כולנו שמענו, ללא ספק על הסכנות הרפואיות והפסיכולוגיות הכרוחות בהשמנת יתר, ועל התפשטות תופעת השמנת היתר בעולם המערבי. העובדה המדאיגה ביותר בנתון זה היא שעיקר הפגיעה היא בקרב שכבות האוכלוסיה הצעירות. במילים אחרות, עיקר העליה בהשמנה היא בקרב בני הנוער והילדים, והעליה באחוז הילדים, אפילו הילדים הצעירים, הסובלים מהשמנה מוגזמת בעולם המערבי מדאיגה ממש ומגיע לעשרות אחוזים בשנה.
קצרה היריע מלתאר את כל הבעיות הרפואיות שגורמת השמנה, בעיקר השמנה בגיל הילדות וההתבגרות (ביניהן סיכוי מוגבר פי כמה לפתח מחלות כלי דם ומחלות ממאירות, כמו גם סכרת ומחלות כרוניות אחרות). עליהן נוספת ההשפעה הפסיכולוגית הקשה שתומנת בחובה השונות הפיסית הברורה והכושר הגופני הפגוע. למרות שהדרך הפשוטה והנכונה יותר לטיפול בהשפעות אלה היא מיגור ההשמנה, אין זה פיתרון פשוט כל כך.
לכן לא נשאר כי אם לברך על מגמות חדשות בתרבות ובאופנה שלפחות מקילות מהעומס הפסיכולוגי המוטל על ילדים שמנים. בראש המגמות הללו צועדת התפתחות האופנה של בגדי ילדים במידות גדולות
מובן שתשומת הלב שמפנה תעשיית האופנה והביגוד לילדים ולבני הנוער הסובלים מהשמנת יתר נובעת מאינטרסים כלכליים. כפי שאמרנו, כמות הילדים הנדרשים למידות גדולות מן הרגיל עולה כל שנה בעשרות אחוזים, מה שמגדיל כמובן את הקף השוק לביגוד במידות גדולות. ואולם, רדיפתם של מותגי האופנה הבינלאומיים אחר רווחים ונתח שוק הולידה הפעם תוצאה טובה אחת לפחות.
כולנו עדים לכניסה של בגדי המעצבים והאופנה העילית לתחום ביגוד הילדים והנוער, וכיום מחלקות הילדים של חנויות בגדים לא נופלות בגודלן וברווחיותן ממחלקות המבוגרים. בארצות בהן לא קיים לבוש אחיד בבתי הספר ובגנים, כפי שהדבר בישראל, מקבל הביגוד ואיכותו (או המותג שלו) משנה חשיבות. והנה, ברור כי השוני במראה החיצוני של ילדים שמנים בולט פחות כאשר הם לבושים דומה לחבריהם.
למרות שמדובר לכאורה בעיניין של מה בכך, אין לזלזל בחשיבות הנושא. מרבית המודלים הפסיכולוגיים שחקרו את תופעת ההשמנה הגוברת בקרב ילדים, מצאו קשר בין תחושת הדחייה החברתית והשונות לבין הנצחת משקל היתר. במילים פשוטות, הילד שמרגיש דחוי בגלל השמנתו, נוטה לפנות לאוכל כאל מפלט פסיכולוגי, ובכך משמין עוד יותר. מרבית הטיפולים להשמנה בילדים מתמקדים בראש ובראשונה במניעת ההשפעות הפסיכולוגיות המזיקות, בעיקר כאמור הרגשת הדחייה וחוסר הערך העצמי, בהתבסס על ההנחה שבעיית המשקל העודף תיפטר ביתר קלות בתחילת גיל ההתבגרות, עם פרץ הגדילה והניצול האנרגטי.
בדומה לבגדי נשים במידות גדולות, גם בגדי ילדים במידות אלו, תורמות לילדים להיראות יפים יותר ומאפשרים להם ליהנות מצריכה רחבה יותר של בגדים.