חפש מאמרים:
שלום אורח
08.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הבנייה והפעלה של תוכנית התנהגות ביתית

דובונים, בלונים, ארטיקים, משחקי מחשב, נסיעה לחו"ל ועוד, זהו חלק קטן מן ההבטחות שאנו ההורים נותנים לילדינו כשאין לנו כוח להתמודד עם קשייהם. הזאטוטים מצליחים לגרום לנו להבטיח הבטחות שאיננו מסוגלים לקיים וברוב המקרים גם אין זה נכון, חינוכית, לקיים.

לילדים עם הפרעת קשב מס' מאפיינים מיוחדים ההופכים את הנושא למורכב עוד יותר:
1. הם חיים בחלון זמן של הווה (אין עבר/עתיד).
2. הם מגיבים מיידית לגירוי מבלי לשקול תוצאות
3. הם מקבלים החלטה בצורה אימפולסיבית (אין מסנן).
4. הם נוטים לתת פרשנות מוטעית למסרים של הסביבה ולגרום לקצרים בתקשורת.
5. קיים פער בין הגיל הכרונולוגי לגיל השכלי ולגיל הריגשי. 
6. התוצאה היא פער בהתנהגות ביחס לסביבה (ילדותיות ורגישות).
כמעט בכל בית עם ילדים נכתבות טבלאות ליצירת סדר. מי כמונו יודע כמה מהן נזרקות לפח לאחר יום, שבוע או חודש. כלומר - עקביות והתמדה הן גם לא הצד החזק שלנו המבוגרים, אם כי אנו אמורים להיות הממונים על השליטה, הסדר והארגון בבית...

בבתים רבים מתקיימות תכניות אינטואיטיביות בלתי כתובות ללא תכנון ותצפית, וכמובן שאינן מחזיקות מעמד לאורך זמן. תכנית התנהגות אמורה ליצור מצב חדש. מצב שבו אנו, ההורים, ננחה את הסדר והארגון בבית, וזאת לאחר שקבענו יעדים המתאימים לערכי המשפחה, צורכי הילד וכללי הסביבה והחברה. התוכנית היא הסכם בינינו לבין הילד, וככל הסכם, מין הדין שתהא כתובה. הכתיבה נועדה הן להזכיר לכל צד את זכויותיו וחובותיו לאורך זמן, והן על מנת למנוע פרשנויות שונות שאינן ברוח ההסכם.   

דנה היא נערה בת 13, חדרה מבולגן, בגדיה מזמן עזבו את הארון ועברו לטייל על הרצפה. הרצפה היא למעשה הארון שלה. היא לוקחת בגדים מהרצפה, אחרי שנדרכו והתקמטו ובסוף היום מחזירה אותם ל"מקומם". לדנה ה"סדר" מצוין, היא תמיד אומרת שטוב לה ככה. "אני יודעת איפה כל דבר נמצא" "ככה אני מוצאת הכל, אם אסדר לא אמצא דבר", כשמבקשים מדנה למצוא דבר, היא כמובן לא מוצאת...הופכת הכל ואין. ובכלל...חבל על הכסף שהושקע בארון הבגדים, בספריה ובשולחן הכתיבה המפואר שהותאם במיוחד ל"צרכיה"... חדרה של דנה מוציא את אמה, חגית, מדעתה. בנוסף, דנה מאחרת לביה"ס באופן קבוע, אינה מכינה את שעורי הבית, מרבה להתחצף למורים, אינה מתכוננת למבחנים ובקיצור, כפי שהמורה אומרת - "אין לה תלמידות".

מהי 'תלמידות'? - זו מיומנות שבה ילד יודע להתנהל כתלמיד. הוא יודע שעליו להתנהג בהתאם לכללי המקום בו הוא נמצא. כלומר, בביה"ס כותב מה שצריך, יושב ומקשיב, מגיע הביתה ומכין שעורי בית, מתכונן למבחנים, מכין את התיק וכדומה. למחרת מגיע מוכן לביה"ס לעוד יום של הקשבה, כתיבה, עמידה בזמנים... חגית שואלת - מה עושים ? איך היא יכולה לגרום לדנה בתה, שחייה בבלגן מוחלט, לשנות את הרגליה ולשפר את יכולת התלמיד?ת שלה ?
הורים לילדים עם הפרעת קשב מתקשים להתמודד עם ההתנהגויות הנובעות מההפרעה ומתקשים להפריד בין הילד לבין קשייו. הם נוטים להיות נשלטים ע"י הקשיים במקום לשלוט בהם, הם מגיבים בצורה אימפולסיבית להתנהגות ילדם: צועקים, מאיימים, מבקשים, משדלים, משכנעים... ובסוף מחפשים גורם חיצוני שיטפל בילד (לא בבעיה).

מה לעשות?
1. להבין:
יש להבין שזהו קושי אובייקטיבי. נושא ארגון וסדר הוא למעשה חלק מהקשיים העוטפים את הילדים עם הפרעות הקשב והריכוז. צעקות, זעקות, עונשים, החרמות לא יעזרו. אז מה כן ? מילת הקסם היא שיגרה.

2. ליצור שיגרה (רוטינה) 
מהי רוטינה? לפי מילון אבן שושן : שיגרה, הליכה בדרך סלולה ולפי הרגלים קבועים.
ז"א סדר פעולות קבוע החוזר על עצמו, יומית, שבועית, חודשית, שנתית. אם נצליח להכניס את הילדים לשיגרה, נעזור להם להביא לידי ביטוי את יכולותיהם ולצאת ממעגל הכישלונות התמידי.

3. ליצור מוטיבציה
הפרעת קשב אינה הפרעת יכולת אלא הפרעת ביצוע. 'אני יודע מה אני צריך לעשות, יודע שחייב ולא יודע איך'. לכן, בונים עם הילדים סדר פעולות שמנחה אותם ומביא אותם להצלחות, וההצלחות יגרמו להם לחזור על הפעולות.
כשאנחנו בונים שיגרה, מכמתים את ההצלחות ומתגמלים את הילדים, אנו יוצרים אצלם את הדבר הכי חשוב - את המוטיבציה. בדרך כלל, הם נוטים להימנע מפעולות שהם חוששים שלא יוכלו לבצע, ואילו אנחנו מניעים אותם לבצע אותן.  

מתכוננים:
o מחליטים על ה- 'מראה' שתשקף את התנהגות הילד (טבלה, בלונים, חיפושיות, פיצה...).
o מכינים מלאי של גמולים ('פרסים') שנקבעו.
o מפנים אנרגיות (זמן, אורך רוח, סובלנות...) לשבוע הראשון...
o מתכווננים מנטאלית לקראת תגובות של הסלמה...
o מתכווננים מנטאלית לקראת הצלחה מופרזת (שבעקבותיה נפילה...).
o ומתכוננים לנפילות.

קובעים מדדים:
כדי להבטיח השגת שינוי מהמצב המצוי למצב הרצוי:
o קובעים מדדים לעמידת הילד בכל אחד מהכללים.
o קובעים את יחידות הזמן למדידה.
o קובעים את התנאים בהם יקבל הילד את החיזוק.
o קובעים את התנאים בהם תופעל סנקציה או שלילת החיזוק.   

הגדרות ביצועיות:
V
התמקדות
תכנית התנהגותית היא דרך שעוזרת לנו להבנות את המסלול להתנהלות ילדנו.  מסלול זה אינו יכול להיות מורכב מאינספור התנהגויות. עלינו להתמקד בהתנהגות ספציפית - לבחון כיצד היא משפיעה על התנהלות הילד ועל תגובת הסביבה כלפיו.

Vהגדרה על דרך החיוב
עלינו להגדיר את ההתנהגות על דרך החיוב, כלומר, מהי ההתנהגות הרצויה, ולא על דרך השלילה, כלומר -מה לא רצוי. לדוגמה, ילד שמרבה לקלל יתבקש להימנע משימוש בקללות ולהשתמש בשפה מכובדת (ותהיה הגדרה של מה הן קללות).

Vמוחשיות
להגדיר במדויק מה ההתנהגות המתבקשת ברמה מעשית, כלומר, לא לדבר עם ילד על דברים כוללניים כמו 'להתנהג יפה', אלא רק על דברים מוחשיים מעולמו. לדוגמה - 'דבר בכבוד, תצחצח שיניים, תלך לישון ב-22:00' וכו'.
V
פשטות
ההסכם צריך להיות פשוט, כדי שיהיה ניתן לזכור אותו בקלות וכדי שהביצוע יהיה חלק טבעי משיגרת הבית.

סיכום
תוכנית התנהגות ביתית מאפשרת להורים לנהל את הבית ולהפסיק את מצבי ההישרדות וכיבוי השריפות הנובעים מקשיי הילד. תכנית עיצוב התנהגות מוצלחת, שהוצאה לפועל בקפידה , מהווה מסלול המראה לילד: המראה מרגשי נחיתות ותחושת כשלון אל השתלבות במערכת הנורמטיבית, מיצוי כשרונות וכישורים והשגת הצלחות.

איריס שני
, מדריכת הורים, מורים וילדים בתחום הפרעות קשב, ריכוז והתנהגות.
ראש תחום חינוך בעמותת קווים ומחשבות www.keshev.org

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

איריס שני, מדריכת הורים, מורים וילדים בתחום הפרעות קשב, ריכוז והתנהגות.
ראש תחום חינוך בעמותת קווים ומחשבות www.keshev.org

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איריס שני

מאמרים נוספים בנושא הפרעות קשב וריכוז

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז17/08/162179 צפיות
סיפור אישי של רועי ועל איך אבחון דידקטי עזר לו להתבר על ליקויי הלמידה שלו ולהצליח בלימודים ובחיים.

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז06/07/161694 צפיות
אבחון דידקטי מאפשר לזהות הפרעות קשב או בעיות לימודיות בסיסיות לימודיות. כשמדובר בצעירים האבחון מקבל חשיבות עליונה

מאת: sharondan80הפרעות קשב וריכוז21/07/152549 צפיות
הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק בעיה מוכרת מאוד, אשר הפכה לאחת הבעיות השכיחות יותר בתחום הנוירולוגיה אצל ילדים וכיום, בשל המודעות הרבה לתחום, והמודעות להשלכות של ההפרעה על הילדים, הרבה מהם זוכים לאבחון מוקדם וטיפול מקצועי שלא היה קיים בעבר.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/152134 צפיות
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/151938 צפיות
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/151992 צפיות
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

מאת: מגניב הפרעות קשב וריכוז03/03/152168 צפיות
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להשתלב בחברה ולדבר זה יכולות להיות השלכות קשות מאוד להם ולחברה שמסביבם. הפרעת קשב נובעת מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובמערכת ההפעלה הרשתית, והסימפטומים לכך הם קשיים בהקשבה בריכוז, יכולות למידה וזיכרון מוגבלות, קושי במיון ועיבוד מידע של גירויים חיצוניים ופנימיים ועוד. כל ההפרעה הזאת גורמת ללחץ רב ולעומס נפשי על כל מי שסובל ממנה, בקושי בלמידה ובצבירת חוויות ועוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica