חנות וירטואלית הינה אתר אינטרנט המאפשר לגולשים להזמין דרכו שירותים ומוצרים באופן ישיר ומיידי. זוהי למעשה חנות קמעונאית לכל דבר, אך כזו שמנוהלת דרך מחשב ומחוברת לערוצי האינטרנט, ועל כן איננה דורשת מפגש בין הקונה למוכר. החנות הוירטואלית מופעלת באמצעות תוכנת מערכת ניהול, המאפשרת לבעליה לשנות, להוסיף או להוריד מוצרים ותכנים כרצונו, וזאת באופן פשוט וללא ידיעה מעמיקה בתחום המחשבים. יתר על כן, החנות פעילה בכל ימות השנה עשרים וארבע שעות ביממה. רכישת המוצרים מתבצעת באמצעות סליקה אוטומאטית של כרטיס האשראי של הלקוח, ואילו המוצרים נשלחים באמצעות הדואר, חברת משלוחים או על ידי בית העסק עצמו.
חנות וירטואלית כחלק ממגמת המסחר האלקטרוני
מסחר אלקטרוני הינו מונח המתאר עסקאות ופעולות מסחריות המבוצעות באופן אלקטרוני, וזאת באמצעות רשתות מחשבים המחוברות לאינטרנט או לרשתות פרטיות של ארגונים. התפתחותה של רשת האינטרנט ניכרת בתחומים טכנולוגיים שונים כדוגמת רוחב הפס המוצע לגולשים, שיפורם של מנועי החיפוש ועלייה משמעותית באבטחת אתרים המאפשרת תשלום בטוח בכרטיס אשראי. כל אלו הובילו לצמיחה מואצת של המסחר האלקטרוני, ומודל עסקי זה מהווה כיום את אחד מכלי המסחר החשובים והמרכזיים בעולם. קיימים אמצעים רבים למסחר אלקטרוני ואילו החנויות הוירטואליות תופסות מקום של כבוד ביניהם, בהיותן תופעה נפוצה ופופולארית ברשת המציעה כמעט כל מוצר או שירות. עם זאת, עדיין מדובר תחום חדש ובלתי מוכר יחסית, ולכן לפני פתיחת חנות וירטואלית חשוב ללמוד את מאפייניה ובאופן כללי להכיר את המדיום היטב. בד בבד, את החנות יש לבנות באופן מקצועי תוך הכרה והתחשבות בנתוני השוק, ושימוש נכון באמצעי הקידום ברשת.
מה כוללת חנות וירטואלית
חנות וירטואלית בסיסית מורכבת משלושה אלמנטים מרכזיים:
- מוצרים וסל קניות - חנות וירטואלית מורכבתבעיקר מעמודי קטלוגים המציגים ומתארים את מוצריה. את המוצרים יכול הגולש לסמן ולהכניס אל סל הקניות,בו מופיעה רשימת קניותיו עם המחירים והעלות הסופית שכוללת את דמי המשלוח.
- מערכת ניהול תוכן – זוהי תוכנת מחשב המאפשרת לבעלי העסק לשלוט בכל תכני החנות,כדוגמת שינויי מחירים, הוספת והורדת מוצרים ותמונות, וכתיבת תכנים.
- מערכות סליקה - מערכת אלקטרונית המבצעת חיוב אוטומטי של כרטיס האשראי, או סליקתו באופןמבוקר לאחר אישור פרטי המזמין.