לא משנה באיזה שלב העסק שלך נמצא אם בזמן הנסיקה אם בתחילתו או במצב של ירידה או איזון כלכלי מגיע השלב בו אתה ניגש לבנק ומבקש מימון לשלב המסוים בו העסק נמצא. מכיוון שאתה נמצא בסוג של עמדת נחיתות שאתה מגיע לבנק מכיוון שאתה בעצם מבקש ממנו כסף והוא צריך לקבל סיבה מספיק טובה להשקיע בך ולא באחר אתה חייב למצוא את הדרך הנכונה לגשת לבנק עם המיזם העסקי שלך.
בזמנים הללו אתה חייב להיות משכנע בלהציג לבנק למה לו להשקיע דווקא בך ולכן חשוב לשדר בטחון ואסרטיביות , אמונה מלאה , אפס הססנות וכמובן להראות לו שכול האפשריות פתוחות לפניך.
כבעל עסק אתה חייב למכור את עצמך ואת העסק שלך על ידי הסברת הרעיון, תיאור פוטנציאל הצמיחה של העסק, השוק שלך ואת היכולת שלך לספק למשקיעים פוטנציאלים החזר על ההשקעה.
חשוב להציג לבנק פרזנטציה מסודרת שמטרתה לשכנע את הבנק שהרעיון שלך לעסק הוא רעיון מצוין. הפרזנטציה כוללת את התכנית העסקית שלך ומפרטת את המוצרים שלך/השירותים שלך, השוק שלך, המנהיגות שלך ומדוע אתה תצליח. אתה חייב להציג את הדברים הבאים:
· הצג את העסק מול הבנק כך שהבנק יתרשם מיכולות העסק קרי שנות פעילות החברה, פעולות חיוביות שנעשו, הפעולות שיעשו בעתיד על מנת לממש את הפוטנציאל של העסק, הניסיון שלך כבעלים. כמה שמצטייר מהתמונה המטרה היא להלל ולשבח את העסק שלך ומה גודל הפוטנציאל שלו.
· חשוב להציג את הבעיות של העסק, ממה נובעות הבעיות ואיזה פתרון מוצא לטווח הארוך
· להציג מה נדרשת מידית
· להציג מה בדקתם שניתן לקבל ומה הערבויות שיינתנו.
שאתה הולך לבנק אחד הדברים הכי חשובים הוא לדעת הכול על התכנית העסקית שלך ולהציג לבנק רק את מה שחשוב. התכנית העסקית היא השלב הראשון בנעיצת הרגל שלך בדלת, אם הבנק אוהב את מה שהוא רואה יש סיכוי גדול שהוא יזמין אותך להציג את הרעיון בצורה רחבה יותר. יכול להיות שזה יהיה הסיכוי היחיד שלך להציג את התכנית הזאת לבנק ולכן חשוב שלא תפשל בגלל מסירת מידע מוטעה או חוסר יכולת לענות על שאלות ענייניות בעסק שלך.
חשוב לציין שבמידה ונוצר קודם רושם שלילי חשוב להראות בגרות, הבנה של המצב, לקיחת אחריות קרי להראות שנלקחו אנשי מקצוע, שנעשתה עבודת חשיבה, שיש תכנית עבודה ברורה ומובנת שכוללת זמנים. חשוב להסביר מדוע הבעיה נוצרה, באיזה דרכים ניתן לפתור אותה וכמה זמן המצב השלילי יימשך עד שיבוא שינוי. להראות עסק מנוהל לפי תקציב ותזרים מזומנים עתידי ולהראות לבנק שאתה בתור בעל עסק יודע בכל רגע נתון איך החשבון יתנהל שאתה יודע את הפיקים בחשבון ושלקחת בחשבון סטיות עובדים על ממוצע פסימי.
חשוב שאתה לא האדם היחיד שרוצה להשיג מימון מהבנק, על שולחנות הבנקאים מאות ואפילו אלפי בקשות של עסקים שנמצאים בשלבים שונים של בקשת מימון או הלוואות והבנק יזמן אחוז קטן מאוד מעסקים אלה להצגת הפרזנטציה שלו ולכן התכנית העסקית שלך חייבת לכלול את המרכיבים הנחוצים:
· הקונספט
· השוק
· צוות הניהול
· תחזית פיננסית
· תכנית שיווק.
מטרת הגג של התכנית העסקית היא לשכנע את המשקיע קרי הבנק שההשקעה בעסק שלך שווה את הסיכון. חשוב לציין שלא תמיד רק הנתונים הפיננסים תורמים להחלטה לפעמים הבנק יבחר להשקיע בעסק שלך בגלל מה שאתה משדר מבחינה אישית ואם הוא יראה שאתה רציני ומוכן להשקיע מההון שלך בחברה ולשעבד חלק מהנכסים שלך תמורת ההשקעה של הבנק.
באופן כללי מדובר על אנשים ולכן חשוב להכין את הקרקע לאורך תקופת עבודתכם עם הבנק. להלן מספר כללי אצבע לשמירה על הדופק ועל היחסים התקינים עם הבנק שלכם.
· השתדלו להיפגש עם מנהל הסניף או סגנו לפגישת היכרות, לפחות אחת לשנה.
· סכם עם הבנק (רצוי בכתב) את מסגרת האשראי, הביטחונות ומחירי השירותים.
· המצא לבנק אחת לכמה חודשים מאזן בוחן ותזרים מזומנים. בייחוד אם חלים שינויים משמעותיים בעסק או בתזרים המזומנים המחייבים שינוי במסגרת האשראי.
·השתדל שמנהל הסניף, סגנו או מורשה החתימה האחראי לחשבונך יבקרו פעם אחת לפחות בעסק שלך
· אל תעקוף את העובדים הישירים ומורשה החתימה עימם אתה עובד יום יום ויידע אותם על רצונך להיפגש בדרגים מעליהם.
· במידה ואתה עומד להיכנס לחריגה זמנית בחשבון הבנק ידע את האחראים בסניף ואל תעמיד אותם בפני עובדות והתלבטויות האם לכבד את הצ'קים.
דאג ליידע את הסניף בכול שינוי משמעותי הקשור לעסק בייחוד בנושאים חיוביים של גידול בעסקים וכדומה.