיתה א' מחייבת התנהגות שונה וכללים חדשים, כגון ישיבה רצופה, כתיבה וכיוצ"ב.
ההכנה- על מנת לעזור לילדכם לעבור את השינוי באופן טבעי, שוחחו עימו על השינויים והכללים, אפשרו לו לשאול שאלות ובמקביל שלבו תרגול בחוברות עבודה. הכנה זו תעזור לילדכם בכניסה לכיתה א'.
ציפיות ההורים-
ציפיות ההורים הנן מרכיב מרכזי ולמעשה ישפיע בצורה משמעותית באם הילד יכנס לכיתה א' נינוח, פנוי ללמידה וכיוצ"ב.
רצוי להפחית במסר כי מדובר בשינוי כה משמעותי, מאחר והיא עלולה לייצר לחץ אצל ילדכם (תחשבו לעצמכם שהמעביד משתף אתכם כי חודש הבא אתם עוברים לתפקיד קשה ומאתגר- איך הייתם מרגישים?!). במקביל חשוב לא לצייר תמונה אידילית כי הוא יסתדר ולא תהיה לו כל בעיה. צפייה זו עלולה לגרום לילד להסתיר את חששותיו ולגרום לו לא להיות פנוי ללמידה.
ההכנה- דיאלוג פתוח עם הילד מה השינויים ולחשוב יחד עמו כיצד יהיה נכון להתמודד עמם. חשוב לאפשר לילד להתבטא ולא לשלול, או להתעלם מחששותיו בטרם הכניסה לכיתה א'. כחלק מהכנה זו ניתן שאחים ישתפו את הילד במעבר שלהם לכיתה א'.
זכרו, רוב הילדים מסתגלים מהר לשינויים, עם זאת לכל ילד יש את הקצב הטבעי שלו וחשוב לכבד זאת.
במידה ולאחר העלייה לכיתה א', ילדכם מתקשה להסתגל לשינויים- מבטא חוסר רצון ללכת לבית הספר, בוכה, מתלונן על כאבים פסיכוסומאטיים, ניצמד להורים, חוזר להרטיב, מתקשה בקשרים חברתיים ובתפקוד בכיתה, רצוי לפנות לטיפול פסיכולוגי CBT- טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי, הנו טיפול פסיכולוגי ממוקד מבוסס מחקרים. בטיפול זה בוחנים מחד, את החשיבה השלילית של הילד (סביב הקשיים לגבי המעבר לכיתה א') ומאידך, בונים עם הילד וההורים משימות ממוקדות לשם חזרה לשגרה ולתפקוד. טיפול פסיכולוגי CBT נותן כלים ישימים, בהם יכולים להשתמש הילד וההורים, לרוב ללא צורך בטיפול נוסף, זו הסיבה כי הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הנו טיפול ממוקד.
יש לך שאלה? פנה לאמיר מנהל מכון שפר לחץ כאן ונעזור לך בפתרון הבעיה
המאמר הנו בגדר המלצה ואין לראותו כתחליף לאבחון ו/או טיפול רגשי, רפואי, או אחר