ישנם בעלי כלבים שמצליחים להשליט משמעת על הכלב שלהם באופן מעורר קינאה. אחרים מוצאים את עצמם מתחננים בפני הכלב שלא יקפוץ על האורחים, שלא ינבח באגרסיביות על כל כל אדם שחולף לפניו ברחוב או שלא ימשוך בחוזקה ברצועה. ההבדל בין אלה ששולטים בכלבם לבין אלה שלא, נעוץ בראש ובראשונה בתקשורת ביניהם.
חינוך ותקשורת
כאשר מדובר באילוף כלבים, קל לחשוב שהאילוף כמוהו כחינוך ילדים. כאשר הורה, מורה או מדריך, מנסים לחנך או ללמד את התלמיד משהו חדש, הרי שיש ביניהם משהו שנראה כל כך מובן מאליו עד שנוטים לשכוח אותו – תקשורת. התקשרות יכולה להיות מילולית ובלתי מילולית. שני אנשים שדוברים באותה השפה – מובן מאליו שהתקשרת ביניהם קלה. גם כאשר התקשורת המילולית קשה יותר, למשל בקרב אנשים שאינם דוברים באותה השפה, ניתן לתקשר במחוות ולהיעזר בתנועות דמויות פנטומימה.
לא לחינם חינוך הילדים המשמעותי מתחיל כשהילד בוגר דיו, לפחות בכדי שיוכל לנהל תקשורת ברמה מינימאלית. גם כאשר מדובר בחינוכו של הכלב המשפחתי ולגבי אילוף כלבים בכלל, הכלל הראשון שחשוב להבין הוא שאילוף מתחיל בתקשורת.
להבין את הכלב
מובן מאליו שהתקשורת העיקרית עם הכלב איננה מילולית. גם כלב מאולף היטב, אשר יודע לזהות פקודות מילוליות ולפעול לפיהן, איננו מבין את המילים בצורה שאני או אתם מבינים אותם. התקשורת עם הכלב מתחילה בתקשורת של מחוות גופניות ואינטונציות שאותן הכלב קולט באופן אינסטינקטיבי, בהתאם לפסיכולוגיה הכלבית. אילוף גורים קטנים וגם אילוף של כלבים בוגרים, מצריך מהמאלף, ובעקבותיו מהבעלים, יכולת לשדר לכלב שהם המנהיגים. בעליו של הכלב אינו ידידו במובן האנושי של המילה.
בעליו של הכלב, פעמים רבות בעזרת מאלף כלבים מנוסה, יכול ללמוד כיצד להראות לכלב את רצונו ממנו. הדבר נעשה בעזרת טון דיבור מתאים, וכן בעזרת חיזוקים חיוביים, שמשמעותם שימוש בפרסי מזון. פרסי מזון אלה מתחלפים, באופן הדרגתי, בשלב מתקדם של האילוף, בליטופים ובמילות שבח שנאמרות בטון מתאים. חשוב לקחת בחשבון שתהליך האילוף מצריך עקביות רבה, סבלנות ואורך רוח. לא פחות חשוב, להבין שתהליך השימור של המשמעת שהושגה תוך כדי אילוף נכון, מצריכה גם היא עקביות, שמקנה לבעלים וגם לכלב ביטחון בקשר שביניהם, ביטחון שמגיע יחד עם תקשורת והבנה הדדית.