רכב חדש הוא הרבה יותר מאשר שדרוג תפקודי של כלי תחבורה. בדרך כלל, קניית רכב חדש היא אפשרות להתרעננות רגשית, לשינוי ולהעלאה של דימוי עצמית והתדמית המוצגת כלפי חוץ, ולעתים גם שינוי בהרגלים (אפילו עם מדובר בהרגל של נסיעה למוסך על בסיס יומי). ניתן לומר כי רכב חדש הוא התחלה חדשה, ועל כן רכישתו היא צעד חשוב ורציני בחייו של כל נהג מצוי.
יצרני המכוניות הבינו כבר מזמן שבני אדם נוהגים להתקשר לרכבים שלהם רגשית, ורואים בהם יותר מאשר אמצעי להגעה ממקום למקום. במקרים רבים מכוניות מבטאת את אופיו, את טעמו ואת העדפותיו של בעליה, ומשמשת לו כסוג של הצהרה. לעתים רכב חדש הוא הגשמת חלום לשמה, ביטוי למה אנחנו רוצים להיות או לשדר. מהירות, אלגנטיות, סגנון, מודעות אקולוגית, קומפקטיות ויכולות תמרון – כל אלה אינן רק תכונות של מכוניות, אלא תכונות אופי שלנו, רצויות או מצויות.
כמובן שישנם שיקולים אובייקטיביים תפקודיים בבחירת רכב חדש. כך, למשל, בחירת מכונית משפחתית או מיניוואן מוכתבת במקרים רבים על ידי מספר הילדים במשפחה בשילוב עם מגבלות התקציב של ההורים. יחד עם זאת, במקרים רבים רכב חדש מסמל כסמל סטטוס או ביטוי לנטיותיו של הנהג. כך, למשל, נהג אשר לא ראה דרך עפר מימיו, רוכש רכב חדש מסוג 4X4 בזכות הישיבה הגבוהה, העוצמה והחוסן של הרכב, המנוע הגדול שלו, והמהירות הגבוהה שניתן להגיע אליה בשניות ספורות.
דוגמא אחרת היא רכישת מכונית קטנה כמו סמארט: על אף מחירה הגבוה (שאינו נופל ביחס למכוניות מרווחות יותר) נהגים צעירים בוחרים בה בשל המסר שהיא משדרת, והמסר הוא: אני רווק, מהיר החלטה, לא מעוכב על ידי שום דבר, חי בעיר גדולה ומכיר בה קיצורי דרך.
לסיכום, בחירת רכב חדש יכולה להתבצע במקרים רבים על בסיס של שיקולים תפקודיים ויחס עלות תועלת. יחד עם זאת, בחלק לא מבוטל מהמקרים זוהי בחירה רגשית , אשר נועדה לספק את הצרכים הפסיכולוגיים של הנהג. יצרני המכוניות מכירים היטב את התופעה ומשתמשים בה למיתוג של מוצריהם.