כאשר אנו נעים בכבישים אין באפשרותנו לתקשר באמצעות שפת הדיבור, תנאי הדרך פשוט אינם מאפשרים זאת. כדי לתקשר זה עם זה במהלך הנסיעה עלינו להשתמש במערכת מוסדרת ומוסכמת של כללי התנהגות ברורים של מה מותר ומה אסור, מתי וכיצד. לדוגמה: כדי להודיע לשכניי על הכביש כי ברצוני לעבור לנתיב השמאלי - אפעיל את מחוון הכיוון השמאלי לפני הסטייה, ושותפיי לנסיעה בכביש יבינו מה בכוונתי לעשות.
מערכת התקשורת המוסדרת כוללת גם ציות לתמרורים ולרמזורים. כולנו יודעים כי אור אדום - משמעו: עצירה מוחלטת – לא כמעט ולא כאילו. אור ירוק - משמעו: אפשר להמשיך לנסוע. אם לא נישמע כולנו לתקנות, ייווצר מצב של תוהו ובוהו, איש הישר בעיניו יעשה, אף אחד לא יוכל להגיע למקום חפצו ואנשים אף עלולים להיפצע או יותר מכך.
חשוב להתעדכן בתקנות חדשות ובתמרורים חדשים היוצאים ממשרד התחבורה. למשל, לפני כשנתיים, לאחר 40 שנה בהם לא נעשה שינוי בלוח התמרורים, פורסם לוח תמרורים חדש ומעודכן במדינת ישראל. זהו לוח חדש במבנהו ובתוכנו, וכלולים בו תמרורים בהיקף רחב בהרבה מבעבר. לוח זה מחייב אותנו בלימוד תיאוריה לקראת מבחן התיאוריה של משרד התחבורה.
ללוח התמרורים נוספו לאחרונה תמרורים חדשים וסמלים והוא מכיל כיום 257 תמרורים ו-95 סמלים. במסגרת עדכון וחידוש קבוצת התמרורים המשמשים למתן עדיפות לתחבורה הציבורית, הושם דגש מיוחד על תמרורי הרכבת המקומית. כמו כן, נבנתה קבוצת תמרורים מיוחדת להסדרי תנועה באתרי עבודה. בנוסף, מצורף ללוח נספח סמלים לסדרה של נושאים, כגון: אכיפה, שירותי דרך, תיירות וספורט.
הלוח כולל תוספת נכבדה של תמרורים חדשים וכן סמלים שהם בכלל חידוש של ממש במדינתנו הקטנה. השינוי נעשה כדי לעדכן את שפת התעבורה הנהוגה בין נהגים בדרך ולעשותה מובנת יותר, הגיונית יותר ופשוטה יותר.
ממש כמו בשפת הסימנים, גם כאן התקשורת צריכה להיות ברורה ופשוטה מכיוון ששפה זו היא היחידה הקיימת על הכביש, שהרי אין באפשרותנו לדבר ולתקשר זה עם זה על הכביש אלא דרך שפת התעבורה בלבד. לכן חשוב שתהיה מובנת ונוחה ככל האפשר!
וזו הסיבה, ידידי הנהגים והנהגים הצעירים שבדרך, שיש חוקי תעבורה ועלינו ללמוד אותם להבין עד כמה הם חשובים ולהתנהג בהתאם. דרך צלחה!