חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מדיניות ציבורית של השלטון המקומי - ניתוח וסקירה

מאת: Efratשלטון מקומי07/01/20098216 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

רשויות מקומיות בישראל

במ"י פועלות למעלה מ 260 רשויות מקומיות, מחולקות ל- 4 סוגים:  עיריות, מועצות אזוריות, מועצות מקומיות, ומועצות מקומיות תעשייתיות. ברשויות נכללים 1,196 ישובים.

בסוף שנת 03' עמד הגירעון הכולל של הרשויות המקומיות על למעלה מששה וחצי מיליארד ₪, מתוכם שני מיליארד חובות לספקים ולבנקים ("גירעון לוחץ"). בין תקציב 02' לתקציב 04' חל קיצוץ בכ- 50%

ממענקי האיזון, מ- 3.3 מיליארד ₪ ל- 1.665 מיליארד ₪ . (דוג' דימונה ב- 01' קיבלה מענק של 48 מיליון ואליו ב-04' רק כ- 28 מיליון).

15 רשויות בלבד, ובהן ת"א וחיפה, נחשבות חזקות מבחינה פיננסית ועל כן אינן זוכות למענקי איזון!

מקור הסמכות:

בהיבט משפטי- פורמאלי נגזר מעמדן של הרשויות המקומיות בישראל מסדרת חיקוקים- העיקרים שבהם הם פק' העיריות [נוסח חדש] ופק' המועצות המקומיות [נוסח חדש]. החיקוקים הם שקובעים את מוסדותיה של הרשות המקומית, דרכי היבחרה ו/או מינויה, את נוהלי הדיונים ואת סמכויותיה. לכל רשות יש מועצה (מחוקק), הרשות פועלת באמצעות ראש הרשות (מבצעת), ולצידה אף פועלים ביהמ"ש לעניינים מקומיים (שופטת).

מועצת הרשות וראש הרשות נבחרים בבחירות אישיות, כלליות, ישירות, שוות וחשאיות.

מאפיינים אלו הם שיוצקים את המעמד המשטרי לרשויות המקומיות בישראל: הליך הבחירות למועצה מקומית ולראשות הרשות הוא שיוצר את הזיקה בין הנבחרים ובין שולחיהם.

תפקידים וסמכויות:

תפקידן של הרשויות המקומיות וסמכויותיהן מוענקות להן לשם השגה, שמירה וקידום עניינו של ציבור התושבים שבתחומי אחריותם. הרשות נדרשת לטפל בכל הקשור ברחובות, בניינים, ביוב, מים, שווקים, מכירות פומביות, בתברואה, בבריאות הציבור, בדליקות וכו'.

לצורך ביצוע כל אלו- שהמחוקק הגדירם כחובותיה של הרשות- מוענקות לה סמכויות רבות ומגוונות: בניית בנייני ציבור, ביצוע עבודות ציבוריות, להקים ולקיים שירותים ומפעלים, לרכוש, לחכור קרקע ולהקים שכונות, להקים בתי- מחסה, להתקין גנים ציבוריים, לנטוע עצים, לצוות על הריסת מבנים, להרשות פתיחתם של חנויות, בתי מלאכה, מסעדות, להטיל היטלים, לשתף פעולה עם כל גורם ממשלי ואחר, להתקין חוקי עזר בתחומי טיפולה השונים ועוד.

אם כן, תכליתה של הרשות המקומית היא הסדרה, פיקוח, ואספקת תנאים לקיום חיי היום- יום של התושבים בגבולותיה. לצורך כך מוענקות לה לכאורה הסמכויות הדרושות להשגת מטרותיה.

מעמד משפטי:

המחוקק הגדיר את הרשויות המקומיות כתאגיד ציבורי, בקובעו כי "..יהיו להן קיום-תמיד וזכות לתבוע ולהיתבע בשמן המאוגד".

כפיפות:

ע"פ המדרג ההירארכי- שלטוני בישראל, הרשויות המקומיות אינן עצמאיות אלא כפופות לשר הפנים, כבא כוחה של הממשלה. לצד קביעת חובותיה, ובד בבד עם הענקת הסמכויות הנרחבות, סייג המחוקק את תחומי עצמאותה של הרשות המקומית ותלה את שק"ד באישור, אשרור או בחיוב שיקול דעתו של השר הממונה.

כלומר שכפועל יוצא מן הנ"ל  תפקידו של משרד הפנים (בראשות שר הפנים) היא לכוון את פעולות הרשויות המקומיות בתחומים הבאים:

1. קביעת המדיניות התקציבית והתאמתה למדיניות המאקרו-כלכלית של הממשלה.

2. הבטחת אוטונומיה לרשויות מקומיות תוך יצירת מנגנוני פיקוח ובקרה.

3. הדרכה והכוונה למנהל תקין, יעיל וכלכלי ברשויות המקומיות

4. הסדרת עניינים פורמאליים- משפטיים הקשורים בתפקודן של הרשויות המקומיות.

5. טיפוח התודעה של הרשות המקומית כתא ראשוני של הדמוקרטיה הישראלית האחראית כלפי ציבור תושביה לאספקת שירותים לרווחתם.

מה מצוי מאחורי הגדרות כלליות אלה?

א. הקמתה של רשות מקומית היא מסמכותו הבלעדית של שר הפנים, והוא היחיד שיכול להכריז שתושבי האזור יהיו עירייה/מועצה אזורית/מועצה מקומית. לאחר ההכרזה על כינונה של הרשות המקומית, השר הוא "שיקבע תאריכים, זמנים ומקומות וימנה פקידים ואנשים אחרים לעניין בחירות או למשרה אחרת ויפעל ויורה בדבר אופן עריכת הבחירות הראשונות וכל הבאות אחריהן...., והאנשים שיהיו כשרים לבחור ולהיבחר בבחירות אלו...., בדבר מילוי תפקידיהם של ראש העירייה ושל חברי מועצתה בדבר הקנייתם של נכסים...., ובכל דבר אחר, הכול כפי שייראה לו נחוץ לשם החלת הפקודה".

ב. מלבד אלה, רשאי השר לשנות את תחום השיפוט של הרשות המקומית, לצרף תחומים מתחומי רשות פלונית לתחומי רשות אלמונית, לאשר הסדרים כספיים בין רשויות מקומיות שתחומיהן שונו, ואף לבטל קיומה המשפטי של רשות מקומית. ג. רשאי שר הפנים להכריז על אזור פלוני בתחום הרשות כעל רובע- ולקבוע תקנות בדבר דרכי הבחירה של ועד הרובע, כשירותם של חברי הוועד ולפקח על החלטותיו, והוצאותיו הכספיות. גם מספרם של חברי מועצת הרשות המקומית נקבע בידי השר. לשר הפנים סמכויות רבות נוספות בתחום רשויות מקומיות להלן חלק מזערי מהן: * לשנות את הוראות התקנון שקבעה מועצת הרשות, *למנות ועדת חקירה לבדיקת פעילותה של מועצת הרשות המקומית וראשה, * לאשר נטילת הלוואה ע"י הרשות המקומית, * לאשר/לדחות הצעת תקציב שאשרה הרשות, * למנות מבקר מועצה, אם לא עשתה כן מיוזמתה הרשות. (חשוב לציין שבמאמר המקורי מפורטות יותר מ- 30 סמכויות כגון הנ"ל המחזקות את הטענה כי הרשויות המקומיות הן כבובה על חוט בידי שר הפנים).

לגבי הרשויות קבע המחוקק- כי רשות מקומית תעשה בתחומה את כל המפורט בחיקוק הרלוונטי, "והכל כשאין הוראה אחרת מאת השר בעניינים אלו/כולם/מקצתם", וכי "השר רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצוע תפקודה".

המבנה המוסדי

הרשות המקומית פנימה- חוץ מהגוף המחוקק (מועצה), מהגוף המבצע (ראש הרשות וסיעות הקואליציה) ומהגוף השופט (ביהמ"ש לעניינים מקומיים), פועלות הרשויות המקומיות באמצעות ועדות סטטוטוריות- ועדת הנהלה, ועדת מכרזים, ועדה לקידום מעמד הילד, ועדת כספים, ועדת קליטת עלייה וכו'. בוועדות אלו חברים נציגי הגוף המבצע של הרשות, חברי הגוף המחוקק, נציגים של משרדי ממשלה רלוונטיים ואף נציגים של מגזרים רלוונטיים. הרשויות המקומיות עשויות לפעול גם באמצעות ועד מקומי/רובע, בכל בהתאם לגודלה ומעמדה של הרשות. רילוקיישן לארה"ב

* הגוף המבצע פועל באמצעות האצלת סמכויות למחלקות ואגפים כגון- מח' החינוך, רווחה, תרבות, נוער וכו'. לכל רשות מקומית ממונה מזכיר, גזבר, מהנדס, מפקח תברואה, רופא, וטרינר, מבקר פנים, רו"ח.

הרשות המקומית רשאית להקים תאגידים ושותפויות לצורך מילוי תפקידיה השונים לדוג' בעיריית ת"א פועלים למעלה מ- 30 תאגידים החל בתפעול חופים ושכונות, דרך בנייה ותחבורה וכלה בתרבות וחינוך.

רשות מקומית החוצה- כפיפותו של השלטון המקומי לשלטון המרכזי, באה לידי ביטוי במס' גופים המפקחים על פעילותו. במשרד הפנים פועל:

  1. מינהל לתקצוב ופיתוח- תפקידו לסייע לרשויות בקבלת ההחלטות במכלול הנושאים הכספיים והכלכליים, כדי לספק שירותים נאותים לתושבים.
  2. מחלקה לרשויות מקומיות ותאגידים- אחראית על מפת רשויות מקומיות ומטפלת בשינויים בגבולות ובמבנה הרשויות.
  3. אגף לכ"א ושכר- מטפל בנושאי שירותם ושכרם של עובדים ונבחרים. קובע את תנאי הפרישה של העובדים ומפקח על תנאי השכר.
  4. אגף למינהל מוניציפאלי- מופקד על קידום הפעילות המקצועית והניהולית ברשויות במטרה לשפר ולייעל תפקודן. יוזם יועץ ומכוון את הרשויות כיד להתמודד עם הנושאים שעל סדר היום הלאומי.
  5. אגף לביקורת ברשויות המקומיות- מרכז מערכת פיקוח וביקורת חשבונאית ומנהלית של משרד הפנים בשלטון המקומי. האגף עורך את הביקורת מדי שנה בכל הרשויות באמצעות רוא"ח ועובדי אגף.
  6. מינהל לרישוי, שירותי חירום ותפקידים מיוחדים- מתאם בין משרד הפנים, הרשויות המקומיות ויתר משרדי הממשלה העוסקים בביטחון פנים. באמצעות יח' משנה: אגף שירותי חירום, מרכז לרישוי עסקים, אגף רישוי ופיקוח, סעד וחללים, אגף לרישוי מפעלים ביטחוניים ועוד.
  7. מנהל תכנון במשרד הפנים- מע' הפעלת סמכויות של שר הפנים המופקד על חוק התכנון והבנייה- 1965, ובתפקידו זה קשור בפעילותן של הרשויות בעיקר באמצעות אגף לתוכניות מתאר מקומיות ומפורטות..
  8. מינהל המים- זרוע ארגונית, הנדסית ותקציבית לצורך תפעול, פיתוח ושיקום מערכות המים ברשויות.

גם יתר משרדי הממשלה מצויים בקשר תמידי עם הרשויות המקומיות, הגם שהפיקוח הישיר על פעולותיהן נתון בידי משרד הפנים, הרי שבפועל כפופות הרשויות ליחידות סמך נוספות, כמשרדי ממשלה לרוב.

* מרכז שלטון מקומי- עמותה שפועלת לייצוג הרשויות המקומיות ולקידום ענייניהן בפני גורמי ממשלה ובפני מוסדות וארגונים ממלכתיים- כך פועלות רשויות מקומיות במשותף לקידום אינטרסים מסוימים.

מימון

* המדיניות המקומית ופעילות הרשות המקומית ממומנת משני מקורות עיקריים:

1. תמיכות ממשלתיות ומיסים מקומיים.

2. הלוואות למימון פרויקטים שונים. לרשויות אין כל הקצאה ממס הכנסה/מס קנייה/ מס ערך מוסף!

* מאז 94' אמורות התמיכות הממשלתיות לתקן את אי השוויון הפיננסי והחברתי בין הרשויות ה"חזקות" ל"חלשות". המרכיבים העיקריים בנוסחת האיזון הם גודל האוכ', מעמד סוציו- אקונומי, מיקום ג"ג (קו עימות-עדיפות לאומית) ושקלול פוטנציאל הכנסות הרשות.

* משנות ה- 80' החל שינוי ביחס שבין תמיכות הממשלה לבין מימון עצמי של הרשויות המקומיות (התמיכה מצטמצמת).

כלומר, הממשלה קבעה כי על הרשויות המקומיות לממן כ- 65% מהוצאותיה ע"י מקורות מקומיים ועצמיים, ורק היתרה תמומן ע"י השלטון המרכזי. מגמה זו עומדת בסתירה וביחס הפוך למרחב העצמאות, שק"ד והסמכויות הנתונות לרשויות המקומיות בכל הקשור לקביעת מדיניות, תקציב, תוכניות לטווח בינוני וארוך. ( כלומר הממשלה זורקת ..... על הרשויות מצד אחד צריכה לשלם את מרבית הוצאותיה מצד שני אימפוטנטית ביחס לשק"ד, החלטות וסמכויות לגבי מה שנעשה בתחומה- הרב צריך אישור שר הפנים!!!).

סיכום

  1. השלטון המקומי בישראל מאופיין בשתי פנים: במקביל לעיצובו את המוסדות השלטוניים ברשויות המקומיות- מועצה-מחוקקת, ראש רשות- מבצע, וביהמ"ש- שופטים, הקפיד המחוקק לתלות את מרחב פעולתן של כל הרשויות בשר הפנים ובממשלה כולה. התפקידים המוטלים על הרשויות המקומיות רבים ומגוונים, ואולם הסמכויות המוענקות למועצות ולראשיה לעצב מדיניות ציבורית וליישמה נתונות רובן ככולן בהתניה/בהתרה של שר הפנים/ממונה המחוז.
  2. משרד הפנים בהיבט ארגוני- מסועף למדי, ופיקוח על רשויות מקומיות מתבצע במס' אגפים, עשרות מח' ומאות בעלי תפקידים.
  3. הגירעון של הרשויות המקומיות התעצם בממדיו בשנים האחרונות, בד בבד עם הקיצוץ החד במענקי האיזון של הממשלה.
 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת Efrat

מאת: Efratקניות 09/04/137998 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratקניות 09/04/138066 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratצרכנות09/04/138160 צפיות
ישנן חנויות ש"מגהצות" את סמל בית הספר שמשורטט בגלופה על פני החולצה – ואז הוא בדרך כלל בולט ממנה ומתבלה במהירות, וישנן חנויות שמדפיסות את הסמל באופן מיידי על פני החולצה. אצל אורי עצמון עובדים בשיטת הדפסת משי או על חיתוך של טפט במכונת הפלוטר.

מאת: Efratחקירות09/04/138084 צפיות
חידוש שמצאה דנה תדמור הוא מתחום מכשירי הבילוש הקטנים הוא עטי הפטנט שמצד אחד הן עטים תמימות למראה אך מצד שני הן יכולות להכיל בתוכן מצלמה או אמצעי הקלטה של קול שמסוגל להקליט מקרוב שיחה שלמה

מאת: Efratאופנה09/04/137990 צפיות
אתרי האינטרנט מייצרים יתרון למי שאינו יכול להגיע לחנות ומעוניין בהזמנה של הפריט – גם ישירות לכתובת אחרת, ופעמים רבות מייצרת גם הנחה והשוואת מוצרי תינוקות בקלות.

מאת: Efratביגוד והנעלה09/04/137613 צפיות
מדובר על חולצות טי מודפסות עם כיתוב משעשע אשר לרוב לובש החתן, האבות של שני הצדדים ולעיתים גם השושבינים. החולצה מהווה גם לבוש פחות מחייב וגם הפתעה לכל האורחים שמחכים לראות מה יהיה כתוב על החולצה. לעיתים חולצות מעין אלו גם מחולקות לאורחים כמזכרת חתונה.

מאת: Efratאירועים וחתונות – כללי05/02/137354 צפיות
האורחים המשתתפים באירוע מתחילים לדמיין אותו כבר מהרגע שבו מזכירים את התאריך, שמוסרים את ההזמנה ולדלות עליו מעט יותר פרטים. יד הדמיון ממשיכה לצייר את האירוע המצופה בצבעים המדומים, אולם מי שבאמת נותן את משיכת המכחול הנכונה היא חברת הפקות אירועים – אותו גוף שאמון על החוויה הצרופה לאותו המפגש. כאשר מדובר על אירוע לעובדים, המעסיק לא צריך לשבור

מאמרים נוספים בנושא שלטון מקומי

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי04/04/221864 צפיות
תוספות שונות למבנה קיים או שינויים במבנה. התוספות יכולות להיות מכח תכניות הרחבות במקומות שונים ברחבי העיר, ניצול זכויות בנייה שלא מוצו בהיתרים קודמים או מכוח תכניות או תקנות חדשות שאושרו לאחר הקמת הבניין.

מאת: אדיר בנימינישלטון מקומי27/02/222038 צפיות
מסיבות היסטוריות נוצר פער משמעותי בערים הותיקות בישראל בכל הנוגע לקריאת רחובות על שם נשים; בעיר נתניה אנחנו פועלים בנמרצות מתוך רצון לצמצם פער זה ככל שניתן, כל זאת למרות שגם היום מרבית הפניות המתקבלות בציבור הן הצעות להנצחת גברים ולא נשים.

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי27/06/211351 צפיות
כיצד לשלם פחות אגרות בניה והיטלי פיתוח, האם התעריף נכון? השיטה לשלם פחות על אגרות בניה והיטלי פיתוח קיימת שיטה להפחתת חיובים, שלא מבוצעת בדרך כלל בעת בדיקת אגרות בניה והיטלי פיתוח, שעשויה לחסוך סכומי כסף גדולים מאוד והיא – בדיקת תעריפי האגרות וההיטלים עצמם

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי21/10/201119 צפיות
ביטול צו ההריסה על פי חוק תכנון ובנייה, בית המשפט יורה על ביטול צו הריסה רק במידה שהשתכנע כי השימוש שנעשה במקרקעין, או העבודות שנעשו עליו, אכן בוצעו כדין. לחילופין, בית המשפט צריך להשתכנע כי הדרישות למתן הצו לא התקיימו או שנפל איזה פגם חמור בצו עצמו שבגינו יש לבטלו, נציין כי לפי החוק אם ניתן ביטול צו הריסה ובית המשפט קבע שמלכתחילה לא היה מקום להוציאו, הרי שמי שנגרם לו נזק בצו זה יכול בהחלט להיות זכאי לפיצויים. מאידך, אם הבעיה היחידה הייתה גם בהסמכה או במינוי של הגורם שהוציא את הצו, הרי שידו של בית המשפט תהיה קפוצה בקביעת פיצויים.

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי05/08/201086 צפיות
חשוב להתייעץ ולא לעשות מהלכים פזיזים. ניסיון שלנו יכול לסייע לך! ביצוע עבודות ללא היתר | שימוש במקרקעין ללא היתר. בסעיף 145(א), מטיל חוק התכנון והבניה, תשכ"ה – 1965 חובה לקבל היתר לבניה או לשימוש במקרקעין או בבניין: "145(א) לא יעשה אדם אחד מאלה ולא יתחיל לעשותו אלא לאחר שנתנה לו רשות הרישוי המקומית היתר לכך ולא יעשה אותו אלא בהתאם לתנאי ההיתר: (1) התווייתה של דרך, סלילתה וסגירתה; (2) הקמתו של בנין, הריסתו והקמתו שנית, כולו או מקצתו, הוספה לבנין קיים וכל תיקון בו, למעט שינוי פנימי בדירה;

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי05/04/201329 צפיות
יעוץ בהקמת עסק הצעד הראשון בין חלום למציאות מתחיל כאן. ​​​​כולנו שואפים להיות הבוסים של עצמנו אבל בפועל לא כל אחד מצליח. לרבים מאתנו יש יוזמות עסקיות מצוינות אך כדי להפוך אותן לעסק מניב ומשגשג נדרש תכנון, ידע בתחומים שונים והבנה עסקית. ​אם קורצת מהחומר האמיתי, נותר לך רק ללמוד איך עושים את זה נכון. אנו ב קלינגר רישוי עסקים נלווה אותך מהליך בדיקת המקום לפני השכרתו/רכישתו ועד קבלת רישיון העסק וההיתרים הנדרשים

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי03/09/196621 צפיות
בירות על חוק התכנון והבנייה הן עבירות חמורות שעשויות להוביל לסנקציות קשות כנגד העבריין. משרד קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפאלי מתמחה בטיפול בעבירות אלו ומעסיק אדריכלים ומהנדסים שיוכלו לסייע לך להתמודד מול המערכת. נתפסת בעבירת בניה? הפתרון בהישג יד. צור קשר ונשמח לעזור לך לצאת מזה… " אם ביצעתם עבירת בנייה כלשהי, יכול מאוד להיות שתוכלו להכשיר אותה בדיעבד. באמצעות טיפול מקיף במספר חזיתות נשיג עבורכם את האישורים שיאפשרו לכם להמנע מצווי הריסה, קנסות ואפילו רישום פלילי".

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica