רוב בעלי העסקים בישראל מנהלים את חשבונותיהם על ידי רואה חשבון אשר עוקב אחר ההתנהלות השוטפת של העסק ומגיש את הדוחות הכספיים שלהם אל מול הרשויות השונות כדוגמת מס הכנסה, ביטוח לאומי, מס ערך מוסף ועוד. אומנם ישנה אפשרות בעיקר לעסקים קטנים לבצע את העבודה הזו לבד אך היעזרות ברואה חשבון מקלה את ההתנהלות וחוסכת זמן יקר ולפעמים אף כספים רבים לבעל העסק שלא צריך להטריח את עצמו בכך. הנהלת חשבונות כפולה מקלה עוד יותר ועושה סדר בהתנהלות הכוללת.
הנהלת חשבונות חד צידית
כפי שציינו ישנה הנהלת חשבונות חד צידית לעומת הנהלת חשבונות כפולה, שהינה בסיסית ועוסקת בעיקר בתמונת ההכנסות וההוצאות של העסק באופן שוטף ועוסקת גם בכל הדוחות הרלוונטיים לכך. הנהלת חשבונות חד צידית אל מול הנהלת חשבונות כפולה אינה נכנסת להתנהלות מול ספקים, נכסים של העסק, התחייבויות עתידיות ועוד גורמים רבים באספקט הנרחב של העסק. הנהלת חשבונות כפולה אם כן תתאים יותר לעסקים בינוניים גדולים אשר מגלגלים סכומי כסף גדולים ועובדים אל מול ספקים רבים ונותני שירות אחרים.
הנהלת חשבונות כפולה.
כפי שציינו, הנהלת חשבונות כפולה הינה הנהלת חשבונות מורחבת של העסק ומעקב אחרי כל פרט הנוגע להתנהלות הכלכלית של העסק. דוגמה אחת לכך היא התחייבויות עתידיות, רואה חשבון אשר עושה הנהלת חשבונות כפולה אמור להיות כל הזמן "עם אצבע על הדופק" ולוודא שהחברה אכן תוכל לעמוד בהתחייבויותיה העתידיות ולהתריע במקרה שלא, מה שיצריך שינויים מיידיים בעסק. דוגמה נוספת היא נכסים של העסק, במידה וישנם נכסים הם יוכלו להיות מעין "ערובה" כלכלית להתנהלות העסק, וגם אותם יצטרך רואה החשבון לקחת בחשבון בהתנהלות הכללית