בתחילתו של עידן הסחר האלקטרוני, הקמת חנות וירטואלית הייתה עניין לעסקים גדולים בלבד. גם מחירי ההקמה של חנות וירטואלית היו גבוהים מאוד וגם מחירי האחזקה החודשית היו לא מבוטלים. כמו כל דבר בעולמנו ובעולם הטכנולוגי על אחת כמה וכמה, מחירים ועלויות של מוצרים ופטנטים הם עניין שנמצא תמיד בירידה. היום, כל עסק בכל סדר גודל, וגם עסק של אדם פרטי שמנהל אותו מביתו, יכול להיות חנות וירטואלית. עלות פתיחת חנות וירטואלית ירדה בעשרות מונים, מערכות הניהול של החנויות הוירטואליות קלות לתפעול וכל אחד יכול להקים חנות וירטואלית.
עסקים רבים סגרו את החנויות הפיזיות שלהם והחלו מוכרים רק באינטרנט באמצעות חנות וירטואלית. להרבה עסקים אחרים מעולם לא היו חנויות פיזיות. באופן זה הם חוסכים עלויות אחזקה רבות כמו שכירות חודשית, אחזקת מחסן, ביטוח על החנות, ארנונה, חשמל ועוד.
הפחתת הוצאות אחזקת החנויות מביאה בהכרח לעליית הרווחים. ההפרש בין רמת ההוצאות לרמת ההכנסות עולה ולכן הרווח עולה. לעסקים קטנים לכן, משתלם לפתוח חנות וירטואלית, לתחזק אותה ולקדם אותה באופן שוטף, ותמיד לדאוג שתהא בחזית ותוצג באופן המרשים ביותר והמושך ביותר.
העסק הקטן של היום לא יכול להסתמך על הקליינטורה השכונתית. אם בעבר אנשי השכונה היו גם צרכני החנויות השכונתיות, היום גם את זה הם בקושי עושים. ובאמת, לשם מה?
למה לצאת בשעות העומס מהבית? או מהמשרד? למה לבזבז את השעות המעטות שאורח חיינו המטורף משאיר לנו כדי לבלות עם ילדנו, ולשוטט בין מדפי הסופרמרקט או הבגדים? ננצל את השעות הללו עד תום במה שבאמת חשוב לנו, ובלילה, בשוטטות קצרה בחנויות הוירטואליות שבאינטרנט, נכנס לסופרמרקט, נזמין בגדים לילדה ונעליים לילד, ובדרך נעבור במספר חנויות קטנות שקפצו תוך כדי חיפוש, משמע מישהו דאג לקדמן. וכך על ידי שוטטות לצורך רכישות רגילות הצרכן הרגיל נחשף לחנויות וירטואליות שלא חשב להיכנס אליהן, גילה מוצרים שלא היה נתקל בהם אלמלא היו נמכרים בחנות וירטואלית אלא רק בחנות השכונתית בעיר השכנה, או שמצא מוצר שחיפש שנים ולא ידע היכן יוכל אי פעם למצוא כמותו, שוב, תודות לחנות וירטואלית קטנה שמוכרת בדיוק את מה שחיפש ולא ידע שימצא.