ניהול רכש מרכזי
למנהל הרכש השפעה מכרעת על רווחיות הארגון וביצועיו התפעוליים: החל ממחירי הרכש, דרך איתור מקורות נוספים, שיפור האיכות ועמידה בלוחות זמנים, ועד ביצוע הסכמים מורכבים ופעילויות מיקור חוץ. כל שקל שנחסך במחירי הרכש הוא שקל נוסף לשורה התחתונה של רווחי הארגון.
מטרות הרכש ותפקידיו
- הרכש תורם לפעילות תקינה בארגון הוא המשפיע על זמינות ועלות של תשומות, חומרי גלם ועבודה בארגון. רכש טוב יאפשר זרימה שוטפת של משאבים איכותיים בעלויות מינימאליות, יגדיל את הרווחים וישפר את היתרון התחרותי בשוק.
- הרכש שומר על רמת מלאי סבירה וע"י כך דואג שההון המושקע במלאי ואחזקתו יהיה מינימאלי מצד אחד אבל לא יגרום לחוסרים מצד שני ויאפשר עבודה שוטפת
- מציאת המחירים הנכונים ולא בהכרח הזולים ביותר. הרכש חייב להקפיד שהציוד שרכש יאפשרו עמידה במפרט שנקבע ולכן תפקידו לבצע סקרי שוק ולבדוק מהו המחיר הטוב ביותר שאפשר להשיג עבור המוצרים הנדרשים.
- קביעת לוחות זמנים לפעילות הרכש שבו ניתן להשיג את המוצרים או השירותים הנחוצים בכמות הנכונה ובעיתוי המתאים.
- מציאת מקורות מתאימים ושמירה עליהם. בלי מקורות רכש אמינים אשר יספקו את המוצרים ו/או השירותים בזמן הנכון בכמות הנכונה ובאיכות הרצויה אין אפשרות לקיום עבודה שוטפת ותקינה ולכן תפקידו של הרכש לדאוג שהספקים יהיו אמינים ויספקו את המוצרים ו/או השירותים בזמן בכמות ובאיכות הנכונים.
מבנה הרכש
- רכש מבוזר
ניהול הרכש מתבצע בכל מחלקה / סניף של החברה באופן עצמאי, כלומר לכל מחלקה / סניף בארגון יש עובד האחראי על הרכש החל מאיתור הספקים ועד לקבלת המוצרים/השירותים שהזמין.
- רכש מטה
ניהול הרכש מתבצע בהנהלת החברה החל מאיתור ספקים דרך סגירת הסכמים ועד לביצוע הזמנות בפועל, כל מחלקה / סניף בארגון שצריך להזמין מוצר ו/או שירות מסוים פונה אל מח' הרכש שייבצע את ההזמנה.
- רכש מרכזי
ניהול הרכש מתחלק בין הנהלת הארגון לבין המחלקות / הסניפים, כלומר הנהלת הארגון (מח' רכש) מאתר ספקים וסוגר הסכמים מרוכזים עבור כל המחלקות והסניפים של הארגון.
כל מחלקה / סניף מבצע הזמנות באופן עצמאי בהתאם להסכם שנחתם ע"י מח' הרכש של הארגון.
כפי שניתן לראות עבודה עם רכש מרכזי מהווה יתרון משמעותי הן מבחינת צמצום עלויות (ריכוז הזמנות מכלל החברה) והן מבחינת הניהול אשר כל מח' מבצעת את ההזמנות באופן עצמאי ומבצעת מעקב אחר ההזמנות.
עבור חברות קטנות ובינוניות היכולת להגדיל את כוח הקנייה הינו בלתי אפשרית (היקף ההזמנות באופן יחסי אינו גדול), התארגנות של חברות קטנות/בינוניות יכולה להגדיל את כוח הקנייה (ראה "ביזנס פאוור")
אני מקווה שמאמר זה נתן "טעימה" קצרה על אודות ניהול רכש וניהול רכש מרכזי בפרט,
בברכה,
יניב אטיאס
מנכ"ל, "ביזנס פאוור" – www.bpower.co.il
054-7712408, Yaniv@bpower.co.il