תלמידים רבים מתקשים בלימודים, וזו עובדה ידועה. הנסיבות אשר מקשות על הלימודים התקינים הינן רבות, חלקן נסיבתיות, אחרות כתוצאה מרגישויות או נטיות נוירולוגיות תורשתיות, והתוצאה היא הקשיים תסמינים כמו הפרעת קשב וריכוז. הפרעה זו גם נוצרת ממתח אבל גם מלבה אותו ובכך נוצר מעגל קסמים שמקשה מאד על חייו של התלמיד.
תלמידים שמתקשים להתרכז, מפריעים או לא מצליחים לעמוד בעומס החומר, צריכים להיבדק; יתכן ויש להם הפרעת קשב וריכוז ברמה מסויימת, ולאחר האבחון (בהנחה ואכן הם סובלים מסימפטומים מסויימים), יוכלו להשתלב במסגרת תומכת של טיפול, שתסייע להם להדביק את הפער. אבחון הפרעות קשב וריכוז חשוב מאד בגיל צעיר כמה שיותר, שכן ככל שדוחים את האבחון כך יהיה קשה יותר להיפטר מהרגלים כמו הפרעה, אימפולסיביות וכן הלאה.
תלמיד שמתפרץ - צריך עזרה ולא נזיפה
תלמיד שמתקשה באופן סובייקטיבי להתמודד עם עומסי הלימודים, יתחיל לפתח עצבנות ותוקפנות. ייתכן שהוא יהיה דכאוני ולא ישתלב בחברה שבבית הספר. זה בוודאי לא יסייע לו בלימודים, לא מול המערכת, לא מול המשפחה, לא מול החברים ובטח לא מול עצמו. ילד שלא מצליח לעמוד בלחצי הכיתה יש סיכוי שיהיה אלים ותוקפני. אם יאובחן כמה שיותר מהר, יוכל להשתלב במסגרת של הוראה מתקנת - ולהדביק את הפער. הוראה מתקנת מאפשרת לילד ללמוד בקצב המתאים לו, בדרכים המתאימות לו (במיוחד אם הוא מתקשה עם הדרך הגנרית בכיתה), כדי לצמצם את הפערים.
איך מתבצעת הוראה מתקנת?
עם העלייה במודעות, נוצרו כמה מסגרות רלוונטיות עבור ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. ישנה אפשרות ללמוד עם מורה פרטי שמומחה לילדים עם הפרעה מסוג זה. אפשר ללמוד בקבוצות קטנות, ויש אפשרות ללמוד בבית ספר מיוחד עבור ילדים מסוג זה. הדגש הוא על תשומת לב אישית; ההפרעה פנים רבות לה, ואצל כל ילד היא מופיעה במינונים אחרים ויש צורך לשים לב לדברים אחרים מאשר אצל חברו. על המורים להיות איכותיים במיוחד כדי לתמרן בין הצרכים הרבים והשונים של כל ילד וילד. שיטת הלימוד המעשית לוקחת בחשבון את ההפרעה של הילדים, את הצרכים האישיים שלהם וגם אבחון סבלני של כל קושי וקושי, כדי לעבוד (לעיתים מעבר לשעות הלימודים) באופן פרטני כדי 'להתיר את הקשר'.