לימודי תואר שני או ראשון בישראל מציבים בפני המועמדים מבחר גדול של מוסדות לימוד, ואילו השאלה באיזה מקום לבחור הינה ואישית ותלויה בהעדפות התלמיד, ביכולותיו ובתחום הלימודים המעניין אותו. חשוב לציין כי בזירה המקומית ישנן דעות קדומות למכביר אודות רמת הלימודים הנמוכה במכללות, ואולם במרבית המקרים העובדות הפוכות. זאת מכיוון שרוב המכללות בארץ מציבות רף לימודים גבוה, ומנהיגות שיטות לימוד חדישות ומתקדמות לצד צוות הוראה בכיר ומקצועי.
לבחור מוסד לימוד מתוך שיקול נכון
צעירים רבים הבוחרים במוסד לימודים עבור לימודי תואר ראשון עושים זאת מתוך שיקולים וסטיגמות חיצוניות, ללא הבנה בענף הלימודים האקדמי ובמה שיש לו להציע. שיקולים אלו עשויים להיות מונחים על ידי דעות של חברים ובני המשפחה אודות מוסד הלימוד, מוניטין המבוסס על שמועות ויוקרה חיצונית, מרחק גיאוגרפי של המקום, רצון ללמוד במוסד שבו עוד חברים לומדים וכיוצא בזה. מובן ששיקולים אלו הינם חיצוניים וחסרי עומק, שכן בחירת מקום הלימוד צריכה להתבסס על מחקר והשוואה מעמיקה בין המוסדות השונים, תנאי הקבלה אליהם, תוכנית הלימודים שלהם ואיכותה, ותנאי הלימוד המורכבים בין היתר ממערכת השעות, מסיוע למתקשים, מחדרי מחשבים ומספריה. מידע זה ניתן למצוא באינטרנט, באתרים ובפורומי הלימוד השונים, אולם עדיף להסתייע ביועצי לימודים מקצועיים.
השיקול הכלכלי בבחירת מקום לימוד
מצד אחד, הלימודים באוניברסיטה עולים על פי רוב פחות מאשר לימודים במכללות. מאידך, תוכנית הלימודים באוניברסיטה הינה נוקשה ועמוסה יותר, ובעיקר במגמות תובעניות ומאתגרות. לעומת זאת, במכללות בדרך כלל קיימת תוכנית לימודים גמישה יחסית המאפשרת לשלב עבודה ולימודים במקביל, למשל על ידי הצטרפות למסלול לימודי ערב או באמצעות בניית לוח שעות גמיש. כמו כן, באוניברסיטאות ובמכללות כאחד עומד לטובת סטודנטים היצע גדול של מלגות לימודים המוענקות בנסיבות שונות, החל ממלגות כלכליות ועד למלגות הצטיינות.