ייעוץ שיווקי מיועד למתכננים להקים עסק חדש, או לרכוש עסק קיים, וצריכים תכנית שיווקית.
הוא מתאים לעסקים קיימים המתלבטים לגבי התאמתה של האסטרטגיה הקיימת שלהם.
לעסקים המעוניינים לשפר את הרווחיות שלהם ולשפר את תזרים המזומנים שלהם.
לעסקים העובדים ללא נהלים וללא סדר ומעוניינים להכניס שיטות עבודה וסדר לארגון.
לעסקים המעוניינים להרחיב את תחומי הפעילות שלהם באופן משמעותי, על ידי חדירה לשווקים חדשים, הגעה לקהלי מטרה נוספים, חשיפה לשווקים בינלאומיים.
לעסקים המעוניינים להחדיר לשוק מוצר או שירות חדשניים וייחודיים.
בעצם, כל עסק קיים או אדם המתכנן עסק, טוב יעשה אם יפנה למומחים בנושא.
שיווק הוא מקצוע הדורש מיומנות וידע רב. לניסיון השיווקי ערך רב ולכן השקעה בנושא ייעוץ שיווקי יכולה להיות ההשקעה המשתלמת ביותר לעסק, בעלת התשואה הגבוהה ביותר לאורך שנים רבות.
מהם תפקידיו של היועץ השיווקי?
בניית היסודות – בניית תכנית שיווקית לפרטיה, בניית האסטרטגיה השיווקית, כולל בניית תקציב והתאמת התכנית לתקציב, חשיבה ביקורתית ויצירתית, מציאת דרכים אפקטיביות להגיע לקהל יעד.
איך הוא עושה זאת ?
על ידי כך שהוא לומד מי הלקוחות של העסק, מהו המוצר או השירות, מהם כיווני ההתפתחות וכו'. הוא מכין בסיס שיווקי- באמצעות פרסום, מיתוג, יצירת לוגו, מסרים שיווקיים, כמובן שהוא מברר את מקורות ההשקעה הכספית, בניית מנגנון בקרה על ההוצאות וההכנסות, בניית מנגנון שיווק ומכירות, בניית מנגנון ניהול לקוחות ותמיכה בארגון ובתהליכי משא ומתן עם לקוחות, ספקים, עובדים, נותני שירותים וכו'.
יועץ שיווק מנתח את מצבו של העסק כמו גם אם הסיכויים והאפשרויות שלו להצליח בסביבה בה הוא פועל. הוא בוחן את הסביבה הפנימית של הארגון ואת הסביבה החיצונית לארגון, על בסיס ניתוח הנתונים שנאספו, ניתן להעריך את סיכויו של הארגון ליצור יתרון ולהצליח.
מה זה SWOT
אחת השיטות לנתח את האפשרות של הארגון לייצר יתרון תחרותי בסביבה שבה הוא פועל נקראת SWOT
SWOT = ראשי תיבות של:
STRENGTH - חוזק
WEAKNESSES – חולשות
OPPORTUNITIES – הזדמנויות
THREATS – איומים
– סביבה פנימית -
חוזק - מה מיחד את הארגון, יתרונות ונכסים, משאבים פיננסיים, אינטלקטואלים, שירות טוב, איכות מעולה, כוח אדם מיומן, ניהול טוב, מוניטין ותדמית.
חולשות - חסרונות, מגרעות, בירוקרטיה, שמרנות, חוסר במשאבים אסטרטגיה מיושנת.
– סביבה חיצונית –
הזדמנויות - מגמות חדשות, עידן דיגיטלי, טרנדים, ביקושים ,טכנולוגיה חדשה, שוק מתעורר.
איומים - מכשולים, הפרעות, מתחרים, הגבלות, סיכונים ומגמות שליליות שנוצרו או שמסתמנים בעתיד,
חקיקה, מיסוי, לקוח גדול שפשט רגל וכו'.
לסיכום
לאחר ניתוח כל הנתונים שנאספו יכול כלי כמו ייעוץ שיווקי לנבא, או להעריך את האפשרות שיש לעסק להצליח, ליצור יתרון משמעותי על מתחריו, בסביבה בה הוא פועל, ולהשיג את מטרותיו ואת היעדים שלו.
ניתוח הנתונים גם מאפשר להציף בעיות ונקודות לשיפור ולבחינה מחדש, אשר יאפשרו לעסק בעתיד לממש את הפוטנציאל השיווקי שלו וליצור את היתרון על פני מתחריו.