הורות, לצד השמחה בה, מעמידה בפני ההורים אתגרים לא מעטים. מדובר באחריות עם המשקל הגבוה ביותר שיש לנו במהלך חיינו. מאחר ואין מדריך להורים, עליהם לסמוך על האינסטינקטים שלהם, על השוואה בין ילדם לבין ילדים אחרים בני גילו ולנסות ולהבין אם יש קושי מהותי הדורש התייחסות וטיפול מיוחדים או שמא מדובר בתהליך נורמטיבי לחלוטין. למרבה המזל, ישנם אנשי מקצוע שתפקידם לאבחן ולזהות קשיים בהתפתחות ואף לתת את הכלים שישמשו את ההורים וילדם בהתמודדות עם הקושי.
מזהים את הקושי ומתמודדים
פסיכולוגיה התפתחותית משמשת כדי לתת מענה להורים החשים, לעתים באינסטינקט, לעתים בהמלצת הגורם המחנך כי קיים קושי אצל ילדם. המטרה היא לאבחן ולזהות את הקושי הזה ובמידה ונמצא כי אכן מדובר בעיכוב התפתחותי, יינתנו הכלים המתאימים והתמודד עימו. פסיכולוגיה התפתחותית משמשת לאבחון קשיי החל מגיל ינקות ועד לגיל תשע. מדובר בתהליך בו הפסיכולוג מקבל מידע מהגננת, או המורה, מההרים, ובהמשך אבחון הילד עצמו. אבחון זה נעשה בהתאם לגילו ויכולותיו, כלומר, מטלה כגון קריאה תוטל על ילד בגיל בית ספר, בעוד שילד בגן יתבקש לתאר ציור, לצייר אחד כזה וכדומה. האבחון בודק אספקטים קוגניטיביים, התמודדות עם בעיות ומטלות, קשב וריכוז, הבנת הנקרא וכיצד מגיב הילד לכשלון. כמו כן ניתן דגש על הבטחון העצמי, הדימוי העצמי של הילד, פחדיו וכדומה.
במידה ואובחן קושי מסוים, נקבעים, בשיתוף ע ההורים, דרכי הטיפול והכלים להתמודדות.
כלים יעילים
ישנן דרכי טיפול רבות להתמודדות עם קשיים התפתחותיים. הדרכים נקבעות בהתאם לקושי, גיל הילד ומה שמתאים לו ביותר, על פי חוות דעתו והמלצתו של הפסיכולוג, המאבחן. תוכניות הטיפול השונות מותאמות לילד והן ממוקדות ופונות לצרכיו. אחת מדרכים אלו היא ריפוי בעיסוק. שיטה זו עוסקת לסייע לילדים המתקשים בתחומים שונים, כמו ויסות חושי, השתלבות חברתית, התמצאות במרחב וכאלו שבטחונם העצמי הוא נמוך. לעתים ההורים גם הם שותפים לתהליך ונוכחים בעת הטיפול באמצעות ריפוי בעיסוק. השיטה מטפלת כאמור בקושי המדובר, כמו למשל מוטוריקה עדינה, ארגון וסדר, ציור, משחק וכדומה.
תוכנית הטיפול בריפוי בעיסוק נקבעת על ידי הגורם המאבחן. לעתים נדרשים מפגשים ממושכים הנפרשים על פני שנה או יותר ולעתים מספיקים כמה מפגשים ממוקדים המטפלים בבעיה או בקושי ההתפתחותי ומעניקים כלים יעילים ושימושיים לילד וכן להוריו. ריפוי בעיסוק הוא טיפול מהנה והילד חווה רגשות חיוביים שמחזקים אותו ואת בטחונו העצמי, ואשר מסייעים לו להתמודד עם תסכול הנובע מפחד להכשל.