תמ"א 38
שיפוץ מבנים הוא תחום נדל"ני לחלוטין. לכאורה, הוא קשור אך ורק למנהל עסקים, חברות בנייה עיריות ואזרחים בעלי נכסים. מה לו ולגיאוגרפיה? תמ"א 38 וכן תמ"א 2 38 יצרו קשר וזיקה הדוקים בין השניים. למעשה, נוצר בו הסכם בו כולם מרוויחים. המדינה, האזרחים, ואפילו הקבלנים. ההסדר פועל באופן הבא – אתם מחזקים את הבית או המבנה באופן שיעמדו בתקני הבנייה והעמידות ביחס לרעידת אדמה, ואילו אנחנו בתמורה נאפשר לכם לנצל הטבות משמעותיות בהיתרי הבנייה על מנת להפוך בנייה וחיזוק זה לאטרקטיבי וכדאי. למה עושים זאת?
סיכון גבוה
ישראל נמצאת במצב סיכון גבוה. בשנים הקרובות, כך צופים כל המומחים, סביר ביותרת כי תתרחש בישראל רעידת אדמה בעל היקפים נרחבים הן מבחינת הנזק הרכושי והן מבחינת ההיקף. אסון טבע בסדר גודל גדול, הוא בעייתי ביותר למדינה, הן מבחינה כלכלית, והן מבחינה חברתית. הנזקים עלולים להגיע לסכומי עתק וזהו חלום הבלהות של כל קברניטי המדיניות בישראל. על מנת להתמודד עם בעיה זו, ניתן לעשות כמה דברים. ראשית, יש לדאוג לכך שכל המבנים שייבנו בעתיד, יעמדו בתקן הנדרש. אך מה עושים עם מבנים קיימים? שיפוץ מבנים. זהו הפיתרון המקובל, אך מי ידאג לכך שיהיה שיפוץ מבנים?
הקלות בנייה
המדינה רוצה להפוך את האזרח להיות בעל עניין לפחות כמוה בחיזוק המבנים שלו. זו בדיוק היסבה לכך שסביב תמ"א 38 ישנם הקלות משמעותיות כל כך. הקלות אלו מאפשרות למדינת ישראל להיערך ברמת מוכנות גבוה לקראת תרחישי אסון מסוג זה, תרחישים שקרוב לוודאי יתרחשו במהלך השנים הבאות, ואז אף אחד לא רוצה להיות במצב בו צועקים לו אמרנו לכם.
תמא 38 2
תמ"א 3 38 הוא הסדר נדיב אפילו יותר. הוא מאפשר להרוס את הבניין ולבנות אותו מחדש עם תוספות משמעותיות ביותר על פי התקנים. באופן זה,תמ"א 2 38 מעצים ומגביר גם את המוכנות בכך שעל ידי בניית מבנה מן המסד ועד הטפחות ולא רק שיפוץ מבנים קיימים, העמידות גבוהה יותר, והאזרח מקבל היתרים נדיבים יותר.